سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
قدم اول؛ کیهان

نویسندگان در کتاب «قدم اول، کیهان» هر آنچه را که تصور می‌کردند به ذهن مخاطب درباره کیهان می‌رسد، به شکل پرسش در آورده‌اند و مطالعات خود را در قالب پاسخ همراه با تصاویر مربوط درج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کیهان‌شناسی؛ این علم دیرینه که همواره هوادارانی در هر زمانی داشته و همین امر باعث شده است بشر در طول زمان به یافته‌های بسیار ارزشمندی درباره شناخت جهان هستی دست یابد. در واقع در تعریف کیهان‌شناسی می‌خوانیم؛ مطالعه علمی جهان هستی.
 
اکنون می‌دانیم که بیش از نود درصد از موادی که کیهان را تشکیل می‌دهند، ناشناخته‌اند می‌دانیم که کیهان در حال گسترش است اما هیچ کس نمی‌داند که این گسترش تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و چه زمانی همه چیز از هم خواهد پاشید.
 
کتاب «قدم اول، کیهان» نوشته فلیکس پیرانی، کریستین رش با ترجمه پونه شریفی با سیری در آرا و افکار ارسطو ، نیوتن و اینشتین و بررسی نظر فیزیک کوانتوم، قدم اولی است در آشنایی با دیدگاه‌های موجود در حوزه‌های فیزیک و ستاره‌شناسی.
 

 
نویسندگان در روند نگارشی خود از شیوه پرسش و پاسخ کمک گرفته‌اند. در واقع آن‌ها هر آنچه را که تصور می‌کردند به ذهن مخاطب درباره کیهان می‌رسد، به شکل پرسش در آورده‌اند و مطالعات خود را در قالب پاسخ همراه با تصاویر مربوط درج کرده‌اند.
 
گفتنی است، این اثر هر آنچه را که باید درباره علم کیهان‌شناسی گفته شود برای خوانندگان بازگو کرده است. صفحات کتاب مجموعی از تصاویر و پرسش‌هایی است که در کادرهای مشخص به آن‌ها پاسخ داده شده است.
 
پاسخ با زبانی ساده
در حقیقت نویسندگان تلاش می‌کنند تا پاسخ سوالاتی چون چرا عالم انبساط می‌یابد؟ یا اینکه چرا تلسکوپ ساخته می‌شود؟ را در کتاب با زبانی ساده بدهند؛ آنگونه که در دایره فهم کودکان هم باشد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم؛ «اتم‌ها در اجسام جمع شده‌اند. مولکول‌ها، سلول‌های زنده، موجودات زنده، صخره‌ها، کوه‌ها، اقیانوس‌ها، سیارات، ستاره‌ها و کهکشان‌ها. عالم ساختاری دارد. اینجا یک سیاره، آنجا یک سیاره و مابین آن‌ها کمی گاز و غبار.»
 
سیر تحول یک انفجار
همواره یکی از موضوعات مورد چالش دانشمندان درباب کیهان، انفجار بزرگ است. در این اثر به سیر تکامل این نظریه پرداخته شده است و مخاطبان در نهایت می‌توانند به راحتی درباره نظریه‌های اینچنین دست به قضاوت بزنند؛ چراکه تمام آنچه که باید از یک نظریه در عالم فیزیک بدانند از برداشت‌های گوناگون دانشمندان گرفته تا نظریه‌های تکمیلی‌تر، در کتاب درج شده است.
 
در این بخش می‌خوانیم؛ «جرج گاموف پیش‌بینی کرده بود که حدود سه هزار سال بعد از انفجار بزرگ تشعشعات زمینه کیهانی تولید خواهد شد. پنزیاس و ویلسون از این پیش‌بینی خبر نداشتند آن‌ها قسم می‌خورند.»
 
گفتنی است تابش زمینه کیهانی یکی از نشانه‌های مهمی است که به دانشمندان بگوید به طور قطع انفجاری در گذشته رخ داده است که اکنون تشعشعاتش را دریافت می‌کنیم؛ بیگ بنگ در این باره نوشته است؛ «به گفته ی دانشمندان تابش پس زمینه‌ی مایکروویو کیهانی(CMB)، باقیمانده ای از اثرات بیگ بنگ در زمانی که جهان متولد شده، است. براساس فرضیه‌ مطرح شده، جهان در زمانیکه متولد شد، تحت یک انبساط و تورم بسیار سریع قرار گرفت. (این انبساط امروزه نیز ادامه دارد و به دلایل نامعلومی این انبساط شتاب گرفته است.) این تابش در واقع نشان دهنده‌ گرمای باقیمانده از بیگ بنگ و انبساط سریع جهان است.»
 
آنچه که در  این کتاب به آن اشاره شده است و بنا بر  دیگر نظرات دانشمندان، جهان 13.8 میلیارد سال پیش متولد شده است و تاریخ تابش پس زمینه ی کیهانی به حدود 400 هزار سال پس از رویداد بیگ بنگ باز می‌گردد. طبق گفته‌ی ناسا، این امر به این دلیل است که در نخستین سال‌های کیهان، زمانی که ابعاد جهان فقط یک صدهزار میلیونیوم امروز بوده، دمای آن ناگهان افزایش پیدا کرده و به 273 میلیون درجه بالای صفر مطلق می‌رسد. تمامی اتم‌های موجود در آن زمان، بر اثر این افزایش بسیار زیاد دما شکسته شده و به ذرات ریزتر یعنی پروتون‌ها و الکترون‌ها تقسیم شدند. فوتون‌های مربوط به تابش پس زمینه ی کیهانی توسط الکترون‌ها متفرق شده و در جهان اولیه سرگردان شدند. بنابراین طبق نوشته‌های ناسا این نورهای سرگردان یک مه غلیظ را در جهان اولیه شکل دادند.
 
نویسندگان تا آنجایی بحث خلق کیهان و نظریه‌ها را پیش می‌کشند که در نهایت به گفته‌های اینشتین استناد می‌کنند و به ذکر قوانین فیزیک مدرن می‌پردازند.
 
کتاب «قدم اول، کیهان»، در 176 صفحه با تیراژ 550 نسخع و به قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر شیرازه راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها