سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
رشد کمی مشارکت کتاب‌فروشانِ آذربایجان شرقی در تابستانه کتاب

طرح «تابستانه کتاب99» با مشارکت 38 کتاب‌فروشی از شهرهای تبریز، مراغه، بناب، ملکان، عجب‌شیر، مرند، هشترود و قره‌آغاج در آذربایجان‌شرقی در حال برگزاری است که نسبت به دوره‌های قبل رشد کمی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، طرح «تابستانه کتاب99» به‌عنوان یک طرح تشویقی و حمایتی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌شرقی در حال برگزاری است. در کنار حُسن‌هایی که اجرای این طرح دارد، به گفته برخی کتاب‌فروشان تبریز، تابستانه کتاب می‌توانست با شرایط بهتری نیز اجرا شود.
 
38 کتاب‌فروشیِ آذربایجان شرقی میزبان تابستانه کتاب
محمد محمدپور؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا بیان کرد: طرح‌های عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اجرا می‌شود. کتاب‌فروشی‌های حاضر در طرح تابستانه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با 20 درصد تخفیف عرضه می‌کنند.

وی افزود: در این طرح 30 واحد عرضه و فروش کتاب در تبریز و هشت کتاب‌فروشی در شهرهای مراغه، بناب، ملکان، عجب‌شیر، مرند، هشترود و قره‌آغاج مشارکت کرده‌اند و امسال شاهد افزایش کمی شرکت‌کنندگان در طرح تابستانه نسبت به سال قبل هستیم.

محمدپور ادامه داد: علاوه بر اِعمال تخفیف 20 درصدی، کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند تخفیف‌های دیگری نیز بسته به مبل خود درنظر بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در سال گذشته، گفت: در طول برگزاری طرح تابستانه‌ کتاب در سال 98، صدها عنوان کتاب به ارزش بیش از چهار میلیارد و 756 میلیون و 129 هزار ریال به فروش رسید و با توجه به استقبال صورت گرفته انتظار می‌رود که میزان فروش در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد.

وی درباره شرایط اجرای این طرح تصریح کرد: با توجه به شرایط کتاب‌فروشی‌ها اعم از بزرگی یا کوچکی، تعداد کتاب‌ها و اینکه در تبریز مستقر هستند یا شهرستان‌ها، بودجه هر کتاب‌فروشی از دیگران متفاوت است.

این مسئول فرهنگی در پاسخ به این سوال که «آیا بودجه کتاب‌فروشی‌ها بسته به میزان فروش قابل افزایش است؟» توضیح داد: امکان تزریق بودجه اضافی به کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد. برخی از کتاب‌فروشی‌ها در تبریز که فعالیت زیادی در زمینه تبلیغات دارند، در همان چند روز اول تمام مبلغ تخصیص داده شده را تمام می‌کنند، اما توصیه ما به کتاب‌فروشان این است که اعتبار موردنظر خود را مدیریت کنند.
 
طرحی خوب، با استقبال کم
حسین قلی‌زاده؛ مدیر کتاب‌فروشی یاران یکی از حاضران در طرح «تابستانه کتاب99» به خبرنگار ایبنا در تبریز گفت: ما چندین سال است که در این طرح و سایر طرح‌های فصلی شرکت می‌کنیم، اما امسال متأسفانه مردم آنچنان که باید و شاید از آن استقبال نکرده‌اند. البته با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، نمی‌توان انتظار داشت که برای خرید کتاب هزینه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا هیچ دست‌نوشته یا اطلاعیه‌ای درباره آغاز طرح تابستانه در ویترین کتاب‌فروشی دیده نمی‌شود؟»، اظهار کرد: سال‌های قبل اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پوسترهای این طرح را به ما می‌داد و ما آن‌را روی شیشه می‌چسباندیم، اما امسال نه خبری از تبلیغ این طرح است و نه پوستر.
 
 
 
بودجه کتاب‌فروشی‌ها در طرح تابستانه ناچیز است
محمد زارع؛‌ مدیر کتاب‌فروشی و انتشارات شایسته نیز گفت: ما در دوره‌های قبل هم در طرح تابستانه و سایر طرح‌ها شرکت کرده بودیم و فروش خوبی داشتیم. خودِ طرح خوب و موفق است، اما مشکلاتی نیز وجود دارد که باید رفع شود. ما هر سال این موارد را مطرح می‌کنیم، اما متأسفانه ترتیب اثر داده نمی‌شود.
 
وی بودجه اختصاصی به کتاب‌فروشی‌ها را ناچیز دانست و افزود: ما در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای داریم از طرفی علاوه بر تخفیف 20 درصدی طرح، ما 10 درصد تخفیف اضافه نیز درنظر گرفته‌ایم، برای همین مشتری‌های زیادی برای خرید مراجعه می‌کنند، به‌طوری‌که در همین چند روز اول که از شروع طرح می‌گذرد، نصف بودجه درنظر گرفته شده در کتاب‌فروشی ما تمام شده است. به‌نظر من 9 میلیون تومان برای طرح‌های اینچنینی کم است و باید مبلغ را افزایش دهند.

مدیر کتاب‌فروشی و انتشارات شایسته، بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مورد توجه در طرح‌های فصلی، انجام نشدن تبلیغات توسط نهادهای مربوطه است. بسیاری از مردم در جریان برگزاری این طرح‌ها نیستند و اگر اطلاع‌رسانی شود، حتما میزان فروش بالاتر می‌رود.

زارع، خواستار افزایش تعداد طرح‌های تخفیفی در رابطه با فروش کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها