یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
رژیمی درست است که به شما نگوید چه بخورید و چه نخورید

کتاب «رهایی از اضافه وزن» به شما نمی‌گوید چه بخورید و چه نخورید؛ چراکه برای اینکه لاغر شوید نوشته نشده است. نویسندگان در این اثر رویکرد دیگری از رهایی از چربی‌های اضافی را بیان می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اگر شما جزو شصت درصد افرادی در جهان باشید که دارای اضافه وزن هستند و اگر تلاش‌های سرسختانه هم برای کاهش وزن کرده باشید؛ حتمن برای یک بار هم که شده سری به کتاب‌ها درباره چگونگی کاهش وزن و لاغری زده‌اید؛ اما یک سوال مهم، از میان حجم زیادی از کتاب‌هایی که درباره کاهش وزن نوشته شده‌اند چقدر برای افراد و مخاطبانشان موثر بوده‌اند؟ به عبارت دیگر چند درصد افرادی که دارای اضافه وزن شدید  هستند از این کتاب‌ها استفاده صددرصدی کرده‌اند؟
 
با کمی دقت، برای پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت شاید بتوان کتاب‌ها را بازوی کمکی برای کاهش وزن افراد چاق دانست، اما نمی‌توان به طور حتم و با پشتوانه آن‌ها رژیمی اصولی گرفت و اطمینان استوار داشت.

 
کتاب «رهایی از اضافه وزن» نوشته دکتر راس هریس، ژوزف سیاروچی و آن بیلی با ترجمه سحر محمدی، رویکرد دیگری از رهایی از چربی‌های اضافی را بیان می‌کند. در اصل این کتاب به شما نمی‌گوید چه بخورید و چه نخورید؛ چراکه برای اینکه لاغر شوید نوشته نشده است.
 
در واقع این کتاب درباره پرکردن فاصله روان‌شناختی بین آنچه می‌خواهیم انجام دهیم و آنچه واقعا انجام می‌دهیم، است. کتاب «رهایی از اضافه وزن» روی سلامت و رژیم غذایی متمرکز است، اما اهمیت سلامت و رژیم غذایی را بخشی از زندگی کلی‌تر شما در نظر  می‌گیرد. نویسندگان هدف از تالیف کتاب را کمک به خوانندگان برای گام برداشتن به سمت زندگی معنادار و مهم می‌داند.
 
رژیم تا به کی؟
چند کتاب دیگر در موضوع رژیم لاغری باید بخریم تا متوجه شویم که آن‌ها سودی برایمان ندارد؟ چند سال دیگر باید چرخه رژیم گرفتن، کمک کردن وزن و دوباره برگشتن به وزن قبلی را تکرار کنیم بعد هم خودمان را سرزنش کنیم که چرا نتوانسته‌ایم وزنمان را پایین بیاوریم؟ راهنماهای رژیم غذایی همه جا یافت می‌شود از قفسه‎‌های کتابفروشی‌ها و مجله‌ها تا آگهی تلویزیون از وب‌سایت‌های اینترنتی تا توصیه اقوام و دوستان. اگر یک بار هم به دور باطل شکست رژیم غذایی هم که افتاده باشید، می‌دانید که چه مواد غذایی باید کنترل شده مصرف شود، برای مثال از مصرف افراطی نمک باید اجتناب کرد و از مصرف زیاد نوشیدنی و غذاهای پرکالری پرهیز کنیم.
 
پریسا گل‌کاریان و عبدالله شفیع‌آبادی در پژوهشی در این رابطه و با عنوان «مقایسه اثر بخشی درمان شناختی و رفتاری و رژیم‌درمانی بر عزت نفس» آورده‌اند؛ «برای بهبود ویژگی‌های افراد مبتلا به چاقی  مداخلات روانشناختی متفاوتی وجود دارد یکی از روش‌های درمانی موثر بر ویژگی افراد مبتلا به چاقی روش درمان‌شناختی رفتاری است. اصطلاح درمان شناختی رفتاری بر این نکته تاکید می‌کند که فرایندهای شناختی هم به اندازه تاثیرات محیطی یا رفتار اهمیت دارند. درمان شناختی رفتاری نوعی رفتار درمانی است که در بطن موقعیت‌های روان‌درمانی سنتی به وجود آمده‌اند و منعکس‌کننده علاقه فزاینده درمانگران به اصطلاح شناخت به عنوان عامل موثر بر هیجان‌ها و رفتارها است. هدف درمان شناختی‌رفتاری اصلاح تفسیرهای غلط احساس کنترل بر زندگی و تسهیل خودگویی‌های مثبت و سازنده و تقویت مهارتهای مقابله است.»
 
یکی از اصلی‌ترین رویکرد در بحث آمادگی ذهن برای کاهش وزن برداشت‌های حاصل از عبارت «زندگی در لحظه» است. نوسندگان در مقدمه اثر آورده‌اند؛ «اغلب ما به نحوی زندگی می‌کنیم که انگار قرار است تا ابد زنده باشیم. منتطریم روزی به اندازه کافی خوب باشیم یا روزی آنقدر لاغر شده باشیم که بتوانیم به خودمان اجازه زندگی دوباره بدهیم. چه می‌شود اگر مجبور نباشیم برای آغاز یک زندگی پربار در همین لحظه تا رسیدن به وزن ایده‌آل صبر کنیم. زیستن در لحظه ممکن است از سخت‌ترین کارها باشد. ...»
 
سیدمحسن فاطمی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش پیشگفتار کتاب آورده است؛ «ذهن آدمی می‌تواند زندانی بزرگ بسازد که حصارهای بسته آن قدرت خلاقیت و نوآوری را از زندگی سلب کندو اسارت در زندان ذهن با تاسی از فواعد و قوانینی صورت می‌گیرد  که حتمیت و قطعیت را در مقابل امکان و خلاقیت قرار می‌دهد. با سیطره قطعیت و حتمیت امکان‌سنجی گزینه‌ها بی‌معنا می‌شود.»
 
نویسندگان در این اثر برای عملی کردن این ایده‌های انتزاعی، داستان‌های کوتاه زیادی آورده‌اند که برخی از آن‌ها را می‌توان در زمره تجربه شخصی خودمان دانست و برخی تجربه افرادی است که با آن‌ها کار کردیم. خوانندگان با مطالعه این داستان‌ها درمی‌یابند که چقدر به آن‌ها و مسائلشان نزدیک هستند.
 
این کتاب بر اساس یک رویکرد روان‎‎‌شناسی انقلابی پیرامون شادمانی و رضایت‌مندی تدوین شده که رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد نامیده می‌شود. این رویکرد به دلیل کارآیی در مواجهه با مشکلات بالینی، از جمله افسردگی، اظطراب و اعتیاد مشهور است.

کتاب «رهایی از اضافه وزن» در 406 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه و به قیمت 69 هزار تومان از سوی انتشارات سایه سخن راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها