دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
آخرین وضعیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: تاکنون 590 مدخل از موضوعات مهم استان در دفاع مقدس شناسایی شده‌ است و دانشگاه فنی‌حرفه‌ای استان با توجه به دار ابودن اساتید و دانشجویان مجرب می‌تواند در این زمینه یاری‌گر ما باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، محمدحسن سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در اولین جلسه کارگروه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، گفت: دفاع مقدس صرفا یک حادثه منطقه‌ای نبود، بلکه یک فرهنگ‌ عظیم در تاریخ کشور و جهان بود و ما باید با بهره‌مندی از فرهنگ دفاع مقدس تمامی توطئه دشمنان را خنثی کنیم و اين گنجينه عظيم را به نسل جوان و آينده انتقال دهيم.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه و دانشجویان نقش مهمی را در هشت سال دفاع مقدس ایفاکردند، ادامه داد: دانشجویان  و اساتید در دوران دفاع مقدس از رزمندگان فعال، خلاق و کارآمد بودند که نقش ارزشمند آنان در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس غیرقابل انکار است و برخی از ابداعات مهم دوران جنگ حاصل تفکرات رزمندگانی بود که تحصیلات دانشگاهی داشتند.
 
مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان گفت: امسال با توجه به چهلمین سالگرد دفاع مقدس برنامه‌های متنوعی برای تمامی سال در نظر گرفته‌ایم و تاکنون نیز ۱۷۰۰ برنامه به دبیرخانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس ارسال شده است که مشارکت و حضور فعال اقشار، اصناف و دستگاه‌های اجرایی با محوریت حضور مردم و جوانان از اهداف برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس در بازه زمانی سوم خرداد تا ایام دهه فجر است.
 
سلامی در خصوص تشکیل کارگروه‌های تخصصی به‌مناسبت برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان سمنان از 11 کارگروه فضای مجازی، نهادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری و تبلیغاتی، شهرداریها، ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس، نیروهای مسلح، خانواده، زنان، کودک و نوجوان، جوانان، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و تشکل‌های مردم‌نهاد، بانک‌ها، و اصناف و اقشار تشکیل شده که در این کارگروه‌ها برنامه‌های تخصصی و شاخص تدوین شده است.
 
وی در خصوص اهمیت تدریس درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: تدریس این درس در مراکز دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که نسل جوان و دانشجویان ما باید با گذشته افتخارآمیز این کشور آشنا شوند.
 
سلامی گفت: انتظار داریم از ترم آینده با توجه به مصوبات جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شاهد افزایش حداکثری کلاس‌ها در تمام مراکز دانشگاه فنی‌ حرفه‌ای باشیم و با برگزاری کلاس‌ها به صورت میدانی در مکان‌هایی نظیر پادگان‌ها، میدان‌های تیر و مراکز فرهنگی دفاع مقدس و اردوهای راهیان نور تاثیر‌گذاری و جذابیت آن را برای دانشجویان دو چندان کنیم.
 
وی همچنین خواستار همکاری ظرفیت پژوهشی دانشگاه فنی‌ حرفه‌ای استان در تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس شد و گفت: تا کنون 590 مدخل از موضوعات مهم استان در دفاع مقدس شناسایی شده که باید برای هر مدخل مقالات علمی تهیه شود.
 

 
رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه دانشگاه نهادی پویا در حفظ و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، گفت: همه ما وظیفه داریم که به بهترین شکل ممکن دستاوردها و نتایج ارزنده هشت سال دفاع مقدس را به نسل جوان به‌خصوص دانشجویان منتقلکنیم که دانشگاهیان به‌ویژه اعضای هیات علمی و استادان رسالت مهمی را عهده‌دار هستند.

وی در خصوص وحدت، همدلی و هم‌افزایی رزمندگان در دوران دفاع مقدس افزود: ايثارگری‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس كليد وحدت، همدلی و پيروزی مردم ايران است و ما موظف هستیم فرهنگ دفاع مقدس را برای نسل جوان جامعه و نیز برای نسل‌های بعدی ثبت و ضبط كنيم.

نقدی با بیان این که شهادت سردار سلیمانی موجب وحدت و انسجام ملی شد، ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی با تمام معادلاتی که در جهان وجودداشت عامل  همگرایی و همبستگی بین اقشار مختلف کشور شد.

وی در خصوص معرفی دانشگاه فنیحرفهای استان و استفاده از ظرفیت دانشگاه در ترویج ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای دولتی و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان است و این دانشگاه به‌ عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان با 4 هزار دانشجو در ۵۸ رشته کاردانی و کارشناسی مهارتی میباشد که از این تعداد ۳۸ رشته در مقطع کاردانی و ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای استان سمنان در ادامه خواستار افزایش 20 درصدی کلاس‌های آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در 4 مرکز آموزشی فنی حرفه‌ای استان، بازدید دانشجویان از مرکز فرهنگی دفاع مقدس سمنان و باغ موزه تهران برای دانشجویانی که این درس را انتخاب کرده‌اند، برگزاری برنامههای فرهنگی دانشگاه در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، تشکیل کارگروه مشترک با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به منظور ارائه الگو فعالیت فرهنگی ویژه استادان و دانشجویان، بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در ماموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان شد.
 
بر اساس همین گزارش در این  دیدار مقرر شد، کارگروه تخصصی با حضور اعضای دو مجموعه، استفاده از ظرفیت استادان و دانشجویان در تدوین کتاب و مقالات با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، تشکیل شود و بر برگزاری مسابقات فرهنگی در مناسبت‌های دفاع مقدس، برگزاری شب شعر و خاطره، حضور راویان دفاع مقدس در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه، برگزاری محافل خاطره‌گویی با حضور کارکنان، دانشجویان و استادان، برگزاری دوره آموزش مجازی علوم و معارف دفاع مقدس ویژه کارکنان و استادان، جمع‌آوری خاطرات رزمندگان دانشگاه برایتدوین و چاپ کتاب، حمایت مالی و معنوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از طرح‌های پژوهشی دانشجویان با موضوع دفاع مقدس، تشکیل کارگروه‌های دانشگاه در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، استفاده از ظرفیت دانشجویان در اهداف و ماموریت‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان، تاکید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها