چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۱۲۰ عنوان کتاب درباره شهدای استان زنجان چاپ می‌شود

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: تالیف و چاپ ۱۲۰ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت منتظر تأمین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کنگره شهدای زنجانی در سال 1400 با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف در استان زنجان برگزار خواهد شد. این کنگره برای گرامیداشت یاد و خاطره 3535 شهید استان زنجان برگزار می‌شود و به همین منظور هم کمیته‌های مختلفی در ارتباط با این برنامه تشکیل شده است.

کمیته تدوین و چاپ، تکریم و جمع‌آوری اسناد و کمیته آفرینش‌های ادبی، ازجمله کمیته‌هایی است که در این کنگره کار گردآوری آثار و وصیت‌نامه‌های شهدا را عهده‌دار هستند و قرار است، به‌مناسبت برگزاری کنگره شهدا 120 عنوان کتاب موضوعی شهدا در رده سنی بزرگسال و در حوزه ایثار و شهادت به چاپ برسد.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه چاپ این کتاب‌ها به خبرنگار ایبنا گفت: وظایف کمیته‌های مختلف در این بخش مشخص شده است و در این زمینه کمیته تدوین و چاپ برای تألیف 120 کتاب برنامه‌ریزی کرده است.
 

 
سردار جهانبخش کرمی از جمع‌آوری اسناد و آثار شهدا و رزمندگان، مصاحبه با خانواده‌های شهدا و ساخت مستند خبر داد و گفت: نگارش کتاب در مورد سیره و زندگی شهدا از دیگر برنامه‌‌های این کنگره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آماده‌سازی تعدادی از کتاب‌ها برای چاپ گفت: همچنین 181 هزار برگ سند از شهدای استان جمع‌‌آوری شده است، اما آنچه مسلم است چاپ کتاب‌ها نیازمند تأمین اعتبار است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به اینکه کمیته آفرینش‌های ادبی نیز اقداماتی شامل نگارش داستان کوتاه، انیمیشن، موشن‌گرافی، تولید نرم‌افزارهای فرهنگی، اپلیکیشن‌های موضوعی، خاطره‌نویسی در بخش‌های مختلف، خاطرات خودنوشت و خاطرات دیگرنوش را عهده‌دار است؛ گفت: این خاطرات در قالب 5 موضوع، خاطره‌نگاری حرفه‌ای، تهیه کلیپ صوتی، تصویری، جشنواره، پوستر و خوشنویسی به چاپ خواهد رسید.

وی ضمن تأکید بر لزوم آشنایی نسل جوان با فرهنگ دفاع مقدس افزود: قطعا چاپ کتاب و سند کردن خاطرات شهدا تاثیر بسزایی در آشنایی نسل جدید با فرهنگ دفاع مقدس خواهد داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران استان زنجان نیز به خبرنگار ایبنا گفت: طی چند ماه گذشته اقدامات متعددی در راستای هرچه بهتر برگزار کردن کنگره شهدا انجام شده است؛ چرا که به دنبال ماندگار کردن یاد و نام شهدا از این طریق هستیم.
 

 
علی کاظمی با اشاره به اینکه تحویل ۱۲۲ هزار اثر از آثار شهدای این استان به دبیرخانه کنگره از مرکز انجام شده است، تصریح کرد: در ارتباط با چاپ کتاب‌ها نیز اقدامات لازم درباره تدوین و تألیف 8 جلد کتاب انجام شده که البته تاکنون فقط یک عنوان از آن‌ها به چاپ رسیده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: همچنین با توجه به اینکه استان زنجان 126 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است،  برای پاسداشت شهدای ورزشکار نیز کتاب ویژه‌ای چاپ خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع تاکنون 20 عنوان کتاب موضوعی درباره شهدا از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان و 50 عنوان کتاب از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به چاپ رسیده است.

کاظمی گفت: اسناد مربوط به شهدای استان زنجان با ۲۴ کمیته در استان تبادل می‌شود و در صورت انجام وظایف از سوی کمیته‌ها، کنگره سه هزار شهید استان زنجان می‌تواند بهترین کنگره در سطح کشور باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: بر اساس مصوبات این جلسات قرار است کتاب‌های که تاکنون تالیف شده است، برای چاپ مجدد بررسی و هر کدام که قابلیت چاپ مجدد را داشت، به چاپ دوم برسد.
 

 
قاسم محمدی افزود: در صورت تامین اعتبار کتاب‌هایی که چاپ نشده است، نیز تا زمان برگزاری کنگره به چاپ می‌رسد.  

وی از گردآوری اطلس شهدای استان زنجان از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران خبرداد و گفت: در این اطلس در هر صفحه عکس، وصیت‌نامه و بیوگرافی شهدای استان چاپ می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با بیان اینکه برای این کنگره چاپ بیش از 100 عنوان کتاب در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: 50 عنوان کتاب چاپ مجدد و 50 عنوان کتاب در موضوعات جدید است.  

محمدی گفت: 30 عنوان کتاب از سوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان و مابقی از سوی دستگاه‌های ذیربط از جمله حوزه هنری، تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره ‌ل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آماده‌سازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها