دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
صداپیشه‌گان اصفهانی، پیشتاز در تولید کتاب صوتی

این روزها «کتاب صوتی» جای خود را بیش از پیش در میان علاقه مندان به کتاب پیدا کرده است. در اصفهان نیز تیمی از گویندگان و صدابازیگران با تولید بیش از 20 عنوان کتاب صوتی در چند سال اخیر، این شهر را بعد از پایتخت، پیشتاز تولید کتاب صوتی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، پیشینه کتاب گویا در جهان به سال ۱۹۳۱ برمی‌گردد که در آن سال کنگره آمریکا، برنامه کتاب سخنگو را در دستور کار قرار داد. این پروژه که «کتاب برای نابینایان» نام داشت، در ابتدا در راستای کمک به نابینایان برای مطالعه صورت گرفت. اما به‌مرور جای خود را در کنار محصولات فرهنگی دیگر پیدا کرد.

امروزه صنعت نشر «کتاب سخنگو» در دنیا، صنعتی بزرگ با گردش مالی قابل توجه است و توجه شایسته به آن می‌تواند برای ارتقاء فرهنگ مطالعه کتاب و همچنین تلفیق دنیای نشر سنتی با امکانات و الزامات نشر روز مفید باشد. در ایران هم این پدیده این روزها رشد افزونی یافته و جای خود را در میان مخاطبان جدی کتاب و کتاب‌خوانی باز کرده است و دسته‌ای از مخاطبین را که می‌‌توان نام آن‌ها را «کتاب شنو» گذاشت، پدید آورده است.

«رادیو شهرزاد»، تیمی از گویندگان و صدابازیگران اصفهانی است که بیش از یک دهه فعالیت در حوزه صداپیشگی را در کارنامه خود دارد. این تیم در طی همکاری با «نوین کتاب گویا»، کمپانی تولید کتاب صوتی در ایران، بیش از 20 کتاب نمایشنامه را به‌صورت صوتی تولید و عرضه کرده است. از این میان می‌توان به آثاری چون «مکبث»، «فردریش با تئاتر بولوار»، «خاطره‌ای از دو دوشنبه»، «خدای کشتار» و «مرگ فروشنده» اشاره کرد.
 

شهاب غزالی، کارگردان هنری و سرپرست گویندگان، با اشاره به فعالیت مستمر این گروه، به خبرنگار ایبنا گفت: عمده تولید این گروه در حوزه ادبیات نمایشی بوده است و در طول فعالیت، بیش از 100 هنرمند عرصه صدا با ما همکاری داشته‌اند؛ که شامل بسیاری از هنرمندان کهنه‌کار این عرصه بوده‌اند و همزمان رسالت استعدادیابی از جوانان و علاقه‌مندان هم توسط این گروه صورت گرفته است.

غزالی با اشاره به نقش پُررنگ «نوین کتاب گویا» در تولید این مجموعه غنی از نسخه شنیداری آثار ادبی جهان افزود: «میلاد فتوحی» گوینده و صداپیشه‌ در روند تولید این مجموعه نقش به‌سزایی داشته است.

او افزود: بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در جامعه ما وجود دارد، این است که حوصله آدم‌ها کم شده است. حتی اگر یک متن در فضای مجازی بیش از چند خط ادامه پیدا کند، کم‌تر کسی می‌خواند. حالا چه برسد به کتاب خواندن! اما شنیدن صدا جذاب است. چرا که در ناخودآگاه جمعی ما رادیو نقش پررنگی دارد و مردم بیش‌تر دوست دارند بشنوند؛ کما اینکه این رسانه هنوز طرفداران خودش را دارد. کتاب صوتی در جامعه شتاب‌زده ما می‌تواند ضرورت نزدیکی با کتاب را ایجاد کند.

این صداپیشه ادامه داد: متاسفانه در این شرایط بحرانی و حاکمیت کرونا، به دلیل معضلات اقتصادی نشرها توقفی در این حوزه از سمت بانیان صورت گرفته است که باعث شده است موقتاً تیم ما فعالیتی نداشته باشد. مخاطبان بسیاری در طول این مدت از ما سراغ تولیدات جدید گرفته‌اند اما عملا ما نمی‌توانیم دلیلی برای آن‌ها بیاوریم. ما گمان می‌کردیم قرنطینه و خانه‌نشینی بهانه بهتری برای تولید مداوم کتاب صوتی است و می‌تواند فرصتی بهتر برای نشرها و کمپانی‌های تولید کتاب صوتی باشد، اما رویکرد ناشران بالعکس این بود!

غزالی یادآور شد: به هرحال رادیو و صدا در طول تاریخ ایران، تأثیر به‌سزایی در عرصه فرهنگ داشته است. با پیشرفت تکنولوژی، رادیو جایگاه خودش را از دست نداده است و کتاب صوتی، نسخه رادیویی یک کتاب است. تمام متولیان هنری این عرصه امیدوارند که این اتفاق ادامه دار باشد و بیش از پیش توسعه پیدا کند. یک رویداد، به‌شرط تداوم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

یادآوری می‌شود، کمیّت تولید کتاب صوتی توسط این گروه، اصفهان را بعد از پایتخت به‌عنوان پیشتاز در تولید کتاب صوتی در میان علاقه‌مندان به کتاب، معرفی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها