سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
تلاش خبرنگاران ایبنا ستودنی است

همایون امیر‌زاده، در آستانه روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری کتاب ایران در جمع خبرنگاران این رسانه ضمن تبیین رسالت خبری در بحران‌ها درباره جایگاه تنها خبرگزاری تخصصی کتاب گفت: تلاش خبرنگاران در مجموعه ایبنا، ملموس و ستودنی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در آستانه 17 مرداد‌ماه روز خبرنگار، همایون امیر‌زاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تنها خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب بازدید کرد. 

ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در این بازدید امیر‌زاده را همراهی کرد.

امیر‌زاده، ضمن تبریک 17 مرداد‌ماه و گرامی‌داشت یاد شهید صارمی، درباره عملکرد رسانه در پوشش و انعکاس اخبار مرتبط با کرونا، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد، شرایط بحران کرونا در حال تبدیل شدن به «وضعیت» ‌است؛ مشابه شرایطی که در هشت سال دفاع مقدس، تجربه کردیم؛ بنابراین با توجه به اینکه زندگی بلند‌مدت در بحران امکان‌پذیر ‌نیست، همه بخش‌های جامعه از‌جمله حکومت و رسانه باید خود را با این وضعیت، وفق دهند و از همه  ظرفیت‌های خود برای ادامه فعالیت استفاده کنند.
 
وی با طرح این پرسش که رسانه در وضعیت جدید، چه نقشی دارد؟ افزود: یک بخش به نگاه حکمران‌ها به رسانه مربوط می‌‌شود که چگونه باید باشد؟ نمی‌توانیم نمره قابل‌قبولی به نوع تصمیم‌گیری حکمران‌ها درباره رسانه بدهیم. اگر علاقه‌مندیم رسانه‌های بیگانه، مرجع خبری مردم نباشند، باید کانال‌های اطلاع‌رسانی رسانه که مهم‌ترین مولفه مرجعیت‌بخشی است را هموار کنیم و مسدود نکنیم.  

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که رسانه را امین و معتمد خود‌مان بدانیم، افزود: رسانه با همه مشکلات و تنگنا‌ها درباره موضوع شیوع کرونا، رسالت خود در روشنگری را انجام و با وجود همه محدودیت‌ها، معدل خوبی از خود به ثبت رساند و به نظر می‌رسد، اگر ملزومات بیشتری در اختیار داشتند، می‌توانستند عملکرد بهتری از خود به جا بگذارند.  
 
امیر‌زاده با اشاره به 30 سال تجربه فرهنگی و رسانه‌ای خود گفت: رسانه‌های خارج از کشور، هیچ‌گاه با صداقت درباره رویداد‌های ایران به انتشار خبر اقدام نکرده‌اند و به‌‌نظر می‌رسد در خوش‌بینانه‌ترین رویکرد، رویداد را به درستی اما با سو‌گیری و جهت‌گیری منتشر کرده‌اند. دلیل اصلی این رویکرد بی‌مهری نسبت به رسانه‌های داخلی است، به‌عبارت دیگر وقتی خبر و سیاستی به‌موقع در اختیار رسانه داخلی قرار نگرفت، طبیعتا رسانه بیرونی به‌موضوع، سمت‌و‌سو می‌دهد و برای خود مرجعیت ایجاد می‌کند و البته مرجعیت رسانه داخلی را  در نگاه مردم به‌شدت متاثر می‌کند.

مرجعیت‌بخشی به‌ رسانه‌های داخلی مانع از مراجعه به رسانه‌های خارجی می‌شود
وی ادامه داد: مخاطبان امروز با توجه به ظهور فناوری‌های نوین و افزایش دسترسی‌ها و همچنین مقوله «شهروند‌خبرنگار» می‌تواند به مجموعه وسیعی از اطلاعات درست و یا نادرست، دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین یکی از اهداف مرجعیت‌بخشی به رسانه داخلی و همچنین شناخت نقاط ضعف به‌عنوان عامل توجه مردم به رسانه‌های خارجی است.
 
امیر‌زاده اطلاع‌رسانی رسانه‌های داخلی درباره شیوع ویروس کرونا را مطلوب اما نا‌کافی دانست و گفت: باید اطمینان داشته باشیم که  رسانه‌ها توانمندی انعکاس اخبار را دارند؛ علاوه‌‌براین تلاش رسانه‌ای در این بحران نشان داد، باید برای ارتقاء سواد رسانه‌ای حوزه سلامت، بسیار تلاش کنیم چراکه بعد از شیوع ویروس کرونا با موج انتشار محتوا‌های مختلف از انواع رسانه‌ها مواجه شدیم و باید پرسید مردم در این اعوجاج خبری چه باید بکنند؟ بنابراین در حوزه ارتقاء سواد رسانه‌ای نیازمند بازنگری هستیم چراکه اگر در این عرصه، دست‌به قلمان متخصص داشتیم می‌توانستیم نظام ارجاع به واقعیت‌های نظام سلامت را افزایش دهیم. همه رسانه‌ها باید در این زمینه فعالیت خود را تقویت کنند و رسانه‌ای مانند خبرگزاری کتاب نیز باید به این مقوله با ایجاد یک بخش مستقل، توجه داشته باشند بنابراین رسانه‌ها نمی‌توانند به وضعیت جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا بی‌تفاوت باشند.  
 
اگر رسانه‌ها به هراس دامن بزنند از رسالت خود دور شده‌اند
رئیس مرکز روابط و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مطالبات رسانه در دوره شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: به‌نظر می‌‌رسد رسانه در وضعیت جدید نباید دنبال این باشد تا با پرداختن به محتوا‌های هراسناک میزان بازدید مخاطبانش را افزایش دهد چراکه  احساس نا‌امنی از خود ناامنی بدتر است و اگر رسانه به این هراس‌ها، دامن بزند از رسالت امانت‌داری دور شده‌است.  
 
امیر‌زاده با اشاره به تاثیر‌پذیری کسب‌و‌کار‌های فرهنگی از شیوع ویروس کرونا بیان کرد: بعد از اعلام ثبت‌نام صاحبان کسب و کار‌های فرهنگی برای دریافت تسهیلات کرونایی، تا دیروز، نزدیک به 13 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات ثبت شده‌اند که از وضعیت نحیف حوزه فرهنگ جکایت دارد البته این حوزه در شرایط عادی، نیز دچار آسیب است.

ثبت 36 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات کرونایی
وی درباره جزئیات تسهیلات ثبت پرونده‌ بنگاه‌‌های فرهنگی آسیب‌دیده از کرونا بیان کرد: نزدیک به 36 هزار نفر در 13 هزار بنگاه آسیب‌‌دیده از کرونا فعالیت می‌کنند و نزدیک به 500 میلیارد تومان درخواست تسهیلات کرده‌اند. از این 500 میلیارد تومان 35 میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده‌است. در این شرایط رسانه مردمی، باید مطالبات را در کانال درستی مدیریت کند از‌جمله پرداختن به آثار مخرب تحریم‌ها که هر روز در حال سخت‌تر شدن است. رسانه امین، رسانه‌ای است که در شرایط فعلی بتواند تاب‌آوری و پایداری ملی را تقویت کند در ‌غیر این صورت باید به امانت‌‌داری و مردمی بودن آن تردید کرد.

 تلاش خبرنگاران ایبنا ستودنی است
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که حامل سلام و تبریک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی است، درباره وضعیت ایبنا به‌عنوان رسانه تخصصی حوزه کتاب، بیان کرد: تلاش خبرنگاران در مجموعه ایبنا، ملموس و ستودنی است علاوه‌براین خبرگزاری کتاب، راه‌های رسیدن به رسانه استاندارد حوزه کتاب را به‌خوبی طی کرده‌است. با توجه به تغییرات بنیادین در ایبنا، اطمینان می‌دهم سرعت حرکت این رسانه افزایش پیدا کند بدون‌ استثنا جایگاه ایبنا در حوزه فرهنگ، بیش از گذشته تقویت خواهد شد. بسیاری از مخاطبان  از محتوا‌های ایبنا بهره‌برداری می‌کنند.
 
امیر‌‌زاده با اشاره به تاثیر سو‌گیری در تولید و انتشار محوای  خبری، گفت: خبرنگاران باید مراقب سو‌گیری‌‌های که موجب سو‌ء‌تفاهم می‌شود، باشند. طبیعتا نمی‌توان گفت یک قرائت در ایبنا وجود دارد و کسی حق ندارد متفاوت فکر کند؛ اگر مسیر‌های ارائه تفکر‌های مختلف را متوقف کنیم، خودمان به حاشیه خواهیم رفت. موفقیت رسانه با اثبات بی‌طرفی‌اش محقق می‌شود. اگر در فضایی فرهنگی که سو‌گیری‌های مختلف وجود دارد مراقب باشیم، اعتماد‌سازی ایجاد خواهد شد.  
 
وی افزود: در یک پیکره واحد به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنیم و به کمک یکدیگر از‌جمله در تبیین 9 برنامه کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه این 9 برنامه کلان از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته‌ است. پیشنهاد می‌کنم درباره  محور‌های برنامه‌های وزیر، فضای ‌کسب‌و‌کار، دسترسی فرهنگی و شفافیت پرونده‌هایی برای بررسی و تبیین و حتی انتقاد در ایبنا ایجاد شود.

در پایان این آیین با اهدا لوح از سوی مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از همایون امیر‌زاده تجلیل شد.  




آزاده‌نظر‌بلند، معاون کتاب و فرهنگ، حسین علی سالاری، معاون اداری و مالی، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ و رجبعلی سالاریان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این موسسه تازه تاسیس معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها