یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
طنین دف در سیدخندان خاموش می‌شود

کتاب‌فروشی دف واقع در ضلع جنوب غربی پل سیدخندان پس از پنج سال فعالیت شنبه ۴ مرداد تعطیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب‌فروشی دف که سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در ضلع جنوب غربی پل سیدخندان با حضور جمعی از نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ آغاز کرده بود و ویترین متمایز آن همواره برای مخاطبان و عابران ایجاد جذابیت می‌کرد، به‌دلیل فروش ملک از سوی مالک، به‌زودی تعطیل می‌شود.
 
شب گذشته (شنبه ۲۸ تیر) پستی در صفحه اینستاگرام این کتاب‌فروشی بارگذاری شد که از تعطیلی و خاموشی چراغ کتاب‌فروشی دف در مرداد ماه امسال خبر می‌دهد. در بخشی از این مطلب آمده است:
 
«روشن نگه داشتن چراغ کسب و کارها در سال‌های اخیر و با وجود زنجیره‌ای از وقایع تلخ پشت سر هم، کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. در دوره‌ای که بنیان‌ها در مقیاس ملی متزلزل و نیازمند بازشناخت و بازتعریف‌اند، کسب و کارهای فرهنگی نیز مخاطرات "بود و نبود" بیشتری را تحمل می‌کنند.»
 
بر اساس این اعلان، قرار است خانه کتاب نشر دف، چهارم مرداد تعطیل شود و قرار است در روزهای باقی مانده برای سبک شدن بار جابه‌جایی، کتاب‌های این کتاب‌فروشی با ۱۰ درصد تخفیف عرضه شوند.
 
حمیدرضا شعبانی مدیر خانه کتاب نشر دف درباره علت تعطیلی این کتاب‌فروشی به ایبنا گفت:‌ خانه کتاب نشر دف طی پنج سال، خود را به یکی از پاتوق‎های خاطره‎ساز فرهنگی بدل کرد. برخلاف آن‎چه اغلب رسانه‎ها درباره رابطه سرد مردم و کتاب‌فروشی‎ها می‎گویند، این کتاب‌فروشی، تجربه‎ای زنده و دائمی از محبت و توجه مردم محلی و حتی ساکنان مناطق اطراف و اکناف خود داشت.
 
وی ادامه داد:‌ پاسخی که می‎تواند نهایتاً ما و شما را به تعطیلی این کتاب‌فروشی؛ - قانع که نه - مجاب کند، وجود بنیان‎های نادرست اقتصادی در کشور و نبود تضمین دوام فعالیت کسب‎ و کارهای کوچک و متوسط است. متاسفانه در کشور ما، اقتصاد نه مبتنی بر «ارائه خدمات بهینه به مردم» یا «اصالت تولید»؛ بلکه مبتنی بر «سوداگری» است.
 
شعبانی با تشریح مقصود خود از این موضوع عنوان کرد: اجازه بدهید از همین کتاب‌فروشی کوچک خودمان که ملک آن در بحبوحه گرانی‎های امسال به‌فروش رفت، مثال بزنم. اگر مالکی از محل فروش ملک خود (با توجه به افزایش ناگهانی و کنترل‎ناپذیر قیمت‎ها) و سپرده کردن پول حاصل از این فروش در کوچک‎ترین و دورافتاده‎ترین بانک‎های کشور، بیش از 10 برابر نرخ اجاره آن به صاحبان کسب‎ و پیشه در هر ماه سود ببرد، یا اگر به فاصله دو ماه سرمایه‎اش در معاملات حُبابی بورس، طلا، ارز و اتومبیل، دویست درصد یا بیشتر رشد کند، باید با چه منطق و استدلالی از او انتظار داشت که دست از فروش ملک خود بردارد و معادل یک‎دهم ارزش پولی را که می‌تواند از بانک به‎عنوان سود سپرده دریافت کند، از مستأجر خود قبول کند؟
 
وی یادآور شد:‌ این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که سفره اقتصاد کتاب (و البته بسیاری مشاغل و کالاهای ملی دیگر) در سال‎های اخیر کوچک شده؛ یا به تعبیری به اندازه توسعه جمعیت و تعدد افراد شاغل در این حوزه‎ها، رشد نیافته است. زمانی که اقتصاد کتاب قادر به رشد ارزش منابع خود در حباب‎های ناگهانی و تورمی نیست، چگونه می‎توان انتظار داشت که از این شرایط سوداگرانه بدون آسیب عبور کند؟
 
 شعبانی با بیان اینکه شالودۀ نظام پولی-بانکی و بنیان‎های اقتصاد ایران مبتنی بر اصل «سوداگری» و نه کار و تولید است، گفت: شما هم دیده‎اید که متهمان اقتصادی در این چند سال اخیر، گردن‎کش‌ترین متهمان دستگاه قضایی بوده‎ و اغلب آن‎ها فارغ از شیوه‎های نادرست رفتار‎شان در استفاده از امتیازات رانتی، تنها به این دلیل که پول بانک‎ها را با سودهای کلانش تمام و کمال پرداخته‎اند، خود را از هر تقصیری مُبری می‎دانند.
 
وی با اشاره متن اعلان تعطیلی کتاب‌فروشی دف، افزود:‌ در این متن آمده‌است که «بنیان‌های اقتصادی در مقیاس ملی نیازمند بازشناخت و بازتعریف‌‌‌اند.» من فکر می‎کنم مادامی که مدیران ارشد نظام دست به یک پروستریکای اقتصادی نزنند و بستر مناسبی برای ارزش «خدمات و تولید» و «نیروی کار» انسانی، آنچنان که صاحبان حِرَف بتوانند روی پای خود بایستند، فراهم نکنند، این اضطراب‎ها و تعطیلی‎های نابه‎هنگام عصاره جان تمام مشاغل را می‎کشد.
 
شعبانی در بخش دیگر صحبت‌های خود تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سه رقیب اصلی انتخابات، با طرح برنامه‌ها و وعده‎های مختلف هرکدام به نوعی اعتماد بخش از جامعه را به‌دست آوردند. امروز این سه مسئول، روئسای سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه‎اند. لطفا پیش از اتمام کار دولت بنشینند با توافق حول یک برنامه جامع علمی؛ ولو بلندمدت، دستگاه‌های تحت امر خود را به سمت اصلاح ساختار اقتصادی و تحقق تمام وعده‎هایی که به مردم داده‎اند، هدایت کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره اینکه آیا دوباره کتاب‌فروشی دف در نقطه‎ای از شهر و مکانی تازه به راه می‎افتد توضیح داد: امیدوارم که به‌زودیِ زود، این امکان فراهم آید. حتی اگر مخاطرات شغل کتاب هر روز بیشتر از روز قبل بشود، آن‎هایی که اصل آن را پذیرفته‎اند، چاره‎ای جز ادامه در خود نمی‎بینند.
 
شعبانی ادامه داد: اگرچه اخبار عمومی دلگرم‎کننده نیست، ولی ما هر روز امیدواریم که مناسبات دستگاه‌های مختلف، از فشار مالیات و تأمین اجتماعی گرفته تا تعاملات داخلی میان ناشران، توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشان به حفظ حرمت و محبوبیت بیشتر «کتاب» در جامعه بینجامد. در این‎صورت ما هم ممکن است بتوانیم سهم کوچک خودمان را از این کاری که با تمام وجود دوستش داریم، دوام بخشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها