چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
طرح تابستانه کتاب در رونق و ترویج فرهنگ کتابخوانی بی‌تأثیر نیست

مسئول اتحادیه کتاب‌فروشان شاهرود، درباره برگزاری طرح‌های فصلی به خبرنگار ایبنا گفت: در شرایط فعلی وضعیت کتاب خوب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، طرح «تابستانه کتاب99» ازجمله برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عاملیت خانه کتاب برای ارتقاء سرانه مطالعه، حمایت از کتاب‌فروشی‌ها، رونق بازار کتاب و دسترسی مردم به کتاب‌ با قیمت مناسب است.

امروزه پیشرفت فرهنگی هر کشوری با میزان مطالعه شهروندانش سنجیده می‌شود، اما ایران که دنیا در برابر دانشمندان و نویسندگان فرزانه‌اش مانند ابوعلی سینا، سعدی و حافظ و فردوسی سر تعظیم فرود می‌آورد، به لحاظ کتاب‌خوانی وضعیت مناسبی ندارد. کاهش سرانه مطالعه در کشور و دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی، متولیان را بر آن داشت تا در قالب ارائه مشوق‌هایی نسبت به ترویج این فرهنگ اقدام کنند.

هرچند زمان زیادی از اجرای طرح «تابستانه کتاب» یا طرح‌های مشابه آن در فصول دیگر سال نمی‌گذرد، اما از دیدگاه متولیان و دغدغه‌مندان حوزه کتاب نقدهایی نیز بر آن وارد است که در گفت‌وگوی ایبنا با برخی از اهالی کتاب استان سمنان، با این دغدغه‌ها آشنا خواهید شد.
 

دوره بازپرداخت یارانه کتاب کاهش یابد
فتح‌الله حبیبی؛ مدیر کتاب‌فروشی «دانشجو» یکی از مشارکت‌کننده‌ها در طرح «تابستانه کتاب99» است. وی با اشاره به این‌که عرضه کتاب‌های پرفروش و حمایت از کتاب‌فروشی‌ها می‌تواند کمکی در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم باشد، به خبرنگار ایبنا گفت: چنانچه دوره بازپرداخت یارانه کتاب که در حال حاضر حدود 4 تا 6 ماه به طول می‌انجامد کاهش یابد، یقینا کتاب‌فروشی‌های بیشتری در این طرح شرکت می‌کنند و استقبال مردم هم بیشتر می‌شود.

حبیبی افزود چندان منطقی نیست که ما کتاب‌ها را به‌صورت نقدی از ناشران خریداری کنیم و با تخفیف اعلام شده هم در اختیار مشتری قرار دهیم، اما پول و سرمایه خودمان را 6 ماه بعد بگیریم!

این کتاب‌فروش دامغانی اظهار کرد: خیلی‌ها با دیدن قیمت کتاب از خرید آن منصرف می‌شوند. این روزها بازار خرید و فروش کتاب‌های دست‌دوم پُررونق است و این خود معضل بزرگی برای جامعه علمی و فرهنگی این دیار است و البته شاید مهمترین عامل آن گرانی بیش از حد کاغذ و افزایش بی‌رویه قیمت کتاب‌ها باشد.

وی ادامه داد: دقیقا پس از اتمام کلاس‌های آموزشی و تعطیلی مراکز علمی و فرهنگی، بسیاری از مردم به دنبال فروش کتاب‌های درسی و غیردرسی و تبدیل آن به وجه نقد یا سایر کتاب‌ها هستند. این آفت به حدی در حال فراگیری است که متقابلا عده‌ای به دلیل عدم تمکن مالی و بالاجبار، کتاب‌های خود را به‌صورت دست‌دوم تهیه می‌کنند و یا امانت می‌گیرند، درصورتی‌که پیش از این  بسیاری از مردم کتاب می‌خواندند و یا حتی کتابخانه شخصی داشتند.

عاشقان کتاب‌خوانی بهانه‌ای برای کتاب نخریدن ندارند
علیرضا مزجی؛ مسئول اتحادیه کتاب‌فروشان شاهرود، درباره برگزاری طرح‌های فصلی به خبرنگار ایبنا گفت: در شرایط فعلی وضعیت کتاب خوب است؛ کسی که اهل مطالعه باشد کتاب مورد علاقه‌اش را می‌خرد و می‌خواند. عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی هیچ وقت بهانه‌ای برای کتاب نخریدن ندارند.
 

مزجی افزود: مسلما طرح تابستانه کتاب در رونق و ترویج فرهنگ کتابخوانی بی‌تأثیر نیست، اما نوسان‌ قیمت‌ها حتی در حوزه کتاب نیز ورود کرده و هر بار که کتاب سفارش می‌دهیم با مشاهده قیمت‌ها شاهد افزایش قیمت پشت جلد هستیم که این موضوع علاوه بر کاهش تعداد کتاب‌های موجود در کتاب‌فروشی در خرید مشتری هم تأثیر منفی می‌گذارد.

مسئول اتحادیه کتاب‌فروشان شاهرود بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بر کاهش فروش کتاب نیز تأثیر به‌سزایی گذاشت و نباید انکار کنیم که قشر دانشجو کتاب نمی‌خوانند و اهل فرهنگ و مطالعه نیستند.

«پاییزه کتاب» موثرتر از «تابستانه کتاب»
بابک مداح؛ مسئول شهرکتاب دامغان نیز به خبرنگار ایبنا گفت: ابتدای شروع طرح «تابستانه کتاب99» ثبت‌نام کردیم و با توجه به شرایط فعلی، فروش کتاب تا این لحظه رضایت‌بخش بود.
 

وی ادامه داد: فروش کتاب و محصولات فرهنگی با شیوع کرونا کاهش پیدا ‌کرد، اما معمولا استقبال از طرح «پاییزه کتاب» به این دلیل که دانشجویان در شهرستان هستند، دوچندان است.

مسئول شهر کتاب دامغان با اشاره به نقش و تأثیر تبلیغات در فضای شهری، جراید، صدا و سیما و فضای مجازی،‌ اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم گذشت  چندین ماهه از افتتاح شهرکتاب در دامغان، تعدادی از شهروندان هیچ اطلاعی از وجود چنین مکان فرهنگی در دامغان ندارند.

مداح همچنین گفت: با توجه به فروش کتاب‌های متعدد از آغاز طرح تابستانه کتاب، اما فروش رمان همچنان در صدر آمار فروش شهر کتاب قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها