چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کتاب حرکت موازی با دوربین است

محمدرضا سنگری در آئین رونمایی از کتاب «پشت صحنه یک رویا» گفت: کتاب حرکت موازی با دوربین است و مریم بصیری هوشمندانه به این موضوع توجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، آئین رونمایی از کتاب «پشت صحنه یک رویا» با حضور مریم بصیری، نویسنده اثر، محمدرضا سنگری به عنوان منتقد، صادق رضایی عضو هیئت مدیره سروش و ابراهیم شمشیری مدیرعامل انتشارات سروش در خبرگزاری مهر برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم مریم بصیری با اشاره به سیر نوشتن این رمان در طول سال‌ها گفت: این رمان سرگذشت عجیبی دارد و در حدود 20 سال پیش نوشتن آن را آغاز کردم. ابتدا به صورت داستان کوتاه سپس نمایشنامه و با فراز و نشیب بسیار تصمیم گرفتم رمان آن را نوشته و در نهایت در انتشارات سروش به چاپ رسید.
 
وی با بیان اینکه این اثر در زمان خود اثری بدیع و تازه محسوب می‌شد، افزود: در آن سال‌ها منابع در خصوص مهدویت بسیار محدود بود و منابعی که به آن‌ها دسترسی پیدا کردم در حد یک صفحه، آن هم به صورت گذرا به این موضوع پرداخته بودند.
 
کتاب حرکت موازی با دوربین است
در ادامه محمدرضا سنگری به عنوان منتقد اثر با اشاره به داستان کتاب گفت: کتاب حرکت موازی با دوربین است. ملیکا دختر قیصر روم و مادر او دختر یکی از حواریون حضرت عیسی است. پشت صحنه این‌ها، خواب‌های عجیبی در تاریخ وجود دارد که بصیری هوشمندانه با آن‌ها پیش رفته است.
 
وی افزود: دختری به نام رها، در نمایشی شرکت می‌کند و همه ماجراها در حول این محور رخ می‌دهد. رها آمادگی بازی ندارد اما به لحاظ بافت زندگی وی شبیه به ملیکا است.
 
سنگری با اشاره به ابتدای کتاب و دشواری که نویسنده از آن در کتاب یاد کرده است، اظهار داشت: در ابتدای کتاب از دشواری این کتاب صحبت به میان می‌آید، اما هرگز متن دشوار نیست و نثر تصویری به همراه دارد. در ادامه اینکه در این کتاب بیش از اینکه شما با یک داستان‌نویس مواجه باشید با یک نمایشنامه‌نویس روبه‌رو هستید.
 
در بخش دیگری از این مراسم بصیری در پاسخ به سنگری مبنی بر دشواری مطرح شده در ابتدای کتاب گفت: دشواری در جست‌وجوی متون در آن برهه از زمان سخت بود و این موضوع تاثیرگذار بود. امروزه با متن فیلم سریال و انیمیشن‌های بسیاری مواجه هستیم اما من به سراغ آن‌ها نرفتم.
 
نویسنده کتاب دخیل عشق با اشاره به سیر تحول در کتاب عنوان کرد: اگر امروز به سراغ چنین سوژه‌ای رفتم قطعا دقت و تمرکز بیشتری خرج می‌کردم اما با توجه به اینکه از ابتدای نوشتن کار فاصله گرفته‌ام شاید موضوع برایم جذابیت اولیه را نداشت، به چشم من نیامد و حتی به سراغ منابع جدید نرفتم و از داشته‌های خودم استفاده کردم.
 
در ادامه این مراسم، صادق رضایی با اشاره به سیر نوشتن کتاب در طول این سال‌ها گفت: اگر نویسنده می‌خواست امروز چنین کتابی را قلم بزند، شاید چنین کتابی خلق نمی شد و کتاب هویت مستقلی دارد.

وی با بیان اینکه انتشارات سروش  به دنبال ارائه رمانی هستیم که انسان‌سازی کند، افزود:    برشی از تاریخ بهانه‌ای به دست ما می‌دهد تا ما بتوانیم انسانی را مورد خطاب قرار دهیم و در این رمان این اتفاق افتاده است.
 
 رضایی گفت: اگر از دل ادبیاتی که به عنوان انقلاب اسلامی از آن یاد می‌کنیم بتوانیم جنبه انسان‌سازی انسان را به تصویر بکشیم می‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم. درغیر این صورت باید به سمت فانتزی‌نویسی برویم. تخیل کنیم و دست به قلم شویم که شاید در ظاهر موفق عمل کنیم اما در نهایت فساد انسانی است.
 
عضو هیئت مدیره سروش با بیان اینکه سروش به عنوان نهادی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری به فعالیت می‌پردازد، ادامه داد: به دنبال این هستیم که انسان از خلق ادبیات و رمان تاثیر بپذیرد. از نویسندگان متعهد نیزاین  انتظار می‌رود که با اثر خود تاثیرگذار باشند. ما نیز به عنوان انتشارات سروش برای نویسندگان فضایی را ایجاد کرده‌ایم. گمان ما این است اکنون کسانی که وظیفه معرفی کتاب خوب را بر عهده دارند به ترویج چنین کتابی بپردازند تا به دست مخاطب برسد.
 
در بخش دیگری از این مراسم سنگری با اشاره به سکوت تاریخی در بعضی از حوادث گفت: هر جا که در باب یک رویداد تاریخی سکوتی رخ می‌دهد، نویسنده باید وارد عمل شود. من در حوزه تاریخ عاشورا کار کرده‌ام و بیش از 40 سال است در این حوزه قلم می‌زنم، گاهی اوقات به سکوت تاریخ یمی‌رسیم و حداقل‌ها را نمی‌یابیم من می‌توانم اینجا وارد شوم و تاریخ را گویا کنم؟ بله می‌شود.

سنگری با بیان اینکه که ورود به موضوع در این کتاب به صورت غیرمستقیم رخ داده است، گفت: همان‌طور که نویسنده اثر اشاره داشتند، تا پیش از این تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه بسیار اندک بود، اما هرچه جلوتر آمدیم کسانی به این قضیه ورود پیدا کردند که به صورت مستقیم به موضوع پرداختند. اما بصیری با خلاقیت خود مستقیم به سراغ موضوع نرفت.
 
در پایان این مراسم، شمشیری مدیرعامل سروش با اشاره به رسالت این انتشارات در حوزه چاپ کتاب گفت: سروش یک انتشارات عمومی است و ادبیاتی که تولید می‌کند علی‌القاعده باید برای عموم قابل استفاده باشد. این به آن معنا نیست که به جهت محتوایی آن دیدگاه‌هایی که لازم است را منتقل نکینم ولی اینکه خیلی صریح و اشکار و برجسته به موضوع بپردازیم طبیعی است که در بلند مدت برای مخاطب مطلوب نباشد.
 
وی در پایان گفت : ما تمام تلاش‌مان در این مدت این بوده که کارهای فاخر و مناسبی را تولید کنیم که با این نگاه در خود ادبیات به نوعی ارتقا ایجاد کنیم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها