یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کتابخانه مرکزی اصفهان مجهزتر می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام کرد: طرح توسعه کتابخانه مرکزی اصفهان آماده و اعتبارات لازم برای آن هم تصویب‌ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، كتابخانه مركزی اصفهان نخستین مركز چندمنظوره و چندرسانه‌ای در شهر اصفهان است که با زیربنای بالغ‌بر 12 هزار مترمربع در پنج طبقه احداث‌ شده و نمای خارجی آن شكل مكعب دارد و غیر از کاربردی بودن این کتابخانه، نوع معماری آن نیز کم‌نظیر است.

این كتابخانه که در خیابانی نزدیک چهارباغ و روبه‌روی هتل تاریخی عباسی و بازار هنر اصفهان واقع شده، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، روزانه پاسخگوی نیاز صدها شهروند اصفهانی است؛ البته فعلاً به‌دلیل شرایط ویژه کرونا و با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مخزن این کتابخانه تعطیل است. ساعت کاری کتابخانه مرکزی اصفهان از ۸ صبح تا ۸ شب به‌صورت یکسره است.

برخی از بخش‌های كتابخانه مركزی اصفهان شامل واحد خدمات کتابخانه‌ای، تمدید اینترنتی کتاب، بخش امانت كتاب (مخزن با بیش از بالغ‌ بر صد هزار جلد كتاب)، بخش دیداری، شنیداری (با دارا بودن بیش از 4800 عنوان CD و DVD در موضوعات مختلف)، بخش مرجع (مخزن با بیش از 11 هزار جلد كتاب مرجع)، بخش كتب نفیس (مخزن با بیش از 7000 جلد كتاب خطی، چاپ سنگی و نفیس)، بخش نشریات جدید (با بیش از 320 عنوان مجله و 20 عنوان روزنامه)، بخش نشریات قدیمی (با 473 عنوان مجله قدیمی و 10‌ها عنوان روزنامه قدیمی) و مشاوره تحصیلی، است.

در بخش مرجع این کتابخانه حدود ۱۲ هزار جلد کتاب در قالب کتاب‌های فارسی و لاتین موجود است. این کتاب‌ها شامل کتب فرهنگی، دایره المعارف، اطلس‌ها و واژه‌نامه‌ها و مواردی برای استفاده دانشجویان است که برای انجام تحقیق و پایان‌نامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از بخش مرجع کتابخانه مرکزی اصفهان، نیاز به عضویت ندارد و افراد با ارائه کارت شناسایی معتبر می‌توانند به این بخش که در طبقه منهای یک واقع‌ شده است، مراجعه کنند.

مریم معینی یکی از کسانی که برای امانت کتاب به این مرکز آمده است، درباره کم و کیف ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی اصفهان به خبرنگار ایبنا می‌گوید: كتابخانه مركزی همیشه برای من مکانی مطلوب بوده است؛ چون سعی دارد با توسعه فعالیت بخش‌های موجود و گسترش خدمات خود، همگام با آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردها در زمینهٔ خدمات کتابخانه‌ای و فناوری اطلاعات، بیش‌ازپیش در خدمت به شهروندان، مراجعین و علاقه‌مندان به كتاب و اطلاعات باشد.

این مراجعه‌کننده به کتابخانه مرکزی اصفهان، همچنین از کمیت و کیفیت برگزاری جلسات نقد کتاب، معرفی کتاب و حتی اکران و نقد فیلم و دوره‌های آموزشی و برگزاری جلسات بزرگداشت، ابراز رضایت می‌کند.

سروش زنگنه دیگر مراجعه‌کننده‌ای است که درباره کم و کیف ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی اصفهان، با او گپ و گفت می‌کنیم. او نیز به خبرنگار ایبنا می‌گوید: کاربردی‌ترین رده‌ای که در این کتابخانه وجود دارد، بخش هنر، معماری و اصفهان‌شناسی است که در این رده کتاب‌های مرجع بسیار خوبی وجود دارد و افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کتابخانه مرکزی اصفهان مجهزتر می‌شود
اما خبر خوب اینکه سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان به‌تازگی در رابطه با تجهیز این کتابخانه اعلام کرده است: طرح توسعه کتابخانه مرکزی اصفهان اکنون آماده است و اعتبارات لازم هم تصویب‌ شده است. لذا شایسته است این پروژه هرچه سریع‌تر وارد مرحله اجرا شود.


فریده روشن بر لزوم تسریع در روند اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری در ارتباط با این کتابخانه تاکید کرد و با بیان اینکه کتابخانه‌ها و آثار میراث فرهنگی اصفهان نه‌فقط متعلق به مردم اصفهان که متعلق به تمام ایران بوده و یکی از منابع ملی کشور محسوب می‌شوند، اضافه کرد: قطعاً هیچ فردی نمی‌تواند بنا بر منافع فردی، جایگاه بناهای تاریخی را به مخاطره بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها