چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تعطیل شد

از غذای روح و جان که نمی‌شود گذشت و در این روزهای کرونایی که فعالیت و بازگشایی کتابخانه‌های استان کرمانشاه نیز دستخوش تغییراتی شده، اقدامات متعددی برای دور نشدن از این اصل مهم انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، بازگشایی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با کاهش صندلی‌های مطالعه، ضدعفونی کردن کتاب‌های عودتی و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و تمرکز بیشتر بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، همراه بوده است.

این استان دارای 87 کتابخانه نهادی فعال و 18 کتابخانه مشارکتی با سازمان‌ها و ارگان‌های متعدد است و بیش از 71 هزار نفر از جمعیت استان، عضو کتابخانه عمومی هستند و از خدمات آنها بهره می‌برند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: از 5 اسفندماه تاکنون کتابخانه‌های عمومی استان در چندین مرحله تعطیل شدند و تا اول تیرماه هیچ خدماتی به اعضا و مخاطبان ارائه ندادند.

معصومه حسنی خونسار افزود: دستورالعمل‌هایی ازسوی ستاد ملی کرونا به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ابلاغ و بخشنامه‌های آن به استان‌ها ارسال شد که پیرو همین بخشنامه، کتابخانه‌های عمومی استان از اول تیر آماده خدمات‌رسانی به اعضا و مخاطبین شدند.

وی ادامه داد: از همین رو تعداد صندلی‌های سالن مطالعه کاهش پیدا کرد، فاصله‌گذاری‌ها تغییر یافت و مراجعه اعضا و مخاطبان به کتابخانه‌ها به گونه‌ای شد که فرد دیگر نمی‌تواند به قفسه کتابخانه‌ها مراجعه کند و این خدمات را کتابدار و با رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌دهد.

بخش کودک کتابخانه‌های عمومی تا اطلاع ثانوی تعطیل است
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، سالن‌های مطالعه از قبل رزرو می‌شوند تا تعداد محدودی مراجعه‌کننده داشته باشند، کتاب‌های عودت داده شده مورد ضدعفونی قرار می‌گیرند و در بخش جداگانه‌ای نگهداری و سپس به قفسه انتقال داده می‌شوند. بخش‌های کودک و نابینایان کتابخانه‌های عمومی استان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است و هیچگونه خدماتی به کودکان ارائه نمی‌دهند.

 
وی با بیان اینکه بخش مخزنی کتابخانه‌ها نیز به‌صورت بسته اداره می‌شود، افزود: در چند ماهی که با تعطیلی مواجه بودیم، به برگزاری برخی فعالیت‌ها و همچنین دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اقدام کردیم و از طریق فضای مجازی کتاب‌های خوانده شده به‌صورت تصویری و کلیپ کوتاه به اشتراک گذاشته شد تا کتابخوانی تعطیل نشود و کتابداران فعالیت‌های خود را در فضای مجازی اعلام کردند.

حسنی خوانسار یادآور شد، فعالیت‌های پایدار ما همچون شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی، نقاشی کودک و کاردستی در فضای مجازی از سوی کتابداران پیگیری شده و می‌شود. جشنواره کتابخوانی رضوی هم که از اواخر سال 98 آغاز شده بود، در این سال نیز ادامه دارد که میزان ثبت نامی‌ها کم نشده و آمار مطلوبی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری نشست کتابخوان مجازی در کتابخانه روستای قزانچی کرمانشاه، گفت: نشست کتابخوان آنلاین در کتابخانه عمومی استقلال روستای قزانچی شهرستان کرمانشاه با معرفی منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشتراک‌گذاری و معرفی ۴ کتاب با حضور پرشور اعضا فعال کتابخانه برگزار شد.
 
وی ادامه داد: این نشست به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار شد و سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و طی آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های مورد نظر خود می‌پردازند.

حسنی خوانسار از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی یاد کرد و گفت: شیوع کرونا با تمام پیامدهای منفی که به دنبال دارد فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها