چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
باکتری‌ها راهی برای درمان سرطان

نویسنده در کتاب «باکتریها و سرطان» به بررسی عوامل شناخته‌شده باکتریایی و تاثیر آن‌ها بر سرطان پرداخته است. باکتری‌ها در همه جا مضر نیست و حتی حضور آن‌ها می‌تواند اثرات دوگانه‌ای در میزبان داشته باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بر اساس تحقیقات مختلفی که از  قرن هجدهم میلادی از سوی دانشمندان و زیست‌شناسان صورت گرفت، باکتری‌ها جز لاینفک زندگی حانواران به حساب می‌آیند. در واقع بدن ما انسان‌ها یا هر موجود زنده دیگری بستر خوبی برای زندگی باکتری‌ها است و از سویی آن‌ها هم شرایط استانداردی را در محیط برای ما به وجود می‌آورند.
 
بنابراین باید گفت اگر باکتری‌ها نبودند بدن انسان هیچگاه استقامتی در برابر برخی باکتری‌های دیگر و حملات ویروسی نداشت.
 
در این میان کتاب «باکتریها و سرطان» با ترجمه و تالیف فاطمه توحیدی و با همکاری زهرا حاتمی به نقش باکتری‌ها در روند جلوگیری از سرطان می‌پردازد. در واقع این اثر مجموعه‌ای از اطلاعات و آمار گزارش شده از نقاط محتلف دنیاست که به موضوع باکتری‌ها و تاثیر آن‌ها بر ایجاد مهار بیماری سرطان پرداخته‌اند.
 

 
با توجه به اینکه امروزه از میان بیماری‌های گوناگون، بیماری‌های عفونی و سرطان به طور خاصی مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ در این میان سرطان با عنوان یک بیماری چند عاملی مشتق شده از عوامل محیطی و عوامل درونی بسیار مطرح است.
 
باکتری‌ها همیشه هم بد نیستند
گفتنی است نویسنده در این کتاب اشاره کرده است که اثرات باکتری‌ها در همه جا مضر نیست و حتی حضور آن‌ها می‌تواند اثرات دوگانه‌ای در میزبان داشته باشد. اگرچه عفونت‌های باکتریایی به ویژه از نوع مزمن می‌تواند زمینه ساز بیماری سرطان باشد  نظیر سرطان‌های مری، معده، مثانه و ریه اما وجود باکتری‌ها در یک بافت همیشه نشان‌دهنده عفونت واقعی نیست.
 
نویسنده در شرح کامل‌تر این موضوع آورده است؛ «باکتری‌ها می‌توانند محیط غیر طبیعی میزبان در اطراف تومور را اشغال کنند و شروع به حذف تومور کنند علاوه‌بر این تا کنون برخی سموم باکتریایی نیز به عنوان عوامل شیمی‌درمانی در درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بنابراین شناخت مکانیزم‌های دقیق میزبان و ارتباط با محیط میکروبی می‌تواند گام بسیار خوبی در پیشگیری‌ها، تشخیص و درمان عفونت‌ها و بیماری سرطان باشد.»
 
لازم به ذکر است کتاب پیش‌رو سعی دارد به بررسی عوامل شناخته‌شده باکتریایی و تاثیر آن‌ها بر سرطان بپردازند. در واقع وجود ارتباط مثبت و منفی در میان باکتری‌ها و سلول‌های انسانی تاکید اساسی این اثر است.
 
در کل در پی افزایش بار جهانی سرطان روش‌های جدید پیشگیری و کنترل سرطان در حال بررسی است. فصلی از این اثر که با عنوان «باکتری‌ها به عنوان یک روش درمانی در درمان سرطان» شناخته می‌شود به اهمیت دارویی باکتری‌ها پرداخته است. در این فصل می‌خوانید؛ «تقریبا 100 قبل از این باکتری‌ها به عنوان عوامل تنظیم‌کننده تومور شناخته شدند. بوش و فیلزن دو پزشک آلمانی به طور مستقل مشاهده کردند که عفونت‌های تصادفی که در بیماران بستری عفونت ایجاد می‌کنند، انواع خاصی از سرطان‌ها را مهار می‌کند. ویلیام کولی یک پزشک آمریکایی پس از مشاهده اینکه با استفاده از باکتری‌ها و سموم آن‌ها بیمار مبتلا به سرطان گردن به دنبال این نوع عفونت بهبود یافت برای درمان سرطان‌های مرحله پایانی پیشگام شد.»
 
پژوهش‌های جدید
مجله تازه‌ها بیوتکنولوژی در مقاله‌ای با عنوان «کاربرد باکتری‌ها در درمان سرطان» که از سوی هاجر یعقوبی، مژگان بنده‌پور و بهرام کاظمی نوشته شده است، آورده است؛ « مقاومت به درمان‌های ضد سرطان در بیماران مبتلا به تومورهای جامد پیشرفته نیاز به درمان‌های جدید را آشکار می‌سازد. در درمان ایده آل، سلول‌های سرطانی با حداقل عوارض جانبی ریشه کن خواهند شد. باکتری‌ها به روش‌های مختلف در درمان سرطان به کار می‌روند که کاربرد آن  به صورت اثرات مستقیم ضد تو موری و یا انتقال عواملی دارای این آثار می‌باشد. دو روش برای استفاده از باکتری‌ها به عنوان وکتور وجود دارد که شامل همانندسازی باکتریایی اختصاصی تومور و انتقال پلاسمید داخل سلولی می‌باشد. سموم باکتریایی از طریق کشتن سلول‌ها و تغییر فرایندهای سلولی کنترل‌کننده  تکثیر، آپوپتوز و تمایز که با سرطان در ارتباط است عمل می‌کند.   واکسن می DNAشکل دیگر کاربرد باکتری‌ها اسپور می‌باشد که اشکال بسیار مقاوم باکتریایی هستند .کاربرد دیگر باکتری‌ها به شکل باشد که از طریق ارائه آنتی ژن‌های سرطانی سیستم ایمنی را علیه سلول سرطانی به کار می‌گیرند.»
 
نکته دیگری که در این اثر به آن اشاره شده است، مشاهدات و تجربیات دانشمندان و پزشکان به در درمان سرطان با استفاده از باکتری‌هاست. در واقع بعد از سایر اکتشافات علمی گزارش شد که گونه‌های خاصی از باکتری‌های بی‌هوازی مانند آن‌هایی که متعلق به جنس کلسترودیوم هستند، می‌توانند در حالیکه در قسمت‌های اکسیژن شده تومور می‌میرند در بافت سرطانی با حداقل اکسیژن زنده بمانند و از آن استفاده کنند. همه این مشاهدات زمینه استفاده از باکتری‌ها را به عنوان عئانل درمانی برای سرطان فراهم می‎‌کند.
 
گفتنی است کتاب «باکتریها و سرطان» در 302 صفحه، به شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات جهان ادیب به قیمت 60 هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها