دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
شنبه‌های متفاوت با کتاب در زنجان

«شنبه‌های با کتاب» طرحی است که اجرای آن توسط کانون‌های مساجد در استان زنجان آغاز شده و در قالب آن ائمه جمعه و جماعات کتاب معرفی می‌کنند؛ این طرح البته با شیوع کرونا، به صورت مجازی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «شنبه‌های با کتاب» طرحی است که اجرای آن از چند ماه قبل توسط کانون‌های مساجد در استان زنجان آغاز شده است و در قالب آن بحث معرفی کتاب توسط ائمه جماعات صورت می‌گیرد.

ترویج فرهنگ مطالعه، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد، احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، تعیین روش صحیح کتابخوانی متناسب با نیازها و خلاءهای فکری و اندیشه‌ای جامعه و... از اهداف پیش‌بینی شده در اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» است.

این طرح به‌صورت گسترده با بخش‌های متنوع همچون نذر کتاب، قلّک کتاب و ... در دست اجرا قرار گرفته است تا در نسل امروز، برای عضویت در کتابخانه‌های مسجدی و افزایش سرانه مطالعه انگیزه، لازم ایجاد شود.

«شنبه‌های کتاب» در نخستین روز هفته بین دو نماز و یا بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و در آن امام جماعت، کتابدار مسجد و یا یکی از اعضای کتابخانه، به معرفی یک کتاب پرداخته و گزیده‌ای از آن را برای عموم قرائت می‌کنند.

نکات قابل توجه در این مرحله، معرفی مولف، ناشر، عنوان  و تعداد صفحه، فهرست کتاب، بیان این نکته که این کتاب مخاطب را در چه زمینه‌ای یاری می‌رساند، قرائت چند جمله طلایی از کتاب و استفاده از جوانان و نوجوانان برای معرفی کتاب است.

دبیر هماهنگی ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: طرح «شنبه‌های کتاب» به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و در سه مرحله اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدنقی یارمحمدی ادامه داد: در مرحله نخست انتخاب کتاب بر اساس نیازها و اولویت‌های مسجد و کتابخانه مسجدی که از طریق نخبگان و فعالان کتاب و کتابخوانی و یا امام جماعت انجام می‌شود.

وی افزود: مرحله دوم نیز معرفی کتاب است که هر هفته شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء یا بین دو نماز انجام و در همین راستا گزیده‌ای از کتاب منتخب توسط امام جماعت یا یکی از اعضای کتابخانه مسجد قرائت و در معرفی، نام کتاب، نام مولف، نام ناشر، موضوع کتاب و ... بیان می‌شود.
 

 
دبیر هماهنگی ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان گفت: مرحله سوم نیز انس با کتاب است که با تشکیل حلقه‌های مطالعاتی دنبال و در این حلقه‌ها نقد کتاب، تبادل کتاب، نذر کتاب و اجرای طرح قلّک کتاب انجام می‌شود و از این طریق هزینه کتاب بیشتر تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در انتخاب کتاب در طرح شنبه‌های کتاب وجود ندارد، بیان کرد: کتاب‌های مربوط به این طرح بر اساس نیاز اعضای کانون‌های مساجد و همچنین نیاز محله تأمین می‌شود.

دبیر هماهنگی ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان گفت: هدف از اجرای طرح شنبه‌های کتاب ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه، رونق‌بخشی به کتابخانه‌های مساجد، احیای نقش این کتابخانه‌ها در ارتقا سرانه مطالعه و تعیین روش صحیح کتابخوانی متناسب با نیازها است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم از همین رو برنامه‌های جمعی به صورت مجازی برگزار و نماز جماعت نیز برگزار نمی‌شود به همین خاطر طرح شنبه‌های کتاب نیز به صورت مجازی و از طریق کانال‌های تلگرامی اجرایی می‌شود.

یارمحمدی در ادامه تعداد کانون‌های مساجد استان زنجان را 379 باب با 10 هزار و 308 عضو اعلام کرد و گفت: از این تعداد 56 باب کانون دارای کتابخانه مخزن‌دار است.

دبیر هماهنگی ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان با بیان اینکه کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مخزن‌دار درباره موضوعات مختلف است، تصریح کرد: در این رابطه نیازسنجی در خصوص کتاب‌های موجود صورت می‌گیرد و براساس نیاز آن منطقه، کتاب بین کتابخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین نصب نرم‌افزار در كتابخانه‌های كانون‌های مساجد استان، توزيع كتاب‌های آموزشی، عمومی و كودك و نوجوان در مناطق دورافتاده روستايی و ارسال نظام‌نامه جامع كتابداری به ili كتابخانه‌های كانون‌های مساجد استان از جمله مهم‌ترين اقدامات دبيرخانه در راستای ترويج فرهنگ كتاب‌خوانی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: تولید و مصرف کالاهای فرهنگی یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی است.

فاطمه کرباسی بر ضرورت افزایش تولید کالاهای فرهنگی با توجه به نیاز جامعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه تولید کالای فرهنگی و تولید محتوا با مولفه‌های ایرانی و اسلامی به نحو مطلوب مورد توجه قرار نگرفته و نیاز به کارهای بیشتر دارد.


فاطمه کرباسی به طرح شنبه‌های کتاب به عنوان یکی از طرح‎های خوب کانون‌های مساجد در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز جامعه که درگیری با بیماری کووید ۱۹ و ضرورت رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن، بهترین شرایط را برای کتاب خواندن فراهم کرده است که اجرای این طرح به صورت مجازی دایره مطالعه اعضای کانون‌های مساجد را گسترش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بحث مطالعه و کتابخوانی و گسترش آن را در اولویت کاری خود قرار داده است، اضافه کرد: از جمله اقدامات در این حوزه حمایت از ناشران و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است که طی سنوات گذشته انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها