شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
خوش‌بینی چیزی بیش از یک طرز فکر و نگرش است/بدنتان را دوست داشته باشید  

خیلی از ما بدنی داریم که وقتی سالم است می‌تواند به ما زنده‌دلی، قدرت بالا و تحرک ببخشد تا آن‌طور که دلمان می‌خواهد زندگی کنیم. شما چاره‌ای غیر از دوست داشتن بدنتان ندارید، چون‌ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، افراد خوش‌بین می‌دانند که جهان کامل و ایده‌آل نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند، همه صفات خوب و عالی را دارا باشد، اما آن‌ها در تلاش هستند که بخش‌ها و وجوه مثبت قضایا را بینند و امیدوار باشند که جهان به سمت خوبی و خیر حرکت کند.
 
هرچند خوشبینی، مزایای بیشماری برای انسان و زندگی‌اش به همراه می‌آورد، اما ممکن است آمادگی ما را برای رویارویی با مسائل و رویدادهای واقعی در زندگی کاهش دهد. از این جهت لازم است خوشبینی زیاد با ارزیابی درست موقعیت یا مسئلهٔ پیش آمده همراه باشد. ما برای اعتماد به یکدیگر به خوش‌بینی و دلشادی نیاز داریم، اما خوش‌بینی بیش از اندازه، ما را از واقعیت‌های زندگی دور خواهد کرد و «شیدایی» را در ما شکل می‌دهد و در مقابل زمانی‌که احساس بدبینی و درماندگی می‌کنیم، هیجان‌رفتار ما بیانگر «افسردگی» است و نسبت به انتظارهای خود و هرآنچه که پیرامون خود می‌بینیم، بی‌علاقه و غمگین می‌شویم. مانند هر چیز دیگر در زندگی، خوش‌بینی هم در حد تعادلش بسیار نیکو و حتی معجزه‌گر است.
 
کتاب «فایده‌های خوش‌‌بینی» نوشته تری ال. پائولسون که به‌تازگی با ترجمه صابر مقدمی راهی بازار نشر ایران شده، همچون نقشه راهی برای کنترل شرایط موجود زندگی و تسلط بر افکار و اعمال ما عمل می‌کند. جیم کچکارت؛ نویسنده کتاب «هوش رابطه» درباره این کتاب می‌گوید: «می‌توانید خوش‌بینی را به‌عنوان یک عادت یا مهارت قابل یادگیری بیاموزید. گوش جان بسپارید به پیام دکتر پائولسون و یاد بگیرید چگونه افکار و نگرش‌های سالم و سازنده را در خودتان تقویت کنید. ما در همه چالش‌های زندگیمان می‌توانیم یاد بگیریم که فرصت‌های موجود پیرامونمان را ببینیم. ما می‌توانیم چگونگی غلبه بر احساسات منفی را بیاموزیم و دیگران را به یک مسیر بهتر سوق دهیم. از فایده‌های این کتاب بهره‌مند شوید و آن‌را زمین نگذارید!»


مسیر خوش‌بینی از غلبه بر مشکلات می‌گذرد
تری پائولسن در پیامی به منسبت چاپ ترجمه فارسی کتابش در ایران، نوشته است: «در دنیایی که تنش و تناقض تیتر خبری رسانه‌های ارتباط جمعی را به خود اختصاص داده است، احساس ناتوانی و استیصال امری ساده و آسان است. به همین علت درماندگی آموخته شده، به افسردگی بزرگ قرن معاصر تبدیل شده است. بسیاری از انسان‌ها به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند عنان و اختیار زندگی خویش را به‌دست بگیرند. این کتاب را به انسان‌هایی هدیه می‌کنم که دوست دارند مسئولیت زندگی خویش را در دست بگیرند و یک نگرش خوش‌بینانه به چالش‌های زندگی داشته باشند. خوش‌بینی چیزی بیش از یک طرز فکر و نگرش است.
 
مسیر خوش‌بینی واقعی از غلبه بر موانع و مشکلات گذشته می‌گذرد. هرچه بر چالش‌های بیشتری غلبه کنیم، به همان اندازه خوشبین‌تر خواهیم شد. میراث فرهنگی کشور شکوهمند ایران، یک خوش‌بینی کسب شده است. من دوستان فرهیخته ایرانی بسیاری در آمریکا دارم که علاقه بی‌حدوحصرشان به زندگی، آن‌ها را به دوستان ارزشمند و همکاران کاردان و شایسته‌ای تبدیل کرده است. همین دلیل باعث شد که من با چاپ ترجمه فارسی کتاب فایده‌های خوش‌بینی در ایران موافقت کنم. تنها شهروندان خوش‌بین یک کشور می‌توانند آینده غرورآمیزی برای آن کشور رقم بزنند. امیدوارم این کتاب به دگرگونی و بالندگی زندگی، روابط اجتماعی و آبادانی کشور شما کمک کند.»

 تری پائولسن

چرا انسان‌های خوب دچار حوادث ناگوار می‌شوند؟
«قرن‌هاست که مردم با این سوال بغرنج کلنجار می‌روند که اگر خدای عادل و توانایی وجود دارد، پس چرا فقط انسان‌های خوب با حوادث بد و ناگوار زندگی روبه‌رو می‌شوند؟ کتاب‌های زیادی برای پاسخ دادن به این سوال بغرنج نوشته شده است. بعضی‌ها معتقدند خدا نقشی در این حوادث ندارد و بعضی دیگر معتقدند حکمتی در این کار وجود دارد که به‌زودی آشکار خواهد شد. هنوز برخی بر این باورند که اگر انسان با خوش‌بینی، جرأت و ایمان قلبی با سختی‌های زندگی روبه‌رو شود، خیری در این اتفاقات وجود دارد. اما علیرغم تمام این اندیشه‌ورزی‌های ذهنی و احساسی که مستلزم روبه‌رو شدن با واقعیت است، این واقعیت هنوز به قوت خود باقی‌‌ست که همیشه انسان‌های خوب با حوادث بد و ناگوار روبه‌رو می‌شوند!
 
سال‌ها پیش یک فرد نجات‌یافته از بیماری سرطان با سوال «چرا من؟» شرح مبارزه خود با این بیماری مرگبار را برای دوستش تعریف می‌کرد. دوستش بعد از سکوت کوتاهی از او پرسید: «چرا من نه؟» او هرگز چنین سوالی از خودش نپرسیده بود. آن سوال دروازه‌های یک دیدگاه و بینش رهایی‌بخش را به ذهن او گشود. او دریافت که زندگی نه عادلانه و نه ناعادلانه است، بلکه صرفا زندگی‌ست. حوادث بد و ناگوار ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. سوال «چرا من؟» بدین معناست که من باید از دردی که دیگران می‌کشند، مستثنی باشم. سوال «چرا من نه؟» تواضع‌آمیز و قابل‌‌قبول است. این سوال از این واقعیت زندگی رونمایی می‌کند که چالش‌های زندگی ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. روزهای سخت و دشوار حقایق زندگی‌اند، اما یادگیری نحوه برخورد با آن روزها می‌تواند به قدرتمند شدن شما بینجامد.»


نیازی ندارید شبیه یک ستاره ورزشی به‌نظر برسید
«شما به‌عنوان یک فرد خوش‌بین دوست دارید صاحب جسمی سالم و تندرست باشید و کیفیت زندگی‌تان ارزش زیستن داشته باشد. شما با دقت در سلامت شخصی و قبول مسئولیت انتخاب عادات سلامتی‌تان احتمالا از عمر طولانی برخوردار شده و احساس خوبی از زندگی خواهید داشت و به تبع آن هزینه‌های درمانی کمتری پرداخت خواهید کرد. شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند بعضی از عادات سلامتی شما تأثیر زیادی روی طرز فکر شما دارند. اکثر مراکز و سازمان‌های مشهور در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی لیست ثابت و بلندبالایی از توصیه‌های بهداشتی دارند: خواب کافی داشته باشید، مصرف الکل را کنترل کنید، سیگار نکشید و ... . دو عادت سلامتی در آن لیست وجود دارد که ارزش دارد در اینجا بدان‌ها اشاره کنیم: عذا و ورزش و تمرین کافی.
 
همان‌گونه که شما مجبور نیستید برای تغییر سلامتی و به دنبال آن نگرشتان، غذای کامل و مفصل بخورید، به همان اندازه در تمرینات بدنی افراط نکنید. من همیشه خودم را در حال دویدن دیده‌ام، اما قصد ندارم در رشته دو و میدانی در المپیک مدالی کسب کنم! هرچند بعضی از افراد برای موفقیت ورزشی و شرکت در رقابت‌های حرفه‌ای، بدن و عضلات ورزیده‌ای دارند، ولی خیلی از ما بدنی داریم که وقتی سالم است می‌تواند به ما زنده‌دلی، قدرت بالا و تحرک ببخشد تا آن‌طور که دلمان می‌خواهد زندگی کنیم.


شما چاره‌ای غیر از دوست داشتن بدنتان ندارید، چون‌که جایگزینی برای آن وجود ندارد. مراقب بدنتان باشید و گرنه ممکن است مراقب شما نباشد! سالم بودن، هدف اصلی هر ورزش و تمرینات ورزشی است. شما نیازی ندارید که شبیه یک ستاره ورزشی به‌نظر برسید یا از رژیم غذایی یک راهبِ گیاهخوار پیروی کنید. بسیار خوب، اگر می‌خواهید می‌توانید از آن الهام بگیرید، اما نکته مهم‌تر انتخاب بعضی تمرینات ورزشی و عادات غذایی سازگار و مناسب است که با آن‌ها برای مدت طولانی زندگی کنید.»
 
نخستین چاپ کتاب «فایده‌های خوش‌‌بینی» در 252 صفحه با شمارگان 550 نسخه به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات ناهید راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها