یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
کتاب «ایل ما خواهد درخشید» در شاهرود رونمایی شد

کتاب «ایل ما خواهد درخشید» اثر رضا صالحی که ازسوی انتشارات آوای چلچله به چاپ رسیده است، با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود در سالن جلسات بخشداری بیارجمند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود گفت: عشایر بخشی از مردم ایران هستند؛ مردمانی که با زندگی ساده و بی‌پیرایه خود می‌توانند در اصلاح روحی و اخلاقی جامعه تاثیر فراوان داشته باشند و در گستره جغرافیای سیاسی حضور دارند و به روحیات اجتماعی و ایفای نقش اقتصادی خود ادامه می‌دهند.

رضا مهدیان ادامه داد: عشایر با معیار سازمان اجتماعی خود تعریف می‌شوند؛ مردمی که خود را بر پایه تبار واحد عضو گروه خویشاوندی می‌دانند و به عنوان یک طایفه محسوب می‌شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود تصریح‌ کرد: عشایر نسبت به عضویت خود در طایفه آگاهی و ادراکی روشن و پایدار دارند، آنگاه که به دلایلی بین طایفه‌های هم‌تبار یا هم‌جوار اتحادی پایدار پدید‌ آید، ایل به وجود می‌آید.

وی گفت: عشایر از طریق تربیت و پرورش احشام و گاه زراعت در کنار دامداری معیشت کرده و می‌کنند و از آنجایی که ایلات ایران را به نام عشایر می‌نامند، غالباً این دو مفهوم تحت عنوان ایلات و عشایر آمده است و بعد از انقلاب بیشتر روی واژه عشایر تکیه می‌شود.

در ادامه رضا صالحی نویسنده کتاب «ایل ما خواهد درخشید» گفت: ایل ابوالحسنی یکی از ۶ ایل دارای شناسنامه ثبتی و یکی از ایلات بنیانگذار اتحادیه ملی ایلات و طوایف کوچنده ایران محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بلندی و کوتاهی مسیر کوچ در هر منطقه متفاوت است و بستگی به تغییر اقلیم و آب و هوای قلمروها دارد و در بعضی از کوچ‌ها باید چند صد کیلومتر مسافت طی شود تا از منطقه سردسیر به گرمسیر برسیم.
 
رضا صالحی افزود: «ایل ما خواهد درخشید» اولین کتابی است که در منطقه خارتوران و ایل ابوالحسنی در بخش بیارجمند به رشته تحریر درآمده است.

بر اساس همین گزارش، کسب رتبه برتر در ارائه طرح «دام سبک ایل ابوالحسنی در کنگره جهانی سال ۲۰۱۴ کشور استرالیا شهر سیدنی»، برنده جایزه جهانی از کشور استرالیا با ارائه طرح‌های «عبور از خشکسالی و قطره‌های آبادی» در کارنامه رضا صالحی، نویسنده کتاب «ایل ما خواهد درخشید» ثبت شده است.

«صالحی بزرگ ایل طایفه صالح»، «پانصد سال رهبری ایل با تاب آوری و توسعه پایدار»، «شب‌های مهتاب» و «خواهر و برادری که یکدیگر را ندیدند» عناوین دیگر کتاب‌های رضا صالحی است که در دست چاپ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها