دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
رشد 60 درصدی استان بوشهر در زمینه صدور مجوز نشر در سال 99

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از خسارت 20 میلیون تومانی کرونا به فرهنگ، هنر و رسانه استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، فاطمه کرمپور در نشست با اهالی رسانه که در سالن کنفرانس خبرگزاری ایرنا برگزار شد، گفت: مجاهدت‌های اهالی رسانه در بعد آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به‌موقع اخبار مربوط به کووید 19 چشمگیر و قابل قدردانی است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا خسارت سنگینی به بدنه فرهنگ و هنر استان بوشهر وارد کرده است که دولت تلاش کرده با اختصاص تسهیلاتی فعالان فرهنگی و هنری را تحت حمایت خود قرار بدهد.

کرمپور بیان کرد: در دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ، هنر و مطبوعات استان بوشهر شاهد رشد و توسعه قابل توجهی هستیم که این بیانگر نگاه مثبت دولت به این مقوله‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید (از سال 92 تا کنون) در زمینه صدور مجوز نشر 60 درصد رشد داشته‌ایم که در همین بازه زمانی با رشد 62 درصدی مولفان استانی نیز روبه‌رو شده‌ایم.

کرمپور ادامه داد: در راستای حمایت از نویسندگان بومی هر ساله تعدادی از کتاب‌های آن‌ها از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری می‌شود که در سال 98، 4210 جلد کتاب از نویسندگان استان خریداری شد که در این زمینه در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت قبل 26 درصد رشد داشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به رشد 10 درصدی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر (از سال 92 تاکنون) در زمینه اهدای کتاب، گفت: به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ایجاد عدالت فرهنگی در تمام نقاط دور و نزدیک استان، اهدای کتاب به‌صورت مستمر صورت گرفت که در سال 98، 10 هزار 960 جلد کتاب در نقاط مختلف استان به‌مناسبت‌های مختلف اهدا شد.

کرمپور در ادامه به اجرای طرح‌های تشویقی در حوزه کتابخوانی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: تا پیش از سال 92 طرحی مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور وجود نداشت ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی، ارتقای سرانه مطالعه در میان ایرانیان و تقویت فرهنگ عمومی طرح‌های تشویقی کتابخوانی نظیر طرح پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، تاسیس باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، جام باشگاه‌های کتابخوانی و... راه‌اندازی و اجرایی شد که از همان سال اول استان بوشهر در این طرح‌ها به‌صورت همه‌جانبه مشارکت و فعالیت داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: حضور فعالانه شهر بوشهر در طرح پایتخت کتاب ایران با ارائه طرح‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رسوخ کتاب به لایه‌های مختلف جامعه از جمله قشر کارگری و صنعتی، موجب شد این شهر در سال 96 به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود که خوشبختانه بخش اعظم این طرح‌ها همچنان در حال اجراست.

کرمپور با اشاره رشد 14 درصدی حضور شهرهای استان در طرح پایتخت کتاب ایران توضیح داد: خوشبختانه در این حوزه شاهد حضور مستمر و فعالانه شهرهای استان در طرح پایتخت کتاب ایران هستیم که شهرهای چون خورموج، برازجان، گناوه، کنگان، کاکی، شبانکاره در دوره‌های مختلف در لیست 20 نامزد نهایی این طرح قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین روستاهای استان در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت مستمری دارند و در این سال‌ها روستاهایی چون گلدشت دشتستان، درازی از شهرستان دشتی، روستای بنه‌گز تنگستان، محمدصالحی گناوه و... به موفقیت‌هایی در این رویداد دست یافته‌اند. افزون بر این، برگزاری این جشنواره موجب تحرک و شور و توسعه فرهنگ کتابخوانی در روستاها و نقاط کمتر برخوردار استان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با تاکید بر اینکه تا سال 92 در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شبکه‌سازی مردمی صورت نگرفته بود، افزود: اما از سال 94 با اجرای طرح‌های پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب این شبکه‌سازی شروع شد و خوشبختانه در این زمینه شاهد مشارکت خوب مردمی با رشدی 20 درصدی هستیم.

کرمپور در پایان گفته‌های خود در خصوص باشگاه‌های کتابخوانی، گفت: تا قبل از سال 92 اصلا باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در سطح استان وجود نداشت اما از سال 95 این باشگاه‌ها به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راه‌اندازی شدند و در حال حاضر 2500 باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در شهرها و روستاهای استان در حال فعالیت هستند که خوشبختانه حضور موفقیت‌آمیزی هم در جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور داشته‌اند و به‌تازگی در چهارمین دوره این جام باشگاه‌های کتابخوانی استان حائز سه مقام برتر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها