پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
وارد اتاق فکر خود شوید

علیجان‌زاده معتقد است؛ کتاب «اتاق فکر» به افراد کمک می‌کند که با شناخت افکار نهفته در ذهن، آن‌ها را در راستای تصمیم‌سازی درست به کار بگیرند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همواره یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زندگی و تصمیمات انسان، فکر است. در حقیقت ما در ذهن خود فکرهایی را می‌پرورانیم و بر اساس آن‌ها تصمیم می‌گیریم؛ بنابراین می‌توان گفت، فکر چیزی جز مهمان ناخوانده ذهن نیست. حال این پرسش مطرح می‌شود که برای تشخیص درست افکار سازنده از افکار مخرب، ذهن چه نقشی دارد و چگونه باید در این زمینه دست به انتخابی آگاهانه زد.
 
کتاب «اتاق فکر» نوشته رکسانا علیجان‌زاده تلاشی است در راستای تشخیص افکار راه‌ساز از افکاری که شاید برای ما و تصمیماتمان مضر هستند. در واقع این اثر مانند یک کارگاه مکتوب است که با زبانی ساده فرد را گام به گام با لایه‌های پنهان ذهن آشنا می‌کند. این اثر به شکل الکترونیک در پلتفرم‌های «طاقچه» و «کتابراه» برای خوانندگان ایرانی منتشر شده است. 
 

 
گفتنی است، مخاطبان با خواندن این اثر درمی‌یابند که ذهن مانند اتاقی است که تعداد زیادی مهمان دارد و افراد باید برای نخستین بار با نگاه جدی با ذهن خود روبه رو شوند.
 
علیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر معتقد است؛ «هدف اصلی من برای تالیف این اثر مشکلاتی است که انسان‌ها در تصمیم‌گیری دارند؛ با توجه به تجربه‌هایم در عرصه روان‌درمانی، باید گفت؛ یکی از مشکلات بشر در دنیای امروز تردید در تصمیم‌گیری و عدم اجرایی کردن آن است. همواره یکی از معیارهای مهم در تصمیم‌گیری، شناخت تعاملات ذهن است. این اثر کمک می‌کند افراد بتوانند نگاهی دقیق به درون خود داشته باشند.»
 
لازم به ذکر است، کتاب «اتاق فکر» را می‌توان یک کارگاه کاربردی مکتوب در نظر گرفت که هر بخش آن مفاهیمی را شرح می‌دهد و نویسنده برای ملموس‌تر شدن آن مثال‌هایی را می‌آورد. علیجان‌زاده در این‌باره می‌گوید؛ «بخش‌هایی از شخصیت انسان در ناخودآگاه وی است و تاثیر زیادی بر رفتار و فکر آن دارد. شناخت بخش وجودی در ناخودآگاه کمک بسیاری به افراد می‌کند که بتوانند خود را بشناسند و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. در واقع مشابه غواصی هستند که می‌توانند لایه‌های زیرین روان خود را مانند آنچه که در زیر آب اقیانوس پنهان مانده است، ببینند.»
 
به گفته علیجان‌زاده؛ این اثر دارای گام‌هایی است که در نهایت منجر به شناخت لایه وجودی افراد می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند که با شناخت این افکار نهفته در ذهن، آن‌ها را در راستای تصمیم‌سازی درست به کار بگیرند. یکی از نیرومندترین بخش‌های درونی ذهن ما ترس‌های ماست که بر اساس آن دست به اقدام می‌زنیم. در حقیقت ترس‌ها می‌تواند رفتار ما را کنترل کنند.
 
گفتنی است این کتاب دارای تمرین‌هایی برای خوانندگان است که منجر به شناخت کامل‌تر ابعاد درونی ذهن می‌شود و می‌توانند بر اساس آن‌ها خود را بهتر بشناسند.
 
در بخشی از کتاب در باب موضوع تفکر خلاق موضوعاتی درج شده است؛ علیجان‌زاده در این باره معتقد است؛ «تفکر زمانی ماهیت دارد که خلاقانه باشد. معمولا این نوع تفکر منجر به نتیجه می‌شود. در باب هر موضوعی که فکر می‌شود، اگر ایجاد مسئله رخ دهد و به چرایی و چگونگی آن بپردازیم و در مرحله بعد تلاش کنیم که راهی برای آن بیابیم؛ در این شرایط تفکر خلاق صورت گرفته است در غیر این صورت فکری که نتیجه نداشته باشد نمی‌توان عنوان تفکر را به آن داد.»
 
گذر از پارادوکس‌های ذهن
وی تفکر خلاق را اینگونه شرح می‌دهد؛ «تفکر خلاق یعنی ایجاد راه‌های مناسب برای حل مشکلات که باعث شود به پاسخ جدید و مسیر جدید برسیم. برای شروع هر مسیر جدید ابتدا باید در ذهن اتفاق بیفتد. این اثر و تمرین‌های درج شده در آن باعث ‌‌می‌شود که ذهن برای این تغییرات آماده‌تر باشد. در حقیقت ذهن دارای یک سری باور و عادت‌ها و باید و نبایدهایی است که طی سال‌ها در آن کاشته شده است، اما آن‌چیزی که در جامعه و زندگی افراد رخ می‌دهد تا حد بسیار زیادی پارادوکس و تناقض به وجود آورده و همین امر باعث می‌شود که افراد دچار سردرگمی شود. این کتاب افراد را با خود بیشتر آشنا می‌کند. در حقیقت ما گمان می‌کنیم که خود را می‌شناسیم درحالیکه هنوز زوایای پنهان زیادی وجود دارد که نسبت به آن شناختی پیدا نکردیم.»
 
برگی از کتاب
در بخشی از کتاب آمده است؛ «تفکر در لغت به معنای اندیشیدن و به فکر و تعمق فرورفتن آمده است ذهن ما در تمام ساعات بیداری در حال فعالیت و قضاوت بر اساس آموخته، باورها، ترس‌ها، علایق، نیازها و آرزوهای ماست. اما آیا هر فعالیت مغزی به معنای تفکر است؟ ...»
 
گفتنی است؛ کتاب «اتاق فکر» در 188 صفحه، به شمارگان دویست جلد برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی از سوی انتشارات طلوع ققنوس تابستان امسال، راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها