پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
حق‌شناس: مهم‌ترین دغدغه فرهنگی تهران افزایش سرانه مطالعه است/ مختارپور: تهران از لحاظ دسترسی به کتابخانه جزء مناطق محروم است

اولین کتابخانه عمومی در مترو تهران تحت عنوان «طرح ملی مترو کتاب» با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ آئین افتتاح اولین کتابخانه عمومی در مترو تهران تحت عنوان «طرح ملی مترو کتاب»، کتابخانه‌ای به‌وسعت یک شهر روز چهارشنبه شب؛ ۲۲ مردادماه با حضور محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حسین سروری معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری تهران؛ محمدهادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران؛ احسان بیسادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و برخی از کتاب‌دوستان در مجموعه ایوان انتظار مترو میدان حضرت ولی‌عصر(عج) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما امروز جمع شدیم تا یکی از خاطرات خوب و ماندگار شهر تهران را بسازیم. قطعا این همت و تلاشی که امروز آغاز شده، سرآغاز حرکتی است که در این نقطه متوقف نخواهد شد و توجه و نگاه مثبتی است که برای پیوند شهر و شهروندان با امر کتاب و کتاب‌خوانی برقرار می‌شود. شهروندان هم عنصر اصلی شهر هستند و یکی از نیازها و مصارف‌شان در حوزه معنوی و فرهنگی بحث بهره‌گیری از کتاب است.
 
وی افزود: یکی از نگرانی‌های همیشگی ما در رابطه با بحث کتاب، بحث سرانه مطالعه کتاب در کشور است. متاسفانه آمار مستند و قابل‌اتکایی در این میان وجود ندارد. اما آن‌چنان که از پژوهش‌ها و مطالعات حوزه‌های مختلف برمی‌آید؛ می‌توان گفت که حال کتاب این روزها در کشور ما حال خوبی نیست. مطالعات قابل استنادی نشان می‌دهد در دهه ۵۰ که جمعیت کشور حدود یک سوم جمعیت امروز بود، تیراژ کتاب حدودا 3000 جلد بوده؛ اما در دهه ۹۰ که جمعیت از ۳۰ میلیون به حدود ۸۰ میلیون رسید، این تعداد با کمال تلخی و شرم، امروزه به کمتر از ۵۰۰ جلد رسیده‌است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه‌ای که می‌توان در این شهر با تمام مشکلاتش داشت، افزایش سرانه مطالعه شهر و شهروندان است. آمارها می‌گوید که شهروندان ما امروزه حدود ۷ دقیقه مطالعه روزانه دارند و این اصلا خبر خوبی نیست. امروزه در تهران قبل از کرونا یک میلیون مسافر در تهران و 2/5 میلیون سفر از طریق مترو داشتیم که در کرونا این تعداد کمتر هم شد. به‌طور متوسط فاصله قطارهایی که می‌آید ۴ تا ۵ دقیقه است و میانگین انتظار هر قطار برای قطار دیگر 3 دقیقه است که باید هدف‌گذاری‌های دقیقی برای پرکردن وقت آزاد مسافران هنگام انتظار برای قطار صورت بگیرد تا با تصمیم‌گیری دقیق به اجرای اقدامی مثبت برسیم.
 
وی اشاره کرد: باید برای زمان‌هایی که در کشور هدر می‌رود، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد و از آن به‌شیوه بهینه‌ای استفاده شود. اجرای این اقدام فرهنگی بسیار جای خوشحالی دارد و می‌تواند به ماهی یک افتتاح کتابخانه عمومی در مترو تهران افزایش پیدا کند. شورای شهر نیز هرکاری بتواند برای عملکرد بهتر این اقدامات انجام خواهد داد.
 
حق‌شناس در پایان سخنانش گفت: اگر این مجموعه‌ها کنار هم قرار بگیرند و هدف‌گذاری مناسبی صورت بگیرد، می‌توانیم در یک مدت زمان مشخص سرانه مطالعه را افزایش بدهیم، به شهر و شهروندان خدمت کنیم و آینده جامعه را تضمین کنیم؛ چراکه پیشرفت یک جامعه تنها از مسیر کتابخانه می‌گذرد و تنها راه ما هم همین است. امیدوارم این آغاز کار، به پایان خوبی برسد و شاهد افتتاح ماهانه یک کتابخانه در ایستگاه‌های مترو تهران باشیم.

تهران از لحاظ دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه، جزء مناطق محروم است
در ادامه، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آن‌چه که در این رویداد فرهنگی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است، همکاری دو نهاد کتابخانه‌های عمومی و مجموعه شهرداری تهران و سازمان‌های مربوطه است که بسیار قابل توجه بوده‌است.
 
وی ادامه داد: مورد بعدی این است که با توجه به اینکه مدیران کلان و پیشکسوت این سازمان‌ها برای اجرای کار تصمیم گرفتند؛ اما عملیات اجرایی آن بر عهده جوانان توانای سازمان‌های مربوطه بود و این اتفاق مبارک و خوشایندی است. مورد سوم نیز، تلاش ستودنی و روحیه قدرشناسی فعالان و همدلان هر دو نهاد است که قابل تجلیل و تقدیر است.
 
مختارپور همچنین خاطرنشان کرد: همکاران ما در شورای شهر می‌دانند که شهر تهران با جمعیت بالا و فعالیت و رفت‌و‌آمد زیادش از لحاظ برخی از شاخص‌های فرهنگی جزء مناطق محروم حساب می‌شود و یکی از این شاخص‌های فرهنگی، دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه است. بنابراین انجام چنین اقداماتی می‌تواند به بهبود این شرایط کمک‌ کنند. همچنین در تلاش هستیم تا در شرایط کرونایی نیز کتاب‌های فیزیکی را در شرایط بهداشتی و با رعایت پروتکل‌های استاندارد به دست مردم برسانیم و سپس با انجام عملیات قرنطینه کتاب‌ها و ضدعفونی آن‌ها را دوباره به چرخه تحویل و دریافت کتاب اضافه کنیم تا به این امر مهم دست یابیم.
 
کتابخانه عمومی مترو تهران، پاتوقی برای اهالی فرهنگ و کتاب
محمدهادی ناصری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن ابراز خوشحالی از اجرا و افتتاح اولین کتابخانه عمومی مترو تهران گفت: افتتاح این کتابخانه، جریان فرهنگی‌ای بود که با تعامل دو دستگاه مشترک؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت‌ بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه شکل گرفت و برای اولین بار در مترو انجام شد تا شاهد ارائه خدمات مثبت و خوب به شهروندان تهرانی باشیم.
 
وی افزود: یکی از حسن‌های برگزاری این مراسم در کلان شهر تهران این است که با ایجاد چنین ظرفیت‌هایی می‌توان بحث دسترسی شهروندان به کتاب و کتابخوانی را آسان‌تر کرد. البته بحث ایجاد کتابخانه سیار هم درحال پیگیری است که به‌زودی شاهد این رویداد فرهنگی نیز در تهران خواهیم بود. در تلاش هستیم تا کتابخانه عمومی تهران در کنار ارائه خدمات به شهروندان به‌عنوان پاتوقی برای مراجعه‌کنندگان به‌شمار آید و در آینده شاهد رشد و گسترش بیشتر این نوع کتابخانه‌ها در تهران باشیم.
 
ناصری در ادامه بیان کرد: این کتابخانه، با حدود 4000 جلد کتاب کار خود را آغاز می‌کند و اطلاع‌رسانی مناسبی هم از منابع خوب و موجود در کتابخانه خواهیم داشت.
 
تمرکز فعالیت‌های فرهنگی مترو بر فعالیت‌های آنلاین کتابخوانی است
پس از آن، احسان بیسادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه بیان کرد: ذیل شوراهای مشورتی که برای مسائل فرهنگی و هنری در مترو تهران داشتیم، نقطه‌نظرات رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران موجب شد تا بر بحث کتاب و کتابخوانی متمرکز شویم و فعالیت‌هایی مستمر و مثبتی در این راستا انجام بدهیم که بازخورد خوبی نیز داشت و مورد توجه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفت. افتتاح اولین کتابخانه عمومی مترو تهران نیز جزو برنامه‌های فرهنگی است که به‌صورت سلسه‌وار و مستمر ادامه خواهد داشت.
 
وی در ادامه اشاره کرد: عملیات اجرایی افتتاح این کتابخانه از سال گذشته با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد. در تلاش بودیم تا پیش از شروع ماه محرم و ماه سیدالشهدا(ع) این اتفاق فرهنگی را شکل بدهیم. درحال حاضر نیز تمرکز فعالیت‌هایمان بر ارائه خدمات دیجیتال و آنلاین کتابخوانی است تا پس از پایان این ویروس منحوس در کشور فعالیت‌های فیزیکی کتاب‌محور را آغاز کنیم تا این کتابخانه به مکانی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تبدیل شود.
 
در پایان این مراسم، ضمن رونمایی از اپلیکیشن «کتابرو»، کتابخوانی رایگان در مترو که با همکاری شرکت بهره‌برداری مترو تهران و اپلیکیشن کتابخوانی طاقچه طراحی و اجرا شده‌است، اولین کتابخانه عمومی مترو تهران افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها