یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کرونا و رونق گرفتن خرید تلفنی کتاب در زنجان

«تلفن کتاب» که نخستین بار است در زنجان راه‌اندازی می‌شود، با توجه به سازوکاری که در پیش گرفته و محدودیت‌های تردد در ایام کرونا، استقبال شهروندان را از خرید تلفنی کتاب به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، از اواخر سال گذشته شیوع ویروس کرونا موجب وارد آمدن ضررهای جبران‌ناپذیری به اقتصاد شده است. برای مشاغل فرهنگی که قبل از شیوع این ویروس هم درآمد مناسبی نداشتند، وضعیت بُغرنج‌تر بوده است.

کتابفروشی‌ها ازجمله مشاغلی هستند که در ایام تعطیلی مدارس که به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد، متحمل ضربه‌های اقتصادی شدیدی شدند. این وضعیت در استانی همانند زنجان مشهودتر بود؛ به‌طوری‌که تنها در چهار ماه ابتدایی سال، پنج کتابفروشی به علت مسائل و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، تعطیل شدند و متصدیان فروش آنها در حرفه‌هایی دیگر مشغول به کار شدند.

هرچند که فعالیت یک کتابفروشی در ظاهر جذاب و پُرزرق و برق و پرمخاطب است، اما به‌جرات می‌توان گفت که در شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از کتابفروشی‌های فعال هم اگر هنوز سقفی بالای سر خود دارند و چراغی روشن به زیر آن سقف، این، از قِبَل فروش کتاب نیست؛ بلکه عمدتا به‌خاطر اقلامی است که در کنار کتاب به فروش می‌رسانند؛ از لوازم‌التحریر گرفته تا لوح‌های فشرده، فیلم و غیره.

با این حال در بحبوحه همین تعطیلی‌ها و شرایط اقتصادی سخت که کتابفروشی‌های زنجان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یک شهروند زنجانی اقدام به راه‌اندازی «تلفن کتاب» کرده است؛ خبری خوش برای کتابخوانان این شهر.

فرآیند فعالیت «تلفن کتاب» به این صورت است که شهروندان می‌توانند به‌صورت تلفنی، کتاب مورد نظر خود را سفارش داده و آن را جلوی درِ منزل تحویل بگیرند.

«تلفن کتاب» برای نخستین بار است که در استان زنجان راه‌اندازی شده و با توجه به سازوکاری که در پیش گرفته و ممنوعیت‌های موجود در شرایط کرونایی، استقبال شهروندان از فعالیت این مرکز مطلوب بوده است.

هرچند که مراجعه حضوری نیز به این کتابفروشی وجود دارد، اما با توجه به کارکردی که برای آن در نظر گرفته شده، تعداد سفارش‌های تلفنی به گفته مسئولان آن، بیشتر از مراجعات حضوری بوده است.

مجتبی اعتمادی، مسئول «تلفن کتاب» زنجان درباره شیوه کار این کتابفروشی به خبرنگار ایبنا گفت: «تلفن کتاب» از دو ماه قبل در میدان قائم زنجان، آغاز به کار کرده است و خوشبختانه استقبال خوبی از آن به عمل آمده است. ایده راه‌اندازی این مجموعه قبل از شیوع کرونا مطرح بود، البته شیوع کرونا تحقق این ایده را قوت و شدت بخشید.

وی افزود: در سفارش تلفنی کتاب علاوه بر اینکه نیازی به مراجعه حضوریِ متقاضیان کتاب وجود ندارد، تخفیف 30 تا 40 درصدی نیز بسته به نوع کتاب، مشمول مشتریان می‌شود؛ طبق نیاز مشتریان همه کتاب‌های عمومی و کمک درسی در تلفن کتاب موجود است و تقریبا از همه نوع کتاب درخواست فروش داریم.

مسئول تلفن کتاب زنجان با اشاره به استقبال خوب کتابخوانان از راه‌اندازی این مجموعه، افزود: در صورتی که روند فعالیت این کتابفروشی به همین شکل ادامه داشته باشد و شاهد استقبال مشتریان باشیم، در یک شهر دیگر نیز «تلفن کتاب» را راه‌اندازی خواهیم کرد.

اعتمادی با بیان اینکه اغلب سفارش‌ها در تلفن کتاب به‌صورت تلفنی است، اضافه کرد: البته با توجه به محلی که «تلفن کتاب» در آن واقع شده که از نقاط پرتردد شهر است، مراجعه حضوری به این مجموعه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فروش تلفنی کتاب یک شیوه جدید در شرایط کنونی محسوب می‎شود، افزود: با توجه به شرایط کرونایی موجود، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که کتاب خود را درِ منزل تحویل بگیرند، از همین رو استقبال از این شیوه فعالیت مطلوب بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها