دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
زندگی‌ام با اشباح و شیاطین گره خورده است/ در جواب مخاطبانم دندان‌های نوک تیزم را نشان می‌دهم

مهدی سالک ارجی، نویسنده رمان «دنیای پشت آیینه» معتقد است زندگی‌اش با اشباح و شیاطین گره خورده و ایده داستان‌هایش را از زندگی عجیبش می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «دنیای پشت آیینه» عنوان رمان نوجوان جدیدی است نوشته مهدی سالک ارجی که در شش ماه گذشته سه رمان نوجوان از او منتشر شده است. به عقیده سالک این رمان در ژانر فانتزی قرار دارد اما برخی از صحنه‌هایش ترسناک است. او در این رمان، داستان پسری به نام کاوه را بیان می‌کند که پدرش مراقبت از «بهار» خواهر کوچکتر کاوه را به عهده او گذاشته است. اما بهار ربوده می‌شود. کاوه متوجه می‌شود که این آدم ربایی کار اشباح خاکستری است اما پدر و مادر و پلیس حرف‌های او را درباره اشباح خاکستری باور نمی‌کنند و فکر می‌کنند او دیوانه شده و به روانپزشک احتیاج دارد. حالا کاوه مجبور می‌شود به تنهایی خواهرش را نجات دهد. او باید همراه دو دوست دیگرش پا به دنیایی دیگر بگذارد که بسیار خطرناک است.

با تک تک شخصیت‌های کتاب زندگی کردم  
سالک ارجی درباره فضای رئالیسم جادویی و فانتزی کتاب «دنیای پشت آیینه» توضیح می‌دهد: هنگام تالیف رمان‌هایم آنقدر در داستان غرق می‌شوم که به راحتی نمی‌توانم از آن فضا بیرون بیایم. این کتاب یکی از کارهایی است که خیلی دوستش دارم. با تک تک شخصیت‌های کتاب زندگی کردم و آن‌ها را بهتر از خودشان می‌شناسم. به نظر خودم توانستم دنیایی با قوانین منحصر به فرد بسازم و انتظاری که از این داستان داشتم برآورده شده است.
 
او معتقد است حضور نویسنده به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی داستان سبب می‌شود مخاطب ارتباط بهتری با داستان بگیرد و برایش ملموس‌تر باشد و می‌افزاید: در رمان «روباه» هم که یک رمان جنایی است نویسنده خود یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است. همیشه خودم را به عنوان یکی از شخصیت‌های منفی داستان معرفی می‌کنم چون دوست دارم شرور باشم و خرابکاری کنم.
 
 

از زندگی عجیبم ایده می‌گیرم
این نویسنده، درباره ادامه‌دار بودن این رمان نیز بیان می‌کند: در هنگام تالیف، انتهای داستان را طوری نوشتم که بتوانم جلد دومی هم برایش بنویسم اما کسی چه می‌داند شاید رمان به همین یک جلد خاتمه پیدا کند و شاید هم جلد دومی در کار باشد. هیچکس نمی‌داند. بعضی از مردم از من می‌پرسند که آیا دنیای دیگری در جای دیگری وجود دارد یا نه؟ آیا ما انسان‌ها تنها هستیم یا موجودات دیگری در دنیای دیگر زندگی می‌کنند؟ به نظر من هر دو احتمال به یک اندازه ترسناک هستند.
 
زندگی‌ام با اشباح و شیاطین گره خورده است
سالک ارجی درباره ایده داستان‌هایش توضیح می‌دهد: گاهی از زندگی عجیب خودم ایده می‌گیرم. مثلا موجودات شیطانی که خودم در دنیای واقعی دیده‌ام را توی داستان می‌آورم. راستش من زندگی عجیبی دارم. زندگی‌ای که با اشباح و شیاطین گره خورده است. البته شیاطین گاهی از من ناراحت می‌شوند که از زندگی خصوصی‌شان در داستان‌هایم می‌گویم و قصد جانم را می‌کنند. امیدوارم فکر نکنید که خل شده‌ام اما شیاطین واقعی هستند آن‌ها تعدادشان بیشتر از آدم‌هاست و دندان‌های تیزی دارند. راستش کار من این است که به واقعیت کمی شاخ و برگ بدهم و داستان بنویسم. خوانندگان کتاب‌ها به من می‌گویند تو ذهن خلاقی داری و شاید خودت هم یک شیطان باشی! در جواب آن‌ها من فقط دندان‌های نوک تیزم را نشان می‌دهم.
 
نویسنده رمان «روباه» می‌افزاید: قبل از نوشتن، طرحی کلی از داستان روی کاغذ پیاده می‌کنم اما دقیقا نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد و داستان به کدام سمت خواهد رفت. گاهی شخصیت‌های داستانم کارهایی می‌کنند که خلاف انتظار من است.
 
ادبیات فانتزی در کشور ما جا نیفتاده است
سالک ارجی معتقد است، ادبیات فانتزی در کشور ما خوب جا نیفتاده و اکثر کتاب‌های فانتزی ترجمه شده از نویسندگان خارجی هستند و در این باره می‌گوید: ما نویسنده‌های خوبی داریم که اگر حمایت شوند می‌توانند کتاب‌های خوبی تحویل جامعه بدهند. اما همیشه حمایت‌های دولتی شامل نویسندگانی می‌شود که اهل سیاستند و هنر را با سیاست قاطی می‌کنند. وقتی هنر با سیاست قاطی می‌شود بوی تعفن آن تا هفت سرزمین آن طرف‌تر می‌رود. هنر و سیاست ربطی به یکدیگر ندارند اما عده‌ای برای اینکه به منافع شخصی برسند از این دو با هم استفاده می‌کنند.کتاب‌های ایرانی توان رقابت با اثرهای خارجی را دارند. در کشور‌های دیگر به ادبیات و کتاب بها داده می‌شود. تا زمانی که ناشران ما گرایش به چاپ آثار ترجمه داشته باشند وضعیت نشر همین است. در این روزهای سخت و طاقت‌فرسا تنها راه نجات کشور کتاب خواندن است. کتاب خوب شاید نتواند دنیا را نجات دهد اما به انسان‌ها می‌فهماند جهان ارزش نجات دادن را دارد.
 
این نویسنده، در حال حاضر رمانی جنایی در دست تالیف دارد که هنوز اسمی برایش انتخاب نکرده‌ و راجع به مرد شریفی است که روزگار او را به جنون می‌کشاند.
 
رمان «دنیای پشت آیینه» از سوی انتشارات رهام اندیشه در 212 صفحه با قیمت 45 هزار تومان و شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    خوبه که یه نویسنده جوون یاد بگیره برای جلب نظر دیگران دروغ های شاخدار نگه البته در دنیای داستان آزادید هر چی دلتون می خواد بگید اما نویسنده ای که ادعا کنه با شیاطین زندگی می کنه اگه منظور استعاری نداشته باشه متاسفانه دروغ گوئه و این اصلا برای یک هنرمند یا یک نویسنده مناسب نیست
    • مهراس ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      به قول نظامی «در شعر مپیچ و در فن او/ چون اکذب است احسن او» دنیای ادبیات دنیای خیال و دنیای دروغ است منتهی دروغی که شیرین است و همه دوستش داریم. هرچه دروغ ما زیباتر باشد، جذاب تر است. دنیای واقعیت می شود خبر و گزارش و روزنامه.
  • M.p ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    من این کتاب رو خوندم.جالب بود
  • miss baran ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    من این کتاب رو خریدم و توی یه روز خوندمش.اصلا نمیتونستم کتاب رو زمین بذارم. باید حتما رمان روباه رو هم بخونم. به نظرم دنیای پشت آیینه خلاقانه و جذاب بود.من از مرد سیاه پوش خوشم میاد
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    کتاب را خواندم زیبا بود.
  • کوهیار ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    کتاب را خواندم زیبا بود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها