جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
صفر تا صد طراحی جواهر در یک کتاب

کتاب «من، طراح جواهر» به مسائل علمی، زیبایی‌شناختی و هنری در کنار یکدیگر می‌پردازد. موضوعاتی چون ترسیم فنی، شناخت آلیاژها و ترکیبات شیمیایی سنگ‌های قیمتی و حتی اعتقادات خرافی درباره برخی زینت‌آلات در این اثر شرح داده شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به ندرت پیش می‌آید که جواهر و زیورآلات برای فردی جزو اشیای جذاب به حساب نیاید. با توجه به اینکه از گذشته‌های بسیار دور ایرانیان سابقه درخشانی در خلق زیبایی و آثار زینتی داشتند؛ همواره این صنعت یکی از پر رونق‌ترین صنایع به ویژه در زمره صنایع دستی به حساب می‌آید.
 
کتاب «من طراح جواهر»؛ حاوی آموزه‌های کاربردی درباره طراحی جواهر است. در واقع افراد با خواندن این اثر اطلاعات موثری را فرا خواهند گرفت و به آموزش گام به گام طراحی جواهرات که شامل عملیات مختلفی می‌شود، می‌پردازند.
 

 
گفتنی است این اثر یکی از مجموعه کتاب‌های «من طراح» انتشارات کتاب وارش است که نمونه چندانی تا کنون درباره موضوع آن که طراحی زیورآلات و جواهر باشد، در نشر کشور منتشر نشده است. مانوئلا براماتی و کوزیمو وینچی نویسندگان کتاب هستند که خودشان سابقه طولانی در طراحی جواهر دارند. بنابراین با توجه به فقدان کتاب آموزش طراحی در این رشته، کتاب حاضر می‌تواند اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان هنرجویان و طراحان جواهر داشته باشد. این اثر از سوی مینا رحیمی و نگار رحیمی ترجمه شده است.
 
مینا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره نویسنده این اثر می‌گوید؛ «اين كتاب تألیف مانوئلا برامباتی و کوزیمو وینچی است که در سال 2018 به چاپ رسید. برامباتی سابقه طولانی در کار در صنعت مد و طراحی لباس و زیورآلات دارد که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به همکاری با خانه مد ورساچی از سال 1981 اشاره کرد. او تألیف چندین کتاب دیگر در زمینه‌ی طراحی مد را نیز در رزومه خود دارد.وینچی نیز از سال 1997 مؤسسه طراحی زیورآلات خود را تأسیس کرده و با برندهای سطح بالایی چون ورساچی، والنتینو و مونتانا همکاری داشته است».
 
به گفته این مترجم آنچه این کتاب را از دیگر منابع متمایز می‌کند پرداختن به مسائل علمی و زیبایی‌شناختی (هنری) در کنار یکدیگر است. برای مثال، این کتاب عناوینی چون ترسیم فنی، شناخت آلیاژها و ترکیبات شیمیایی سنگ‌های قیمتی را در کنار مطالبی درباره تاریخچه طراحی و ساخت جواهرات، داستان‌ها و افراد پیرامون قطعات معروف و حتی اعتقادات خرافی مربوط به بعضی سنگ‌های قیمتی قرار می‌دهد.
 
بنابراین با خواندن این کتاب همزمان با دریافت مطالب علمی، تکنیک‌های طراحی و انجام تمرین‌های مربوطه می‌توان اطلاعات و مطالب جذاب و شیرینی را که شاید علمی هم نباشند را به‌دست آورد.
 

 
رحیمی می‌گوید؛ «پس از آشنایی با این اثر به سادگی متوجه امتیازات منحصر به فرد آن همچون سادگی، جامعیت و کاربردی بودن آن شدیم و با توجه به اینکه همراه دیگر مترجم اثر در این زمینه فعالیت هم داشتیم متوجه نیاز بسیاری از افرادی شدیم که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای می‌کنند و به محتوای چندانی دسترسی ندارند؛ به همین دلیل تصمیم به ترجمه گرفتیم که این فرایند نزدیک به سه ماه به طول انجامید.»
 
 لازم به ذکر است این اثر ضمن آموزش طراحی، به معرفی اصزلاحات تخصصی، دسته‌بندی سنگ‌ها انواع تراش سبک‌های طراحی جواهرات و مطالب نظیر آن می‌پردازد و همین امر کمک می‌کند کتاب از قالب یک کتاب آموزش کشیدن اشکال جواهرات خارج شده و جایگاه درست و شایسته خود را به عنوان منبع معتیر آموزشی برای دیزاین جواهرات پیدا کند.
 
رحیمی با اشاره به اهمیت مطالعاتی این اثر معتقد است؛ « این کتاب با توجه به اینکه کار را از مبانی طراحی همچون چگونگی طراحی احجام، ساخت جنس‌ها و استفاده از رنگ و نور آغاز کرده و به تدریج وارد مباحث پیشرفته‌ای چون طراحی انواع زنجیرها و قفل‌های خاص می‌شود، می‌تواند منبع بسیار خوبی برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای که قصد تازه‌سازی اطلاعات و مهارت خود را دارند، دانست.»
 

وی درباره پیشینه ساخت جواهر می‌گوید؛ « طراحی و ساخت جواهرات در ایران به دوران باستان و هنر بین­‌النهرین باز می­‌گردد. با کمی تحقیق در این زمینه می­‌بینیم که کشورمان صاحب آثار ارزشمندی از دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است  و در دوران اسلامی این سنت با ابداع تکنیک­‌های منحصر­به ­فرد همچون میناکاری خانه­‌بندی، قلمزنی و... ادامه می­‌یابد. ساخت جواهرات در ایران تنها محدود به زیورآلات پوشیدنی نبوده و برای تزئین لوازم کاربردی چون شمشیر و ظروف نیز بکار می­‌رفته است.»
 
کتاب «من، طراح جواهر» در 208 صفحه، به شمارگان دو هزار نسخه و به قیمت دوازده هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات کتاب وارش راهی کتابفروشی‌ها شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها