چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
صدور مجوز کتاب طبق قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود

سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» میزان تحقق 9 کلان برنامه این وزارتخانه را تشریح و درباره جریان صدور مجوز برای محصولات فرهنگی از‌جمله کتاب قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اصل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در آستانه هفته دولت، سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه زنده «نگاه یک» ضمن ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه به چند پرسش پاسخ داد.
 
صالحی با گرامیداشت هفته دولت و تبریک روز جهانی عکاسی درباره تحقق برنامه‌های 9‌گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که مردم پایگاه مهم و قابل‌توجه  در عرصه فرهنگ و هنر هستند، گفت: یکی از مشکلات عرصه فرهنگ و هنر ایجاد تشکل‌های سراسری است بنابراین در سه سال گذشته به کانون‌های فراگیر حوزه فرهنگ و هنر توجه جدی شده‌است. امضا تفاهم‌نامه‌ با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ایجاد تشکیلات سراسری صنوف مختلف فرهنگ و هنر یکی از اقدامات مهم در این زمینه بود، تا ابتدا با ترکیب‌سازی آن‌ها، کانون‌های فرهنگی فراگیر و در نهایت اتحادیه بزرگ فرهنگ ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب که ایجاد اتحادیه صنفی کشوری جریان مدنی و صنفی فرهنگ و هنر را تقویت می‌کند، ادامه داد: هنوز اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کشوری نداریم در‌حالی که فعالیت صنفی در این حوزه، سابقه 50 ساله دارد.  

صالحی ادامه داد: در حوزه بهبود کسب و کار‌های فرهنگی، چند مساله کلان تعقیب شد؛ از‌جمله اینکه کسب‌کار‌های فرهنگی مشمول حمایت‌های دولتی قرار بگیرند. با این نگاه در دو سال اخیر، تسهیلات اشتغال فرهنگ و هنر در فضای‌های بانکی تعریف می‌شود که در شیوع کرونا به کار ما آمد. بیمه بیکاری نیز با توجه به مشاغل ناپایدار این حوزه در هیات دولت در حال پیگیری است.
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره سومین برنامه کلان خود بیان کرد: عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی با هدف تحقق شعار «ایران، تهران نیست» به معنای توزیع مناسب تولیدات و رویداد‌های فرهنگی را دنبال کردیم؛ بنابراین  امضا 20 تفاهم‌نامه با استانداری‌ها به کمک آمده‌‌است؛ علاوه‌براین در سال گذشته 230 هزار رویداد فرهنگی وهنری در استان‌ها برگزار شد.

تاسیس 70 کتابخانه عمومی شهری و روستایی در سال 1398
صالحی درباره توسعه کتابخانه‌های عمومی در سال 1398 بیان کرد: 70 کتابخانه عمومی شهری، روستایی و مرکزی در سراسر کشور همچنین 30 مجتمع فرهنگی و هنری افتتاح شدند.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی گفت: 36 تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف امضا شده‌ که فرصت تبادلات فرهنگی را مهیا می‌کند. رایزن‌های فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف به رایزن‌های علمی تبدیل شده‌‌اند. 40 نهاد علمی در فضا‌ی تبادلات فرهنگی قرارداد داریم و با بیش از 110 موسسه مردمی در ارتباط بودیم تا صرفا با دولت‌ها در تعامل نباشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انتشار اطلاعات سازمانی و هزینه‌ و عملکرد‌های سالانه از‌جمله هزینه‌کرد‌‌های جشنواره‌ها و رویداد‌های مختلف، حمایت‌ها و قرارداد‌‌ها و حتی اطلاعات فرایند‌ها و نوبت‌ها در یک سال گذشته مورد تاکید بوده و محقق شده‌است.

ایجاد پنجره واحد خدمات حوزه فرهنگ تا آبان‌ماه
صالحی درباره تحقق دولت الکترونیک و هوشمند‌سازی با هدف پیشگیری از فساد‌ و شفاف‌سازی و بهبود جریان کسب‌کار‌های فرهنگی و ‌هنری، افزود: اکثر خدمات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود. تصمیم داریم تا مهر و حداکثر آبان‌ماه پنجره واحد خدمات حوزه فرهنگ محقق شود. صدور بیش از 130 مجوز را به بیش از 30 مجوز کاهش پیدا کرده‌است.
 
وی درباره ارتقاء محتوایی آثار حوزه فرهنگ و هنر، ادامه داد: بی‌تردید درعرصه کمّی، تولیدات فرهنگ وهنر توسعه قابل‌توجهی داشته‌است و در حوزه ارتقا کیفی براساس پژوهش‌‌های انجام شده مقوله همبستگی اجتماعی را در پنج موضوع باید دنبال کنیم. نخست امید‌ و نشاط اجتماعی، دوم، تحکیم خانواده، سوم عزت و قدرت ملی، چهارم مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی و در آخر مبارزه با بی‌عدالتی و فساد است. توجه به این موارد همبستگی اجتماعی در دو بخش ارتباط مردم با مردم و مردم با حاکمیت کمک می‌کند. گفت‌وگو‌ فرهنگی و انسجام فرهنگی، 9 کلان برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد را تشکیل داده‌‌است.
 
صالحی درباره ارزیابی تحقق برنامه‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: باید قسمت موجودی را دست‌کم نگیریم؛ به‌عنوان مثال فرهنگ ریشه‌دار و پر‌توان عرصه اجتماعی موجب تا‌ب‌آوری در برابر تحریم‌ها شده‌است؛ علاوه‌براین با بررسی جریان مقابله اجتماع با کرونا نباید به تاثیرات داشته‌های فرهنگی بی‌توجه باشیم. براساس پژوهش‌های انجام شده مشخص شد، فرهنگ تعاون اجتماعی و همدلانه در کشور ما بالا‌است به‌عبارت دیگر جمعیت 80 میلیونی ایران، اجتماع‌گرا هستند.      
 
وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد اعتماد بیش از 74 درصد مردم به پزشکان در حد زیاد و خیلی زیاد است. فرهنگ حرمت به پزشکان و همچنین میزان توجه به دعا در دوره کرونا نشان می‌دهد کشور با توجه به فرهنگ اجتماعی و به اعتبار ریشه تاریخی قابل‌توجه است. نباید بخش‌های ایجابی فرهنگ خودمان را دست‌کم بگیریم که برکاهش طمع دشمنان موثر بوده‌است.      

مصرف فرهنگی مردم ژنتیکی است نه انتخابی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقاط ضعف حوزه فرهنگ، گفت: مصرف فرهنگی مردم ما بیشتر ژنتیک و اجتماعی است تا انتخابی که در ارتقاء پیوسته صنایع و محصولات فرهنگی تاثیر‌‌گذار نیست. در مصرف کمّی محصولات فرهنگی متناسب با هنجار‌های دینی از‌جمله کتاب، دچار ضعف هستیم و این جریان بر تولید توزیع و اقتصاد فرهنگ تاثیر‌گذار است.
 
صالحی درباره ارائه تسهیلات به صاحبان کسب‌کار‌های آسیب‌دیده از کرونا، گفت: کرونا به بخش‌های مختلف و در حوزه فرهنگ به‌طور خاص خسارت‌های فراوانی را ایجاد کرد. با تعطیلی مراکز فرهنگی که در برخی حوزه‌ها همچنان ادامه دارد دامنه خسارت‌ها بسیار متنوع است. تا 25 فروردین‌ماه سال جاری، میزان خسارت‌‌ها 1000 میلیارد تومان برآورد شد؛ به‌عنوان مثال نمایشگاه کتاب تهران در‌حالی تعطیل شد که سال گذشته 120 تا 130 میلیارد تومان فروش داشت.   
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حق بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر به مبلغ  35 میلیارد پرداخت شد، علاوه‌براین مبلغ 602 میلیارد تومان اصحاب و فرهنگ هنر در سامانه کارا ثبت درخواست کرده‌اند و از این مبلغ 120 میلیارد تومان پرداخت شده‌است. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا متقاضیان دریافت تسهیلات حتی با وجود چک برگشتی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

تسهیلات ارزان‌قیمت به اهالی فرهنگ در راه است
صالحی افزود: 120 میلیارد تومان نیز به‌عنوان کمک تسهیلات معیشتی به اعضای صندوق اعتباری هنر پرداخت می‌شود که بلا‌عوض است؛ علاوه‌براین 200 میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات ارزان قیمت نیز به دنبال توافق با سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود. مبلغ دیگری نیز با شرایط تسهیلات ارزان قیمت در راه است که امید‌واریم تا یک ماه آینده محقق شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تداوم تولید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در شرایط کرونایی، گفت: یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا تقویت ارتباط حوزه فرهنگ و هنر با اقتصاد فضای مجازی است. کرونا ضرورت این مهم را بیشتر نشان داده و توجه فعالان این حوزه به فضای مجازی را تقویت کرده‌است؛ البته صیانت از مالکیت معنوی و ایجاد گردش اقتصادی باید در این عرصه مورد توجه باشد.
 
صالحی با اشاره به انعکاس اخبار مربوط به کرونا، بیان کرد: تجربه رسانه‌ای جدید در 6 ماه گذشته شکل گرفته‌است. 100 شبکه تلویزیونی و رادیویی و اجتماعی، خبرگزاری‌، سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، 200 رسانه‌ خاص استانی برای ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای انعکاس اخبار کرونا شکل گرفت و موجب شد تا حاکمیت همگرا در حوزه رسانه را تجربه کردیم.
 
وی با بیان این مطلب که حوزه فرهنگ و هنر حوزه خلاقیت است، گفت: اقتضاء حوزه فرهنگ هنر این است که هنرمند خود را با بال و پر ببیند؛ هر مقدار بتوانیم، جریان خلاق را حفظ کنیم جاذبه‌ و ابتکارات بیشتر خواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کند دو مقوله حفظ آزادی خلاقیت و توجه به حفظ ارزش‌های دینی را به‌عنوان  دوگانه مکمل نه دو‌گانه معارض ببیند. تلاش کردم به این نگاه معتقد و پیگیر باشم و البته به اظهار‌نظر‌های انتقادی که حتما مسئولانه است احترام می‌گذاریم. تلاش شده هم فکر کنیم و هم عمل.   

 وی ادامه داد: تاکید برخی شاید توجه صرف به خطوط قرمز و نظارت‌ها باشد و به این موضوع توجه نداشته باشند که جریان‌های آزاد‌گرایانه و مسئولانه هنرمندان و پدید‌آورندگان کور شود. از سوی دیگر شاید برخی فکر کنند می‌توان هیچ قرمزی نداشت و بدون توجه به هنجار‌های انسانی هر چه خواست نوشت و گفت.

صالحی با اشاره به  بررسی 95 هزار کتاب برای اخذ محوز در اداره کتاب بیان کرد: شاید از بین 95 هزار عنوان تعدادی نا به‌حق مشروط و یا غیر‌مجاز شوند این موضوع را رد نمی‌کنیم البته ممکن است برخی نیز نابه‌حق مجوز دریافت کنند که ناشی از سلیقه و یا بی‌توجهی بررس‌ها بوده‌است.        
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی توجه داریم، گفت: باید توجه داشته باشیم، وزارتخانه ملزم به رعایت قانون و مصوبات شورای عالی فرهنگی ‌است، بنابراین آثار مختلف حوزه فرهنگ از‌جمله کتاب و یا تولیدات نمایشی بدون نظارت و بررسی، مجاز به انتشار و اکران نیستند.

صالحی افزود: منتقدان درباره میزان نظارت‌ها تصور می‌کنند در جریان بررسی‌ها به‌راحتی از آثار عبور می‌شود، در‌حالی‌که در حوزه‌های کتاب، فیلم و نمایش این طور نیست؛ تلاش می‌کنیم در جریان گفت‌وگو‌ با مولفان و تولید‌کنندگان دیگر محصولات فرهنگی موانع برطرف شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وجود برخی واژگان نامتعارف با هنجار‌های اجتماعی در ترانه‌های موسیقی، بیان کرد: زبان فارسی به‌عنوان میراث ملی با میراث دینی ما عجین شده‌است و باید به آن تعصب داشته باشیم. حوزه شعر و ترانه و موسیقی توجه بیشتری را می‌طلبد؛ البته در شورای موسیقی شخصیت‌های برجسته‌ای از حوزه شعر و ادبیات فارسی حضور دارند که جایگاه مشخصی دارند.
 
وی با اشاره به موج‌های موسیقی زیرزمینی و آن‌طرف آبی، افزود: 2۰ هزار درخواست صدور مجوز برای ترانه و شعر ارائه می‌شود که تعداد آثار مردودی در جریان بررسی‌ها بسیار زیاد است. همواره تاکید داریم، اصل در مرحله بررسی بر گفت‌و‌گو با هدف اصلاح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها