پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
اعتبار کافی نیست/رصد و برآورد فروش برای تخصیص اعتبار

کتاب‌فروش‌های قمی حاضر در طرح «تابستانه کتاب99»، این طرح را در کل مثبت ارزیابی کردند، اما از مواردی همچون کم بودن اعتبار تخصیص‌داده شده و عدم ثبت برخی کتاب‌ها در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، استان قم از کتابفروشی‌های زیادی برخوردار است و این قلب‌های تپنده کتاب از عناصر مهم فرهنگی اقتصادی این استان به‌شمار می‌روند. این استان با مشارکت 70 کتاب‌فروشی در طرح تابستانه کتاب 99 در رتبه چهارم کشور قرار دارد و از ظر آمار با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. برای اطلاع از چند‌وچون اجرای طرح تابستانه کتاب که با شعار «کتاب بخوانیم ایمن بمانیم» روزهای میانی خود را سپری می‌کند به کتاب‌فروشی‌ها رفتم و نظر کتاب‌فروشان را درباره آن جویا شدم.
 
تبلیغات درباره تابستانه ضعیف بود
مهدی نجفی؛ مسئول بازرگانی انتشارات «کتاب جمکران»، اطلاع‌رسانی در این دوره از طرح حمایتی را ضعیف ارزیابی کرد و با انتقاد از این موضوع گفت: ما مراجعانی داشته‌ایم که از طرح خبری نداشتند و خودمان به آن‌ها اطلاع داده‌ایم که طرح تابستانه درحال برگزاری است.
 
وی افزود: رسانه هر چیز کاذبی را که حتی از نظر علمی مضر بودنش ثابت شده، تبلیغ می‌کند اما در مورد کتاب که از جانب مقام معظم رهبری و بزرگان تاکید فراوانی بر آن شده است، هیچ سرمایه‌گذاری در تبلیغات صورت نمی‌گیرد.
 

نجفی اظهار کرد: در هفته گذشته هر وقت من پیچ رادیو را باز کردم درمورد بورس صحبت می‌شد. یک روز می‌گویند خوب است و روز بعد توصیه می‌کنند حباب دارد و همین‌طور مرتب راجع به این موضوع صحبت می‌شود، اما درباره کتاب و به‌ویژه طرح تابستانه اطلاع‌رسانی نشده است. مسلما وقتی کسی اطلاع نداشته باشد، به فکر خرید کتاب هم نخواهد افتاد.
 
این فعال حوزه کتاب گفت: فروش کتاب عملا به صفر گرایش پیدا می‌کند، شاید موضوعاتی مثل طرح فصلی بتواند به این موضوع به‌ویژه در فروش مجازی کمک کند. در مجموع فروش مجازی ما قبل از خیلی خوب بوده، اگر در فصل آینده فروش مجازی پررنگ‌تر دیده شود، کمک شایانی خواهد کرد.
 
 با فروش غیرحضوری اوضاع بهتر شده است
توحید اطهری؛ متصدی فروش کتاب‌فروشی «اندیشه‌سازان» قم، وضعیت اجرای طرح تابستانه را خیلی خوب ارزیابی نکرد، اما فروش غیرحضوری را تأثیرگذار دانست و اظهار کرد: فروش کتاب با وضعیت ویروس کرونا، مثل دوره‌های قبل نیست. دوره‌های قبل با این‌که فروش مجازی نداشتیم، مشتری داشتیم اما اکنون چون بخش فروش غیرحضوری راه افتاده، اوضاع بهتر شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم هیچ‌کس از مبلغ اعتباری که اختصاص داده می‌شود راضی نیست، چون خیلی پایین است و همان روزهای ابتدایی تمام می‌شود. برای تمدید، مشارکت 50 درصدی را پیشنهاد داده‌اند که با توجه به خرید کتاب‌ها با تخفیف 20 درصد این موضوع غیرعادی به‌نظر می‌رسد. فکر نمی‌کنم کسی در طرح مشارکت 50 درصدی شرکت کند.
 

اطهری با اشاره به برخی مشکلات طرح، گفت: خیلی از کتاب‌ها که ما چندین سال است می‌فروشیم، در سایت خانه کتاب موجود نیست؛ این یکی از مشکلات است. مورد دوم، درباره اعتبار است که واقعا کفاف نمی‌دهد. این دوره ظاهرا اعتبار را هم تمدید نمی‌کنند، درصورتی‌که دوره‌های قبل تماس می‌گرفتیم و مبلغی را اختصاص می‌دادند.
 
طرح‌های فصلی خیلی بهتر از نمایشگاه‌های استانی است
مصطفی بکا؛ مدیر انتشارات «نگاران قلم»، طرح‌های فصلی را خیلی بهتر از نمایشگاه‌های کتاب استانی توصیف کرد: نمایشگاه به چند ناشر محدود می‌شود و همه کتاب‌ها موجود نیست، اما در طرح فصلی چون همه کتاب‌فروشی‌ها مشارکت می‌کنند، کتاب‌های مختلف وجود دارد و تعداد بیشتری کتاب در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد.
 
وی نکته بعدی را ضعف تبلیغات عنوان کرد و افزود: تبلیغات خیلی در این موضوع مؤثر است. من تبلیغات را ضعیف دیدم و این باعث می‌شود که همه پیام طرح تابستانه کتاب را دریافت نکنند و در جریان این مسأله نباشد.
 
فروش مجازی، هم کتاب‌خوانی را تقویت می‌کند و هم فروش را
شکراللهی؛ مسئول بازرگانی انتشارات «شهید کاظمی» که در این کتاب‌فروشی‌ به همه مشتری‌ها به‌صورت رایگان ماسک اهدا می‌کند، بیان کرد: اضافه شدن امکان فروش مجازی در طرح تابستانه کتاب 99 خیلی تأثیر دارد، چون مخاطب به خاطر مسائل و مشکلات کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دچار محدودیت شده است.
 
وی ادامه داد: فروش مجازی، هم بحث کتاب‌خوانی را تقویت می‌کند و هم فروش کتاب را رونق داده است. پیشنهاد می‌کنم این فضا در مراحل بعد تقویت شود و امکانات آن توسعه یابد.
 

شکراللهی، با پیشنهاد راه‌اندازی نمایشگاه مجازی، گفت: کتاب‌فروشی‌ها زیرساخت این موضوع را به‌صورت کامل و گسترده ندارند، اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکانی را برای کتاب‌فروشی‌ها ایجاد کند که بتوانند در فضای مجازی این کار را انجام دهند، اتفاق خوبی خواهد افتاد.
 
مسئول بازرگانی انتشارات شهید کاظمی درباره اعتبار فروش هم توضیح داد: خانه کتاب باید درباره نحوه تخصیص اعتبار به کتاب‌فروشی‌ها تجدیدنظر کند. بهترین آیتم برای اختصاص اعتبار به کتاب‌فروشی‌ها، رصد کردن و برآورد فروش کتاب در کتاب‌فروشی است. این موضوع برای اختصاص اعتبار واقعی و دقیق‌تر است.
 
از فروش غیرحضوری استقبال نشد
فیروزه غلامی؛ مسئول فروش کتاب‌فروشی «ارمغان طوبی« از دیگر فعالان طرح‌های فصلی فروش کتاب، در این‌باره به خبرنگار ایبنا گفت: در فضای مجازی آن‌گونه استقبال به‌عمل نیامد و فروش غیرحضوری نسبت به فروش حضوری ما کمتر است. یکی از دلایل این است که مخاطب می‌خواهد کتاب را از نزدیک ببیند، ورق بزند و انتخاب کند؛ در فروش غیرحضوری این امکان وجود ندارد.
 

وی افزود: احتمالا اعتبار فروش بیشتری نیاز پیدا خواهیم کرد. خیلی از کتاب‌ها را که می‌خواهیم در پنل ثبت کنیم، بارکد آن‌ها ثبت نمی‌شود، شاید یکی از دلایل آن عدم ثبت از طرف ناشران یا عدم وصول کتاب باشد. این مشکل باعث نارضایتی مخاطب و مشتری می‌شود. لذا فقط تخفیف فروشگاه را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم. اگر این مشکل در سایت خانه کتاب حل شود، به‌نظرم اتفاق خوبی خواهد افتاد.
 
جذب مشتری، رونق کتاب و کمک به کتاب‌فروشی
حسین کاشانیان؛ مدیر کتاب‌فروشی «کتابسرای هنر و معماری» قم نیز بیان کرد: طرح از جهت جذب مشتری، رونق کتاب و کمک به کتاب‌فروشی خیلی عالی است. خیلی از همکاران که مشکلات اداری داشتند، برای استفاده از طرح قبل از آغاز، طرح مشکلاتشان را حل کردند که بتوانند در طرح مشارکت داشته باشند.
 
وی ادامه داد: ویژگی فروش مجازی خیلی مهم است و این‌که در طرح آپشن‌های مختلفی ایجاد شود، مؤثر خواهد بود. البته چون کتاب‌فروشی ما تخصصی است، خیلی به ما کمک نکرده چون مخاطب باید بیاید کتاب را ببیند، چک کند و بعد تهیه کند، اما همکاران از این گزینه ابراز رضایت داشتند.
 

کاشانیان، یکی از مشکلات تمام کتاب‌فروشی‌ها را قیمت کتاب‌ها برشمرد و توضیح داد: برخی کتاب‌ها را می‌فروشیم، اما وقتی مجدد می‌خواهیم شارژ کنیم، قیمت کتاب افزایش پیدا کرده است. این خیلی کتاب‌فروش را اذیت می‌کند.
 
مدیر کتاب‌فروشی کتابسرای هنر و معماری قم در پایان گفت: یک مشکل دیگر هم هست؛ ناشر به‌نحوی کتاب‌فروشی را دور می‌زند. به این‌صورت که ناشر خودش 30 درصد روی کتاب تخفیف گذاشته و با ارسال پیک رایگان به تمام کشور هم خدمات می‌دهد، با این شرایط کتاب‌فروشی توان رقابت با ناشر را از دست می‌دهد. این‌که ناشر تبدیل به کتاب‌فروشی شده‌ از معضلاتی است که کتاب‌فروشی‌ها با آن دست به گریبان هستند. به عبارتی با این شیوه، ناشر کتاب‌فروش را دور می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها