چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
معمار اطلاعات خود باشید

معماری و بازیابی اطلاعات و کتابخانه‌های دیجیتال به عنوان ابزارهای مدیریت اطلاعات علمی؛ همچنین روش‌های دریافت داده در بستر وب موضوعاتی است که سعید اسدی در کتاب «فناوری‌های وب» به صورت گسترده پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دنیای امروز با لقب‌هایی مانند عصر اطلاعات، دهکده جهانی  و انقلاب دیجیتال شناخته می‌شود. این توصیفات از جوامع امروزی در سایه گسترش چشمگیر فناوری اطلاعات شکل گرفته است.
 
کتاب «فناوری‌های وب» نوشته سعید اسدی به ارائه تصویری ساده ولی جامع از شبکه جهانی وب و فناوری‌های مختلف پرداخته است. نویسنده که خود در زمینه کاربرد وب در کتابداری و کتابخانه‌ها فعالیت بسیاری داشته؛ معتقد است؛ «رونق فناوری وب در دنیای امروز به قدری است که می‌توان کاربرد آن را در همه زمینه‌های فرهنگی از جمله آموزش و یادگیری وحتی کسب و کارها پیش‌بینی کرد.»
 
در این رابطه مریم تقوایی، علی گل‌افشانی و همکاران در پژوهشی تخصصی با عنوان « بررسی وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر عملکرداعضای هیات علمی» معتقدند؛ « امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آنچنان نیرویی را در عرصه‌های گوناگون حیات بشری دارد که بی‌تردید می‌توان آن را نماد یک تمدن جدید، یا ظهور یک موج تمدنی جدید دانست  همگام با جهانی شدن و ظهور فنـاوری اطـلاعات و ارتبـاطات، فشـار فـزآیـنده ای بـر نظام‌های آموزش عالی در مناطق جهان اعمال شده تا به سمت بهره‌گیری از این امکان حرکت کنند.
در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات مزایای بالقوه متعددی دارد و با افزایش فرآیند مبادله اطلاعات و کاهش هزینه‌ها به عنوان وسیله ای در جهت افزایش بهره‌وری، کارایی، رقابت انگیزی و رشد در همه حیطه های فعالیت بشری مطرح است. همچنین، استفاده فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره ­وری آموزشی را افزایش داده و موجب ارتقای سواد فناوری فراگیران می‌شود. برخی نیز بر این باورند این فناوری ها، بیش از هر چیزی، نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار داده و راهبردها و روش های آن را دگرگون ساخته است.»
 

 
از این رو کتاب «فناوری‌های وب» نخستین اثر درسی در این‌باره است که تا حد امکان از مباحث پیچیده و فنی پرهیز شده است. به همین دلیل علاوه بر منبع درسی یاد شده این اثر برای سایر افراد که به یک منبع مقدماتی برای آشنایی با مباحث مرتبط با وب و فناوری‌های اطلاعاتی نیاز دارند، موثر خواهد بود.
 
مروری بر فصل‌ها
این کتاب در ده فصل نوشته شده است که فصل نخست رویکرد عمومی و تاریخ به اطلاعات و ارتباطات دارد و شرح مفصلی درباره روند تحولات صورت گرفته در فناوری اطلاعات از ابداع رایانه تا پیدایش وب ارائه می‌دهد. موضوعاتی چون چگونگی ارتباط میان رایانه‌ها در بستر اینترنت، پرتوکل‌های اساسی اینترنت، همچنین معرفی وب و عناصر اصلی سازنده آن، وبسایت‌ها و معماری اطلاعات و توضیحاتی درباره صفحات وب و خصوصیات آن‌ها، فصل دوم و سوم کتاب را شامل می‌شود.
 
گفتنی است، دو فصل بعدی کتاب به فناوری توسعه وب اختصاص دارد در واقع در فصل چهارم زبان HTML و عناصر اصلی سازنده آن معرفی شده است  و فصل پنجم هم نیز به فناوری‌های مکمل طراحی و توسعه وب اختصاص یافته است.
 
همواره نقش پایگاه‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های دیجیتال به عنوان ابزارهای مدیریت اطلاعات علمی موضوعاتی است که نویسنده تلاش کرده است در فصل ششم به طور مفصل به آن بپردازد. همچنین بازیابی اطلاعات در محیط وب و فناوری‌های مربوط به آن، موضوع هفتمین فصل کتاب است. در این فصل با توصیف تفاوت‌های موتورهای جستجو با پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر، انواع موتورهای جستجو مانند جستجوگرهای چندرسانه‌ای معرفی و بررسی شده‌ است.
 
گفتنی است تمرکز کتاب در فصل بعدی بر فناوری ارتباطی موجود  در وب تمرکز دارد. سرویس‌های ایمیل تالارهای گفتمان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی در محیط وب است. همچنین سازماندهی و آرشیو اطلاعات در محیط وب موضوع ارائه شده در فصل نهم است؛ و در نهایت در فصل آخر به ابزارهای رصد اطلاعات و تغییرات در وب و نیز روش‌های ارزیابی وب و محتوای آن اختصاص دارد.
 
یکی از موضوعات جالب توجه درج شده در کتاب روند شکل‌گیری کتابخانه‌های دیجیتال است. در این بخش می‌خوانید؛ «توسعه فهرست‌های کتابخانه‌ای پیوسته مشهور به اپک یکی از مهمترین اقدامات  کتابخانه‌ها برای  دسترس‌پذیر کردن فهرست‌های کتابخانه‌ای در سراسر جهان از طریق شبکه‌های ارتباطی و به ویژه اینترنت بود. اُسی‌اِل‌سی (مرکز کتابخانه‌ رایانه‌ای پیوسته) موسسه غیرانتفاهی بود که در سال 1967 با هدف گسترش دسترسی به خدمات کتابخانه‌ای تشکیل شد. این موسسه فهرست پیوسته‌ای به نام WordCat شامل یک فهرستگان بزرگ از منابع موجود در کتابخانه‌های مختلف جهان ایجاد کرد که هنوز هم منبع معتبر جهانی برای جست‌وجو در فهرست بیش از ده‌هزار کتابخانه در سطح جهان به حساب می‌آید.»
 
«فناوری‌های وب در 242 صفحه به شمارگان پانصد نسخه از سوی انتشارات سمت، به قیمت 22 هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها