سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
«تابستانه کتاب» در شرایط فعلی بهترین راهکار برای ترویج کتابخوانی بود

به عقیده كتابفروشان آذربایجان‌غربی، طرح «تابستانه کتاب 99» که در شرایط رکود فعلی اقتصادی کتابفروشی‌ها و در راستای حمایت از این قشر اجرا می‌شود، می‌تواند بخشی از مشكلات اقتصادی آن‌ها را حل كند و باری از دوش‌شان بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، «تابستانه کتاب 99» یکی از طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی‌هاست که با عاملیت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و در جهت حمایت از صنف کتابفروش در سراسر کشور برگزار می‌شود. برای اطلاع از چندوچون اجرای این طرح و تاثیر آن بر فروش کتابفروشی‌های استان آذربایجان غربی، پای صحبت تنی چند از این خادمان حوزه کتاب در این دیار نشستیم؛ کسانی که عمری را در روشن نگه داشتن چراغ خانه کتاب و کتابخوانی صرف کرده‌اند و با وجود درآمد بیشتر اصناف دیگر همچنان با جان و دل در این عرصه می‌کوشند. این گپ‌وگفت در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

در شرایط فعلی «تابستانه کتاب»، بهترین راهکار برای ترویج کتابخوانی بود
رضا تقی‌زاده ابهری، مدیر کتابفروشی «دُرنا» در ارومیه، یکی از کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح «تابستانه کتاب 99» در این باره عنوان کرد: می‌توان گفت این طرح در شرایط فعلی و با توجه به شیوع بیماری کرونا، بهترین راهکار برای تبلیغات و رواج کتابخوانی است؛ ولی درمجموع، من با اجرای طرح‌های فصلی موافق نیستم و انتظار دارم نمایشگاه کتاب در سال یک یا دو بار برگزار شود.
 
وی هم با اشاره به برخی کاستی‌ها در نحوه اجرای طرح تابستانه کتاب ازجمله تاخیر در طراحی و انتشار پوستر آن، در مقایسه با طرح بهارانه کتاب، در عین حال تصریح کرد: من در دو، سه سال گذشته در این طرح‌ها شرکت کرده‌ام و به نظرم می‌رسد از آنجا که یک قدم فرهنگی است، باید هر چه از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. شخصا در کتابفروشی زیاد به فکر درآمد مادی نیستم ولی در کل از اینکه در این طرح‌ها شرکت کرده‌ام، راضی‌ام.
 

تورم عرصه را بر کتابفروشی‌ها تنگ کرده است
وی با بیان اینکه مقدار یارانه اختصاص داده شده به کتابفروشی «دُرنا» کافی است و از این بابت مشکلی نداریم، گفت: ولی در رابطه با میزان فروش، رُک و راست عرض کنم اگر بخواهم سندسازی کنم، رقم اختصاص یافته را می‌توانم در عرض دو روز به‌فروش برسانم؛ ولی هدف ما تبلیغ کتاب و کتابخوانی و مطالعه است.

تقی‌زاده ادامه داد: مشکل دیگری که گریبانگیر کتابفروشی‌ها است، تورم موجود در بازار است؛ کتابی در بازار موجود است که در منابع رسمی به قیمت چهل هزار تومان ثبت شده است ولی الان همان کتاب در بازار به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و من به عنوان کتابفروش سردرگم مانده‌ام.

مدیر کتابفروشی «دُرنا» ادامه داد: مشکل دیگر این است که بیشتر کتاب‌ها که از چند سال موجودی داریم و این کتاب‌ها در سامانه مربوطه در خانه کتاب ثبت نشده و در نتیجه نمی‌توانیم آن‌ها را بفروشیم. تعدادی دیگر از کتاب‌های هم هستند که اخیرا چاپ شده‌اند و هنوز در این سامانه ثبت نشده‌اند، آنها را هم نمی‌توانیم بفروشیم و مشکل پیش می‌آید؛ چون اگر آن کتاب را بفروشیم، باید کتاب دیگری را در فاکتور بنویسیم که این موضوع، هم برای خریدار سئوال ایجاد می‌کند و هم اینکه به‌نوعی می‌توان گفت یک کار غیرقانونی است.
 
درآمدها کفاف خرید کتاب را نمی‌دهد
احمد محمدی، مسئول فروش «کتابسرای بشری» ارومیه، یکی دیگر از کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح «تابستانه کتاب 99» هم معتقد است: می‌توان گفت که سطح عمومی درآمد مردم در استان ما پایین‌ است و لذا اولین کالایی که از سبد خرید خانوار حذف می‌شود، کتاب است. هر چند بی‌توجهی به کتاب در بین اقشار مرفه نیز دیده می‌شود، اما اقشار کم‌درآمد علاقه‌ای به خواندن کتاب به دلیل گرانی آن ندارند.

مسئول فروش «کتابسرای بشری» ارومیه افزود: در «کتابسرای بشری» بیش از 20 هزار جلد کتاب در حوزه‌های مختلف مذهبی، انگیزشی، رمان و ادبیات وجود دارد؛ اما وضعیت فروش مخصوصا در شهر ما حتی قبل از کرونا، اصلا خوب نبوده و نیست.

محمدی با بیان اینکه گرانی کاغذ اتفاقی کمرشکن برای فعالان حوزه کتاب بوده است، گفت: این موضوع و گرانی کتاب نه‌تنها داد کتابخوانان و حتی نیازمندان به کتاب را درآورده بلکه کتابفروشی‌ها، ناشران و نویسندگان نیز راضی به این وضعیت نیستند و علاوه بر شیوع ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی جامعه، کتاب‌فروشی‌ها را به تعطیلی کشانده است.
 

این فعال حوزه کتاب بیان کرد: با این وضعیت نه راه پیش داریم نه راه پس، نه قادر به بستن کتاب‌فروشی هستیم، نه اینکه می‌توانیم کتاب‌فروشی را باز نگه داریم، زیرا در هر صورت با مشکل روبه‌رو هستیم؛ با همه این اوصاف، در این شرایط اجرای طرح‌های تخفیف‌دار بعضی از افراد را به خرید کتاب مشتاق می‌کند.

مسئول فروش «کتابسرای بشری» ارومیه، با بیان اینکه از زمان آغاز طرح «تابستانه کتاب 99» تاکنون پنج میلیون تومان فروش داشته‌ام، اظهار کرد: این طرح‌ها در قالب طرح‌های بهاره، پاییزه و در ماه‌های مختلف سال به اجرا درمی‌آید و اهالی کتاب می‌توانند در زمان اجرای آنها کتاب‌های مورد علاقه خود را با تخفیف مناسب خریداری کنند.

از اداره ارشاد استان انتظار حمایت و کمک داریم
وی افزود: در این شرایط کرونایی و بحرانی اگر قرار است ارگانی به مشکلات ما رسیدگی کند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانت است که متاسفانه ما جایی در لیست برنامه‌های حمایتی‌شان نداریم. نکته دیگر اینکه وضعیت فعلی کتاب و کتابخوانی در استان ما با وضعیت قبل از کرونا فرقی ندارد؛ تعطیلی مدارس و حوزه‌ها نیز این مشکلات را افزودن کرده است. با این حال و با وجود همه این مشکلات، ما امیدواریم بتوانیم در راستای ترویج کتاب‌خوانی، کماکان گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها