یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مادران همیار کتابخانه‌ها برای ترویج کتابخوانی بین کودکان هستند

روح‌الله منوچهری؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، بیان کرد: گروهی که می‌توانند در حوزه ترویج کتابخوانی بین کودکان بسیار موثر و همیار و همراه کتابخانه‌ها باشند، مادران و زنان خانه‌دار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، در نشستی با حضور زهیر حیاتی؛ دبیر علمی همایش «زن، کتاب، سواد زندگی»، ملیحه نیک‌کار؛ استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی و روح‌الله منوچهری؛ مدیرکل کتابخانه‌های ‌عمومی استان فارس از طریق برنامه زنده اینستاگرام از کتاب «زن، کتاب، سواد زندگی» شامل مجموعه سخنرانی‌های همایش ملی «زن، کتاب، سواد زندگی» رونمایی شد.
 
روح‌الله منوچهری؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن اشاره به برنامه‌‌ریزی‌های گوناگون برای برگزاری  این سمینار، گفت: این برنامه در سال 1397 با هدایت و دبیری دکتر حیاتی و دیگر اساتید در شیراز برنامه‌ریزی شد و همزمان از پتانسیل اساتید دانشگاه در استان و کشور، فعالان حوزه کتاب، بانوان، کتابداران، سازمان‌های فرهنگی و مدیران استانی نیز استفاده شد.
 
وی ادامه داد: از 24 نفری که در این سمینار حضور داشتند 12 نفر عضو هیأت علمی و سایرین فعالان و دانش‌آموختگان بودند که پس از نزدیک به 2 سال از برگزاری این همایش کتاب «زن، کتاب، سواد زندگی» با همکاری انتشارات کتابدار منتشر شد. در برگزاری این همایش بسیاری کمک کردند و بدون یاری آن‌ها این کار امکان‌پذیر نبود.
 
منوچهری درباره موضوع این همایش بیان کرد: از چند سال گذشته در کتابخانه‌های عمومی، تمرکز در حوزه کودک و نوجوان بوده است. گروهی که می‌توانند در این حوزه یعنی ترویج کتابخوانی در بین کودکان بسیار موثر و همیار و همراه کتابخانه‌ها باشند، مادران و زنان خانه‌دار هستند. این سمینار به این منظور شکل گرفت و هدف اصلی آن کمک به افزایش توان مادران و کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان بود. در استان فارس 35 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی، کودک و نوجوان و با این کودکان بیش از هر چیز مادران در ارتباط‌ هستند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، با قدردانی از همراهان این طرح افزود: از مجموعه نهاد به‌ویژه دبیرکل نهاد و اداره‌کل آموزش و پژوهش نهاد، هیأت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از ادارات استانی از جمله اداره‌کل امور بانوان و دفتر امور اجتماعی استانداری، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان فارس قدردانی می‌کنم.
 
وی درباره بازخورد این سمینار نیز گفت: شرکت‌کنندگان از برگزاری سمینار و موضوعات مطرح شده اعلام رضایت کردند و امیدواریم بتوانیم همایش‌ها و برنامه‌ها را در مواردی که خلاء وجود دارد، برگزار کنیم و این کتاب بتواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی و ارائه راه در حوزه مادران و خانواده کمک کند.

زهیر حیاتی از اساتید برجسته علم اطلاعات‌ و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به مدت زمان کوتاه بین اعلام سمینار و زمان برگزاری، عنوان کرد: برگزاری موفق این سمینار حاصل  تلاش همکارانی بود که به ما پیوستند. تیمی از استاتید و فعالان در این جریان مسئولیت داشتند و با مدیریت پنل‌ها این همایش به بهترین شکل ممکن اجرا شد. این همایش حاصل کار تحقیقاتی و از پیش انجام شده نبود، بلکه عموم مطالب حاصل سال‌ها تجربه اساتید، کتابداران و کارشناسانی است که در این زمینه کار کردند.
 
وی ادامه داد: در این همایش روسای پنل‌ها علاقه و تجربه کتابداران را که می‌دیدند، بسیار خرسند بودند که از تجربیات آنان استفاده می‌کنند و تجربه های بسیاری از کتابداران وارد این سمینار شد. موضوع این همایش بسیار کاربردی است و نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی می‌تواند برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آتی خود از یافته‌های این سمینار استفاده کند. برنامه‌های خوبی از دل این سمینار استخراج شد که می‌توان در کتابخانه‌های عمومی اجرا کرد.
 
ملیحه نیک‌کار؛ دیگر استاد برجسته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در این برنامه ضمن اشاره به جمعی بودن این کار، توضیح داد: این کار جمعی بود و امکان نداشت بدون همکاری این برنامه پیش برود. در این همایش سعی بر این بود که نیاز جامعه استفاده‌کننده از کتابخانه‌ها را درنظر بگیریم و بر موضوعاتی که اهمیت دارد همچون بهداشت روانی خانواده، تربیت فرزندان، کارآفرینی و محیط زیست، تمرکز شود.

وی با بیان اینکه این کتاب می‌تواند بسیار موثر باشد، افزود: در این همایش، پیوند گسترده بین کتابخانه‌ها و سایر حوزه‌ها شکل گرفت که امیدوارم دنبال شود. کتابخانه‌های عمومی ازنظر کمی توسعه خوبی داشته، اما ازنظر کیفی هنوز گام‌های اساسی برداشته نشده و امیدوارم این اتفاق روی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها