سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
مشارکت هفت کتاب‌فروشی از 40 کتاب‌فروشی زنجان در تابستانه کتاب

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به فعالیت 40 کتاب‌فروشی در استان زنجان گفت: از این تعداد فقط هفت کتاب‌فروشی در طرح «تابستانه کتاب99» شرکت کردند که راضی‌کننده نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، طرح «تابستانه کتاب99» با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 تا 30 مردادماه در حال برگزاری است. 

در استان زنجان نیز هفت کتابفروشی از شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرم‌دره در طرح تابستانه کتاب مشارکت دارند.

دنبال افزایش کتاب‌‌فروشی‌های مشارکت‌کننده هستیم
فاطمه کرباسی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، ضمن مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب گفت: خوشبختانه استقبال از اجرای این طرح‌ها مطلوب بوده است. امسال هفت کتاب‌فروشی در اجرای طرح تابستانه مشارکت دارند. به دنبال این هستیم که تعداد کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده افزایش پیدا کند.

وی افزود: ارائه تخفیف در این طرح تنها شامل کتاب‌های چاپی در حوزه‌های عمومی و کودک و نوجوان می‌شود، اما سایر کالاهای فرهنگی عرضه‌شده در کتاب‌فروشی را شامل نمی‌شود.

طرح‌های فصلی به افزایش سرانه مطالعه کمک می‌کند
امیرعلی نیک‌بخش؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به کتاب‌خوان بودن زنجانی‌ها، اظهار کرد: سرانه مطالعه در زنجان نسبت به سایر استان‌ها بالاست. اجرای طرح‌های فصلی کتاب به افزایش سرانه مطالعه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: تعداد اعضای فعال کتابخانه در استان زنجان 80 هزار نفر است و براساس آمار هشت درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

انتشار و توزیع عادلانه کتاب
محمود علیمحمدی؛ معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زنجان، ضمن تشریح جزئیات طرح‌های فروش ویژه کتاب گفت: طرح‌های فصلی فروش کتاب که با تخفیف همراه است، به‌صورت مستمر در زنجان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که با وجود شیوع ویروس کرونا طرح بهارانه کتاب نیز در زنجان اجرایی شد، افزود: «پاتوق کتاب زنجان» با مدیریت محمد رضاخانی، «شهر کتاب زنجان» با مدیریت جواد فرجیان، «کتابکده فرهنگ» با مدیریت محمدرضا تقدسی، «کتابشهر خرمدره»، با مدیریت سعید میرزاخانی، «کتاب بهمن ابهر» با مدیریت محمد حسن عاشری و کتابفروشی «منهاج»، مجری این طرح مجری طرح بهاره بودند.

این مسئول فرهنگی درباره جزئیات طرح تابستانه کتاب در زنجان، توضیح داد: در طرح تابستانه کتاب هفت کتابفروشی مشارکت کرده‌اند که از شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرم‌دره هستند. شهر کتاب، منهاج، کتابکده فرهنگ، کتاب‌فروشی فرهنگیان زنجان، پاتوق کتاب زنجان، کتاب شهر در خرم‌دره و کتاب و نوشت‌افزار بهمن در شهرستان ابهر عنوان این کتاب‌فروشی‌هاست.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، بیان کرد: علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح، از تخفیف 20 درصدی کتاب بهره‌مند شوند. البته این تخفیف شامل کتاب‌های عمومی و کودک است.

علیمحمدی گفت: انتشار و توزیع عادلانه کتاب، استفاده بیشتر مردم از کتاب و افزایش خرید آن، از اهداف این طرح به‌شمار می‌رود، همچنین افرادی که به‌صورت خانوادگی و یا دوستانه به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند، می‌توانند از تخفیفات بیشتری برای خرید کتاب بهره ببرند. ارائه کد تخفیف برای یک شماره ملی مجاز است و اگر علاقه‌مندان به کتاب نیاز به تخفیف بیشتری داشته باشند، باید تعداد شماره ملی بیشتری در اختیار کتاب‌فروشی قرار دهند.

وی با بیان این‌که ارائه تخفیف از سوی کتاب‌فروشی‌ها به‌صورت صبح و عصر انجام می‌شود، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی لازم درباره اسامی کتاب‌فروشی‌ها در فضای مجازی و همچنین خود شهرهای متولی انجام شده است.

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان با اشاره به فعالیت 40 کتاب‌فروشی در استان زنجان ادامه داد: از این تعداد فقط هفت کتاب‌فروشی در طرح تابستانه شرکت کردند که امیدواریم در طرح پاییزه و زمستانه تعداد بیشتر شود.

علیمحمدی بیان کرد: علت عدم مشارکت سایر کتاب‌فروشی‌ها در این طرح آسیب‌شناسی خواهد شد. قطعا مشارکت هفت کتاب‌فروشی پاسخگوی نیازهای استان نیست، از همین رو به دنبال این هستیم که تعداد کتاب‌فروشی‌های طرح در ادوار بعدی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در خلال اجرای طرح امکان اضافه شدن کتاب‌فروشی جدید برای مشارکت وجود ندارد، گفت: به همین خاطر در حال حاضر امکان اضافه شدن کتاب‌فروشی جدید به لیست اعلامی وجود ندارد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، افزود: استقبال مردم از اجرای این طرح مطلوب بوده است. در طرح بهارانه کتاب‌فروشی‌های مجری طرح، میزان فروش خود را ثبت نکردند، اما میزان رضایت آن‌ها از اجرای این طرح مطلوب بود. قطعا در اجرای این طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‎‌ها نیز رعایت خواهد شد.

علیمحمدی یکی از اقشار آسیب‌پذیر در بحث کرونا را اصحاب فرهنگ و هنر ازجمله نویسندگان و کتابفروشی‌ها دانست و اظهار کرد: برابر با اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صاحبان مشاغل و بنگاه‌های بخش فرهنگ، هنر و رسانه که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، تسهیلات مربوط را در صورت ثبت‌نام در www.kara.mcls.gov.ir دریافت خواهند کرد. براساس برآوردهای اولیه انجام شده، طی ماه‌های اسفند و فروردین، شیوع کرونا حدود پنج میلیارد تومان خسارت به اصحاب فرهنگ و هنر در این استان وارد کرده است.


مسئول کتاب فروشگاه منهاج زنجان، یکی از حاضران در طرح «تابستانه کتاب99» نیز درباره این طرح به خبرنگار ایبنا گفت: متأسفانه اطلاع‌رسانی خوبی درباره این طرح از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صورت نگرفته است.

فرانک طوسی افزود: بیشتر مراجعه‌کنندگان از اجرای طرح تابستانه کتاب اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، با این‌حال استقبال از اجرای طرح مطلوب است. در صورت اطلاع‌رسانی به‌هنگام قطعا فروش بیشتر هم می‌شد. در حال حاضر بیشترین فروش کتاب‌ها در حوزه کودک و نوجوان، روانشناسی و رمان است.

وی ادامه داد: فروش این طرح نسبت به ادوار گذشته افزایش یافته و این یعنی مردم کتابخوان‌تر شده‌اند.

براساس این گزارش، چهاردهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها با عنوان «تابستانه کتاب99» از 18 مرداد همزمان با عید غدیرخم کار خود را آغاز کرده است. در این ‌طرح، تهران با 91 کتاب‌فروشی، اصفهان با 72 کتاب‌فروشی، خراسان‌رضوی با 69 کتاب‌فروشی و قم با 57 کتاب‌فروشی پیشتاز در میزان مشارکت کتاب‌فروشی‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها