یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
گره کور کتابخانه مرکزی زنجان به دست بخش خصوصی باز می‌شود؟

طبق گفته مسئولان کتابخانه‌های عمومی زنجان، یک سرمایه‌گذار زنجانی برای ساخت کتابخانه مرکزی استان اعلام آمادگی کرده و قرار است این موضوع در یک شورای تخصصی بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، طرح ساخت کتابخانه مرکزی زنجان، یک طرح ملی است که در زمينی به مساحت 14 هزار مترمربع و با زيربنای 18 هزار و 550 مترمربع در محل مجتمع نگين زنجان در 6 طبقه درسال 88 كلنگ‌زنی و عمليات اجرایی آن آغاز شده است.

برای اجرای هر چه بهتر اين پروژه، الگوبرداری و تهيه نقشه ساخت اين كتابخانه طی بازديدهای مختلفی از كتابخانه‌های بزرگی مانند كتابخانه آیت‌الله مرعشی، كتابخانه ملی، كتابخانه آستان قدس، كتابخانه‌های مركزی استان‌های ديگر به عمل آمده است.

پس از 11 سال از آغاز عملیات اجرایی ساخت کتابخانه مرکزی زنجان، پیشرفت فیزیکی این پروژه در حدود 23 درصد است؛ این در حالی است که برای همین میزان پیشرفت فیزیکی 23 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و تکمیل پروژه نیز نیازمند 50 میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

با روی کار آمدن مجلس جدید، مسئولان استانی، کار ساخت این کتابخانه را از نمایندگان جدید پیگیر شده‌اند تا شاید گره کور پروژه 11 ساله کتابخانه مرکزی زنجان باز شود.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن بیان این نکته که یکی از اولویت‌های نمایندگان زنجان پیگیری طرح‎های نیمه‌تمام است و در همین هفته‌های نخست آغاز به کار مجلس جدید، جلساتی در این باره تشکیل شده است، پروژه کتابخانه مرکزی زنجان را از پروژه‎های مهم استان عنوان کرد و گفت: در این باره نیز جلسات متعددی با مسؤولان تشکیل شده و پیگیر این هستیم که هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی خواستار پیگیری جدی مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وضعیت بودجه این نهاد از طرف دولت شد و عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات لازم قطعا ساخت کتابخانه‌ها نیز روند رو به رشدی خواهد داشت.
 

 
طاهری گفت: جذب اعتبار ملی برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی استان نیازمند پیگیری‌های جدی‌تری است که قطعا این کار از سوی نمایندگان انجام خواهد شد.

در همین حال، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز دربار پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: زمین این کتابخانه دولتی است و پیش‌بینی اعتبار ۲۰ میلیارد تومان برای احداث آن صورت گرفته بود؛ اما به دلیل کمبود اعتبار، ساخت آن متوقف شد.

مسعود بیات‌منش با بیان اینکه برخی پروژه‌های نیمه‌تمام قابلیت درآمدزایی دارند، گفت: مطالعات کتابخانه انجام شده و دنبال سرمایه‌گذار هستیم که درصورت اعلام آمادگی شخصی به عنوان سرمایه‌گذار، کارها از سر گرفته خواهد شد.


در همین رابطه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با بیان اینکه اداره‌کل متبوعش، تنها دستگاه بهره‌بردار است و سازنده پروژه، اداره‌کل راه و شهرسازی استاتن است، گفت: البته یک نفر از بخش خصوصی برای ساخت این کتابخانه اعلام آمادگی کرده است.

امیرعلی نیک‌بخش با بیان اینکه شخصی که به‌عنوان بخش خصوصی برای ساخت کتابخانه اعلام آمادگی کرده است، نیز انتظاراتی در قبال ساخت کتابخانه داشت، گفت: نهایتا باید پیشنهادهای وی در ستاد مربوطه ارائه شود تا بتوانیم این پروژه را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: ما از شورای شهر، شهرداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین نمایندگان مجلس، پیگیر تعیین تکلیف این پروژه هستیم.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه موضوع کرونا در تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف پروژه کتابخانه مرکزی زنجان موثر بوده است، گفت: قطعا اگر چنین شرایطی را نداشتیم، برای واگذاری و تعیین تکلیف این پروژه زودتر اقدام کرده بودیم.

بر اساس این گزارش، طرح کتابخانه مرکزی زنجان شامل بخش‌های مختلف از جمله قرائتخانه عمومی، سالن‌های مطالعه مجزای خواهران و برادران و بیمارستان کتاب (مرکز مرمت کتاب‌های خطی) است.

از دیگر بخش‌هایی که در طرح جامع این کتابخانه وجود دارد، سالن مطالعه برای کودکان و نوجوانان، بخش‌های ویژه نابینایان، سمعی و بصری، محققین، اسناد ملی، اتاق‌های انفرادی مطالعه، مخزن کتاب‌های کودک، مخزن کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، سه سالن همایش به ظرفیت ۳۵۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ نفر، موزه کتاب، سالن‌های ویژه کارگاه‌های نقد کتاب، تازه‌های کتاب، بخش مشاوره و کتابخوانی، اداری و... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها