پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
«شکار هیولا» یک سند تاریخی است / آرمانگرایی نوجوان‌ها را قدر بدانیم

سمیه عالمی رمان «شکار هیولا» را علاوه بر فرم داستانی یک سند تاریخی دانست و حفظ هویّت ایرانی در آن به مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، بیست و نهمین جلسه عصرانه‌های داستان با همکاری حوزه هنری قم و دفتر نشر معارف، با موضوع نقد و بررسی رمان «شکار هیولا» شامگاه دیروز در فروشگاه پاتوق کتاب با حضور سمیه عالمی داستان نویس و منتقد ادبی و  محمد سرشار نویسنده‌ی کتاب «شکار هیولا» و مدیر شبکه کودک سیما برگزار شد.
 
عالمی در ابتدای این نشست جمله بندی‌های این کتاب را مورد پسند قشر نوجوان برشمرد و گفت: رمان «شکار هیولا» علاوه بر فرم داستانی یک سند تاریخی محسوب می‌شود که حفظ هویّت ایرانی در آن به وضوح دیده می‌شود. در آثار نویسندگان معاصر تقلید و تکرار زیاد دیده می‌شود اما نویسنده این کتاب، شیوه‌ای متفاوت و مناسب برای مخاطب امروزی انتخاب کرده است. در این رمان، ایران به عنوان منجی شرق و غرب به نمایش گذاشته شده است.
 
نویسنده رمان «مسافر جمعه» با اشاره به اوضاع سخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، بیان کرد: نویسنده از طریق این کتاب تلاش می‌کند به مخاطب انرژی ببخشد، روحیه‌ی او را بازیابی کند و او را امیدوار نگه دارد. مقدمه این کتاب از جمله نکات قابل نقد این اثر است و بهتر بود این نوع مقدمه در پایان کتاب می‌آمد چرا که این کار اگر بعد از داستان انجام می‌شد به اقناع مخاطب کمک می‌کرد.
 
عالمی، عزّت نفس و اعتماد به نفس را در تمام لایه‌های این کتاب مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: کتاب «شکار هیولا» التیام بخشِ دردها و رنج‌های این روزهای مردم است و این موضوع می‌تواند به خوبی با قشر نوجوان ارتباط برقرار نماید.
 

 
در بخش دیگر این برنامه محمد سرشار با اشاره به آثارش گفت: درآثاری که تاکنون داشته‌ام، بیشتر به دنبال این بوده‌ام که تصویرسازی جزئی‌تری در ذهن مخاطب داشته باشم. من در طول فعالیت ادبی‌ام کتاب‌های مختلفی نوشته‌ام، دلیل این امر، دغدغه‌های متفاوتی است با من بوده و همین امر باعث شده دست روی سوژه‌های مختلف بگذارم.
 
سرشار در خصوص «شکار هیولا» گفت: در این اثر رده سنی نوجوان مدنظر بوده است، اما این کتاب به شکلی نوشته شده است که بزرگسالان هم بتوانند از خواندن آن لذّت ببرند. برای من از همان اول مخاطب نوجوان مهم بوده که بداند داستانی که می‌خواند بر اساس یک اتفاق واقعی است.
 
وی تصریح کرد: برای نوشتن یک اثر، پس از تمام کردن نوشتار اولیه و طرح کلی داستان، از اول آن را به طور مجدد مورد بازنگری، ویرایش و پرداختن به جزئیات، قرار می‌دهم. درآثاری که تاکنون داشته ام، بیشتر به دنبال این بوده‌ام که تصویرسازی بیشتر و دقیق‌تری در ذهن مخاطب ثبت کنم. در سنین نوجوانی، یک آرمانگرایی در افراد به وجود می‌آید و ما باید این آرمانگرایی نوجوان‌ها را مهم بدانیم و به آن پروبال بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها