جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شیرینی داستان‌خوانی را به کودکان بچشانیم/ ​​​​​​​آشنایی بچه‌ها با ژانرهای ادبی و مهارت‌های زندگی

نویسندگان مجموعه «کلاس اولی کتاب اولی» معتقدند این مجموعه علاوه بر اینکه نگرانی والدین را از دور شدن فرزندان در تابستان از کتاب و درس کم می‌کند، شیرینی داستان‌خوانی را نیز به آن‌ها چشانده و با ژانرهای ادبی و مهارت‌های زندگی آشنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «کلاس اولی کتاب اولی» عنوان مجموعه‌ای بیست جلدی است که از سوی چهار نویسنده کودک و نوجوان نوشته شده و با تصویرگری‌ چهار تصویرگر از سوی انتشارات افق به چاپ رسیده است. این مجموعه را می‌توان نمونه یک کار گروهی خوب دانست. در این مجموعه نویسنده‌ها کتاب فارسی پایه اول دبستان را به پنج سطح تقسیم کرده و برای هر سطح 4 داستان نوشته‌اند. این مجموعه به کودکان کلاس اولی کمک می‌کند در همان ماه‌های اول آموزش، حروف الفبا را به خوبی یاد بگیرند و با کلمه‌ها و جمله‌های بیشتری آشنا شوند. و در عین حال از معجزه داستان‌خوانی بهره‌مند شوند و همزمان با آموزش حروف، قصه مربوط به همان حروف را به تنهایی بخوانند و از همان ماه‌های اول لذت باسواد شدن را بچشند.
 
سطح اول این مجموعه براساس درس‌های 1 تا 5 کتاب فارسی اول دبستان، سطح 2 براساس درس‌های 6 تا 10 کتاب فارسی اولی دبستان، سطح 3 براساس درس‌های 11 تا 13 کتاب فارسی اول دبستان، سطح 4 برای کودکان نوسوادی که درس‌های 14 تا 18 کتاب فارسی اول دبستان را تمام کرده‌اند و می‌خواهند مهارت بیشتری در خواندن کلمه‌های مشکل و روان‌خوانی پیدا کنند و سطح 5 براساس درس‌های 19 تا 22 کتاب فارسی اول دبستان است.

 
 

سه سطح این مجموعه در زمستان گذشته به چاپ رسید و به تازگی سطح چهارم آن منتشر شده است. عنوان‌های چهارمین سطح این مجموعه عبارت‌است از: «خواهر دوقلوی من» نوشته مژگان کلهر با تصویرگری ویدا کریمی، «کارآگاه دلفین زبل» نوشته معصومه یزدانی با تصویرگری غزاله باروتیان، «عمه ذرت» نوشته آتوسا صالحی با تصویرگری غزاله بیگدلو و «جادوگر جنگولکچی» نوشته آتوسا صالحی با تصویرگری غزاله باروتیان.

 

شیرینی داستان‌خوانی را به کودکان بچشانیم
آتوسا صالحی، دبیر مجموعه و سر ویراستار انتشارات افق، درباره این مجموعه به ایبنا می‌گوید: در سالی که گذشت کلاس‌اولی‌ها ماه‌ها از آموزش چهره به چهره با معلم دور بودند. بسیاری حروف الفبا را در خانه‌ها و با کمک صفحه‌های مجازی یاد گرفتند و گروهی هم که از آموزش مجازی محروم بودند که تعدادشان هم کم نبود. مهم‌ترین سال آموزش‌شان را نیمه‌کاره رها کردند، به این امید که ابتدای سال آینده فرصتی دست دهد تا چند ماه محرومیت‌شان جبران شود. و چه بسا اگر این آرزو برآورده نشود این مشکل تا همیشه تجربه‌ تلخی از آموزش برایشان به جا بگذارد.

 

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: اما در این روزهای کرونا و قرنطینه و خانه‌نشینی خوب است والدین همتی کنند و کتاب‌هایی را که به روان‌خوانی و جمله‌خوانی و درک مطلب کلاس اولی‌ها کمک می‌کند، برایشان تهیه کنند و در این میان داستان‌خوانی می‌تواند بهترین جوابگوی این نیاز باشد. با همین رویکرد من و دوستان نویسنده‌‌ام در مجموعه‌ «کلاس اولی، کتاب اولی» کوشیده‌ایم با نوشتن داستان‌هایی خواندنی که متناسب با ذوق و علاقه‌ کوچولوهای کلاس اولی باشد همگام با آموزش حروف کتاب فارسی اول دبستان و براساس حروف محدودی که در هر ماه می‌آموزند، شیرینی داستان‌خوانی را به آن‌ها بچشانیم و با بازی و سرگرمی‌های پایانی کتاب آن‌ها را به دوباره‌‌خوانی و درک مطلب و جمله‌سازی تشویق کنیم تا هم از تجربه‌ خواندن لذت ببرند و هم با به پایان رساندن سطح‌های چهار و پنج این مجموعه وارد دنیای شگفت‌انگیز کتابخوانی شوند.

 

«کلاس اولی کتاب اولی» نگرانی را از والدین دور می‌کند
مژگان کلهر، دیگر نویسنده این مجموعه نیز معتقد است اگر والدین کلاس اولی‌ها نگران این موضوع هستند که آموزش حضوری فرزندشان حذف شده و تابستان هم آن‌ها را از درس و کتاب دور کرده، با فراهم کردن مجموعه کتاب‌های «کلاس اولی کتاب اولی» برای فرزندانشان، می‌توانند این نگرانی را از خود دور کنند و مطمئن باشند که فرزندشان با خواندن این کتاب‌ها با آمادگی کامل به کلاس دوم می‌رود.
 
 

اگر یادگیری همراه لذت نباشد سبب دلزدگی کودکان می‌شود
لاله جعفری، دیگر نویسنده این مجموعه نیز می‌گوید: قبل از این کتاب‌هایی برای تقویت روانخوانی بچه‌های کلاس اول چاپ شده بود اما اولویت غالب آن‌ها آموزش کودکان و تمرین خواندن بوده است. ما در این مجموعه سعی کردیم که در کنار هدفی که باعث جمع شدن‌مان دور هم شده بود اولویت اول را جذابیت داستان قرار دهیم. برای همین تمام تلاشمان را کردیم تا داستان‌های شیرین و جذابی ارائه بدهیم که اگر بچه‌ها تمرین‌های انتهای کتاب را هم کنار بگذارند خود داستان برایشان جذاب باشد چون چنانچه یادگیری همراه لذت نباشد علاوه بر اینکه سخت و آزار دهنده می‌شود، باعث دلزدگی کودکان از موضوع مورد آموزش هم خواهد شد.
 

آشنایی کودکان با ژانرهای ادبی و مهارت‌های زندگی
معصومه یزدانی، هم یکی دیگر از نویسندگان این مجموعه است. او درباره هدف از تالیف این مجموعه می‌گوید: هدف این بود که کودکان در فضای داستان غیرآموزشی حروف را به شکل کلمات ساده خوانده و ضمن تقویت روان‌خوانی و بالا بردن اعتماد به نفسشان در زمینه خواندن از همان بدو کسب مهارت خواندن و نوشتن به کتابخوانی نیز علاقه‌مند شوند. در انتهای کتاب تمرین‌هایی هم برای ترغیب کودک به بازگشت دوباره به آموزش‌های کتاب فارسی طراحی شده است که بر مبنای تعامل کودک از طریق داستان‌گویی، نقاشی و بازی طراحی شده‌اند.
 
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان درباره ویژگی‌های سطح چهارم این مجموعه توضیح می‌دهد: در داستان‌های سطح چهار که دانش‌آموزان کلاس اولی اکثر حروف را خوانده‌اند سراغ داستان‌های تا حدودی طولانی‌تر رفتیم تا کودک با در دست گرفتن کتابی حجیم‌تر نسبت به سه سطح پیشین از رشد مهارت خواندن خود لذت بیشتری ببرد. در این کتاب‌ها کودکان با ژانرهای ادبی و برخی از مهارت‌های زندگی هم آشنا می‌شوند.
 
یزدانی درباره هرکدام ایز کتاب‌های این مجموعه نیز بیان می‌کند: کتاب «عمه ذرت» در قالب طنز به اهمیت همدلی و مهربانی می‌پردازد، داستان «خواهر دوقلوی من» در ژانر فانتزی نوشته شده است. در کتاب «جادوگر جنگولکچی» مهارت ارتباط با دیگران مطرح شده و در داستان «کارآگاه دلفین زبل» نمونه ساده شده‌ای از رمان کودک به مخاطب معرفی می‌شود.
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات افق (کتاب‌های فندق)، سطح چهارم مجموعه «کلاس اولی کتاب اولی» را با شمارگان سه‌هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها