چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
گزارش ایبنا از طرح «تابستانه کتاب99» در یزد

به عقیده برخی ناشران و كتابفروشان یزدی، طرح حمایتی تابستانه کتاب در جهت حمایت از رونق و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود، اشايد بتواند بخشي از مشكلات آن‌ها را حل كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، طرح «تابستانه کتاب99» به‌عنوان یکی از طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عاملیت موسسه خانه کتاب در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و دسترسی بهتر مخاطبان کتاب‌خوان به کتاب، برگزار می‌شود.

اگرچه شیوع ویروس کرونا، کتاب‌فروشی‌ها را نیز همچون دیگر اقشار تحت‌تأثیر قرار داده و آن‌ها را دچار رکود کرده، اما در چنین شرایطی موسسه خانه کتاب و ادبيات ايران سعی دارند با اجرای طرح‌های حمایتی برای رونق بازار کتاب و ترویج کتاب‌خوانی، هم به مخاطبان کتاب‌خوان توجه کنند و هم این‌که رونق را به کتاب‌فروشی‌ها برگردانند.

استان یزد در این طرح با 20 کتاب‌فروشی حضور دارد که 12 کتاب‌فروشی متعلق به شهر یزد و هشت کتاب‌فروشی نیز مربوط به شهرستان‌های استان است.

طرح‌های حمایتی، کمک به کتاب‌فروشی‌ها برای بازتوانی است
عباس آقا‌رضایی احمدآبادی؛ مسئول «کتابسرای دانشجو» به‌عنوان یکی از کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح «تابستانه کتاب99» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در ماه‌های اخیر گفت: متأسفانه در کشور ما سرانه مطالعه پایین بود و شرایط شیوع و گسترش کرونا نیز باعث شد که این کمبود بیشتر احساس شود و ضرر و زیان‌های زیادی را به اهالی کتاب وارد کند.

وی افزود: طرح تابستانه که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبيات ايران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در حال برگزاری است، به‌نحوی کمک به کتاب‌فروشی‌ها برای بازتوانی است، اما شاید این طرح نیز نتواند جوابگوی مشکلات ما باشد.

آقارضایی با اشاره به موقعیت مکانی کتاب‌فروشی خود گفت: این کتاب‌فروشی در محل استقرار دانشجویان و دانشگاه‌ها قرار دارد و از زمانی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور ندارند، سوددهی نداشته‌ایم و اکنون نیز اميدوار به طرح تابستانه کتاب هستيم كه رونقي به كتابفروشي‌ها بدهد.

مسئول کتابسرای دانشجو بیان کرد: متأسفانه در این شرایط نه قادر به بستن کتاب‌فروشی هستیم و نه این‌که می‌توانیم کتاب‌فروشی را باز نگه داریم، زیرا در هر صورت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کتاب نیز از دیگر مشکلاتی است که مخاطبان کتابخوان را نیز با مشکل مواجه کرده است. مسئولان باید به فکر کتاب‌فروشی‌ها باشند، زیرا در این صورت ادامه کار برای آن‌ها با مشکل همراه خواهد بود.

آقارضایی همچنین گفت: دو سال است که دنبال فروش کتاب‌ها برای بستن کتابفروشی هستیم، اما کسی خریدار نیست و می‌دانند که در این شرایط در صورت خرید کتاب‌فروشی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و سوددهی نخواهند داشت.

مسئول کتابسرای دانشجو بیان کرد: امیدواریم با وجود همه مشکلات بتوانیم در موقعیت کنونی در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی گام برداریم.
 
کمتر کسی برای خرید کتاب مراجعه می‌کند!
غلامحسین اسماعیلی‌زاده؛ مسئول کتاب‌فروشی «اندیشه» شهرستان بهاباد نیز در این زمینه به ایبنا گفت: متأسفانه کتاب‌فروشی‌ها جز ضرر چیزی ندارند و در این وضعیت طرح‌هایی مانند تابستانه کتاب شايد اميدوار كننده باشد.

وی افزود: اگرچه طرح تابستانه کتاب برای کتابفروشی‌ها مفید است، اما شاهد استقبال مخاطبان از این طرح‌ها نیستیم و کمتر کسی برای خرید کتاب مراجعه می‌کند. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند که این عاملی در جهت کاهش خرید کتاب بوده و در کنار آن نیز شرایط کرونا باعث شده که ضرردهی در کتاب‌فروشی داشته باشیم.

اسماعیلی‌زاده تصریح کرد: بارها در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به مسئولان تذکر دادیم، اما متأسفانه همچنان توجه مردم به کتاب و کتاب‌خوانی کم است.

مسئول کتاب‌فروشی اندیشه شهرستان بهاباد ادامه داد: بیان شد که وام‌هایی با نرخ بهره 18 درصد به شما ارائه می‌کنیم، اما با این شرایط چطور می‌توانیم قسط‌های آن را پرداخت کنیم. چیزی جز ضرر برای ما نیست.

وی افزود: من بیش از سه دهه در این عرصه فعالیت می‌کنم که چیزی جز دغدغه برای این کار نداشته‌ام و امروز نیز اگر با وجود ضرر همچنان فعالیت می‌کنم به دلیل علاقه‌ام به کتاب است و گرنه این کار هیچ سودی برای ما ندارد.

اسماعیلی‌زاده در پایان گفت: چهار کتاب‌فروشی در سطح شهرستان وجود دارد که هرکدام در وضعیت ناراحت‌کننده‌ای قرار دارند و شاید این طرح‌های کتاب‌خوانی نیز نتواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

فهرست کتاب‌فروشی‌های عضو طرح تابستانه در استان یزد
کتابسرای دانشجو ( یزد، صفائیه، چهارراه پژوهش، خیابان استاد احمد آرام، حدفاصل چهارراه پژوهش و میدان فرهنگ)، کتاب‌فروشی آگاه یزد (یزد، بلوار شهید صدوقی، جنب بانک مهر اقتصاد)، سرای کتاب سرزمین من (یزد، صفاییه، میدان اطلسی بلوار شهید قندی قبل از سینما تک فروشگاه ذهن زیبا کتابفروشی سرزمین من)، پاتوق کتاب یزد (چهاراه فاطمیه، ابتدای بلوار منتظر قائم، کوچه گلشن)، خانه کتاب یزد (میدان آزادی، نبش مجتمع ستاره)، شهر کتاب یزد (میدان آزادی، ابتدای خیابان فرخی، بعد از مجتمع ستاره)، موسسه فرهنگی هنری پاژیوان (عرضه کتاب و محصولات فرهنگی، صفاییه میدان اطلسی ابتدای بلوار دانشگاه روبروی بانک تجارت)، کتاب‌فروشی نیکوروش (خیابان امام خمینی، کتابفروشی نیکوروش)،کاما کتاب (یزد، صفاییه، بلوار دانشگاه، نبش طراز یزدی)،کتاب مرکزی فدک (میدان آزادی، خیابان فرخی، نبش مجتمع ستاره، کتاب مرکزی فدک)،کتاب یزدا ( یزد، میدان آزادی، ابتدای خیابان فرخی)،کتابسرای ملک (یزد، بلوار شهید صدوقی شمالی، جنب فرهنگسرای شهرداری)، پاتوق کتاب ابرکوه (ابرکوه ،خ شهید بهشتی، نبش کوچه شهید بهشتی پنجم)، کتاب‌فروشی احسان (اردکان، خیابان صدرآباد، جنب منزل آیت الله خاتمی)، خانه کتاب اردکان (اردکان، خیابان مطهری شمالی، روبروی مصلی)، کتاب‌فروشی آرمان (بافق، بلوار وحشی بافقی جنب بانک ملی مرکزی بازارچه قائم)، دارالقرآن (بافق، بلوار وحشی بافقی)، فروشگاه کتاب حسابی شعبه 2 (میبد، ابتدای خیابان هفت تیر،کتابفروشی حسابی)، فروشگاه کتاب حسابی شعبه 3 (میبد، نبش سه راه هفت تیر)، کتاب‌فروشی اندیشه (بهاباد، خیابان امام خمینی (ره)، جنب ترمینال مسافربری)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط