چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
تابستانه کتاب جان دوباره‌ای به ما بخشید

سعید حبیب‌زاده؛ مدیر کتاب‌فروشی «کتاب کوچه» بیان کرد: شاهد استقبال خوبی در طرح تابستانه کتاب بودیم، چراکه اوج‌گیری مجدد کرونا باعث اُفت فروش ما شده بود و این طرح توانست جان دوباره‌ای به کتاب‌فروشی ببخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از خراسان رضوی، طرح تابستانه کتاب، امسال در حالی برگزار شد که هم مردم و هم کتاب‌فروشان برای التیام دردها و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش نیازمند حمایت و توجه بودند؛ حمایتی که هم کتاب را راحت‌تر به دست مشتاقانش برساند و هم روح حیاتی بر کالبد نیمه‌جان کتاب‌فروشان دمیده بدمد.

خراسان رضوی امسال هم مانند سال‌های گذشته، حضور پررنگی در طرح تابستانه کتاب داشت، به‌طوری‌که به گفته افشین تحفه‌گر؛ معاون فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، 54 کتاب‌فروشی در سطح استان، در این طرح شرکت کرده‌اند و مطابق با اطلاعات مندرج در سامانه طرح کتاب، استان‌ خراسان رضوی توانسته در بخش میزان فروش، هم براساس تعداد کتاب‌ها و هم مبلغ فروش، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

«کتاب آبان» در مشهد یکی از 10 کتاب‌‌فروشی پرفروش این طرح بوده‌ که در طی سال‌های برگزاری طرح‌های فصلی کتاب، همیشه در آن حضور داشته و شاهد استقبال خوب مردم نیز بوده است.

این کتاب‌فروشی به علت حضور در فضای مجازی، در شرایطی که ویروس کرونا تأثیر مخربی بر تمامی صنوف، به‌ویژه کتاب‌فروشان گذاشته، توانست فروش خود را کنترل کرده و اوضاع خوبی داشته باشد. «کتاب آبان» امسال نیز توانست به خوبی بدرخشد و در صدر طرح تابستانه کتاب خراسان رضوی، به لحاظ فروش قرار گیرد و حتی با اعمال تخفیفی از سوی خود، مشتریان را مهمان خرید کتاب با 30 درصد تخفیف کند.

امید خواجوی؛ مدیر این کتاب‌فروشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از طرح تابستانه کتاب، بیان کرد: ما در این طرح نیز مانند طرح‌های گذشته، شاهد استقبال بسیار خوبی بودیم، به‌گونه‌ای که در همان ابتدای کار اعتبار طرحمان به اتمام رسید و درخواست ما برای اعتبار بیشتر، به علت بودجه محدود متولیان، بی‌نتیجه ماند.
 

به عقیده مدیر «کتاب‌ آبان» برپایی طرح‌های فصلی کتاب اقدامی بسیار موثر است که می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت نشر و کتاب‌فروشان بدهد، اما ناهمخوانی میزان اعتبار اختصاص داده شده به هر کتاب‌فروشی با مدت زمان اجرای طرح، از مشکلات اصلی آن به‌حساب می‌آید.

خواجوی ادامه داد: ما در زمان اجرای طرح‌های فصلی کتاب، در همان روزهای ابتدایی اعتبارمان تمام می‌شود و مجبور می‌شویم به خاطر مشتری، خودمان در ادامه طرح به ارائه کتاب با تخفیف بپردازیم، به همین جهت پیشنهاد می‌شود که یا تعداد روزهای برگزاری هر طرح فصلی کم شود و یا اعتبار افزایش یابد.

وی همچنین گفت: نوع اجرا و برگزاری طرح‌های فصلی کتاب، به لحاظ بازه زمانی میان هر طرح بسیار خوب بوده اما انتظار می‌رفت حال که نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود، اعتبار بیشتری به کتاب‌فروشان اختصاص یابد.

تابستانه کتاب جان دوباره‌ای به ما بخشید
سعید حبیب‌زاده؛ مدیر کتاب‌فروشی «کتاب کوچه» که پیش از این نیز سه نوبت در طرح‌های فصلی شرکت کرده بود، به خبرنگار ایبنا در مورد میزان استقبال از طرح تابستانه بیان کرد: ما در «کتاب کوچه» شاهد استقبال خوبی در طرح تابستانه کتاب بودیم، چراکه اوج‌گیری مجدد کرونا باعث اُفت فروش ما شده بود و این طرح توانست جان دوباره‌ای به کتاب‌فروشی ببخشد.
 

وی افزود: این طرح‌ها برای کتاب‌فروشی‌های تازه تأسیسی مثل ما فرصت بسیار خوبی است تا بیشتر شناخته شویم و رونق بیشتری را شاهد باشیم.  نقدی که من به اجرای این طرح‌ها دارم، اطلاع‌رسانی ضعیف است؛ درحالی‌که رسانه‌ها و شهرداری‌ها باید در این زمینه هم‌افزایی داشته و تبلیغات گسترده‌ای در جای، جای شهر داشته باشند.

حبیب‌زاده در پایان گفت: برای ما تاکنون میزان اعتبار اختصاص یافته مناسب بود و نکته حائز اهمیت دیگر، خوش‌قولی متولیان امر در پرداخت اعتبارات در موعد مقرر بود.

طرح «تابستانه کتاب99» که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 مردادماه آغاز و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این طرح به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها