پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شرحی تصویری بر نظریه تکامل

اگر کتاب «خواستگاه گونه‌ها» نوشته چالرز داروین را نخوانده‌اید، «درآمدی تصویری بر داروین» با متن و تصویر به خوبی توانسته صفر تا صد آنچه را که داروین در کتابش آورده است به مخاطب بدهد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «درآمدی تصویری بر داروین» نوشته جاناتان میلر و بورین ون‌لون با توجه به نام آن؛ روایتی متشکل از متن و تصویر از کتاب «خواستگاه گونه‌ه‌ها» است؛ در واقع باید گفت این اثر شرح کاملی از آن کتابی است که چالرز داروین در کتابش آورده است.

با توجه به اینکه کتاب «خواستگاه گونه‌ها» همیشه با اقبال مواجه بوده است. همین یک موفقیت کافی بود تا نشان دهد که این نظریه با دیگر نظریه‌ها بزرگ تاریخ علم متفاوت است. یکی از مهم‌ترین ویژگی این اثر سادگی طرح آن است؛ به همین دلیل بسیاری از دانشمندان به این فکر فرو رفتند که چرا این ایده قبلا به ذهن ما نرسیده است.

فیلم‌نامه تکامل
بی شک مخاطبان با خواندن کتاب «درآمد تصویری بر داروین» نه تنها احاطه نسبتا کامل به نظریه تکامل پیدا خواهند کرد، بلکه تمامی حرف و حدیث‌های دیگر دانشمندان درباره این نظریه و شخصیت داروین هم در کتاب آورده شده است. شاید اگر نام این اثر فیلم‌نامه‌ تکامل نام می‌گرفت شناخت دقیق‌تری به مخاطبان از آنچه که در کتاب درج شده است می‌داد.

جاناتان میلر و بورین ون‌لون با انتخاب تصاویر به جا و نقاشی‌های جالب شاید بتوان گفت اگر کمی رنگ به این نقاشی‌های سیاه و سفید می‌دادند، یک کمیک استریپ بی نقص تولید کرده بودند. گفتنی است اگر کتاب «خواستگاه گونه‌ها» را هم نخوانده‌اید، با این اثر و با این شیوه از روایت داستان به خوبی صفر تا صد آنچه که داروین بر زبان و در کتابش آورده است را دریافت خواهید کرد.
 
گفتنی است شخصیت خود داروین هم باعث شد که تاثیر کتاب وی بیشتر شود. باید گفت، داروین شبیه آماتورهای خوش‌برخورد و مهربانی بود که در تحصیل علم چندان کوشا نبوده‌اند.
 
نویسندگان در کتاب «درآمدی تصویری بر داروین» به درج نظریات دیگر دانشمندان درباره یافته‌های داروین پرداخته‌اند. گفتنی است، داروین در کتابش خلاصه‌ای از نظریه‌هایی که به مدت بیست سال در سر پرورانده بود و همچنین در قالب نامه برایش ارسال شد را در نتیجه ترسش و در کتاب خود چاپ کرد.
 
چینش تصاویر و متن‌ها در کتاب در قالب گفت‌وگو میان دانشمندان درباره نظریه داروین است، یکی از دانشمندانی که نطریات و یافته‌هایش بر داروین اثر داشته است والاس بود. برخی رسانه‌ها در این باره نوشته‌اند؛ «آلفرد والاس را به عنوان فردی می‌شناسند که چگونگی‌ پراکندگی گونه‌های مختلف در مناطق گوناگون را مورد مطالعه قرار داد. این حوزه از علم، زمین‌شناسیِ زیستی نامیده ‌و والاس به ‌عنوان پدر این شاخه از علم شناخته می‌شود. والاس گونه‌های بسیاری از موجودات، به ‌ویژه آنهایی را که در آسیا و حوزه‌ رودخانه‌ آمازون در آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند، مورد مطالعه قرار داد.
او معتقد بود که سالیان طولانی این باور وجود داشت که جهان و تمام موجودات زنده‌ آن، همیشه به همین صورت بوده‌اند. داروین و والاس بر این اعتقادند که موجودات زنده با تمام پتانسیل خود تولیدمثل نخواهند کرد زیرا منابع به‌ اندازه‌ کافی وجود ندارد و تنها آنهایی که برای محیط خود مناسب‌ترین هستند، تولیدمثل خواهند کرد. به همین دلیل داروین نامه‌های والاس را به ‌عنوان مقدمه‌ برای کتاب منشا گونه‌ها در نظر گرفت.»

 
در بخشی از کتاب می‌خوانید؛ «یکی از حقایقی که به نظر داروین جالب آمد این بود که دست انسان برای گرفتن چیزها طراحی شده است. دست موش کور که برای حفاری طراحی شده است، پای اسب، باله گراز دریایی و بال خفاش همگی یک الگو دارند و مکان قرار گیری استخوان‌ها این اندام‌ها نسبتا شبیه یکدیگر هستند. پیروان ذات باوری اعتقاد داشتند این اصل گواهی بر این است که خالق، طرحی یکسان برای آفرینش در ذهن خود داشته است. ...»

«درآمد تصویری بر داروین» در 184 صفحه، به قیمت بیست و هشت هزار و پانصد تومان با تیراژ یک هزار و صد نسخه، از سوی انتشارات ثالث راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها