دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
فناوری نانو، دنیای جدید پیش روی پزشکی

مارتین برداک در کتاب «محصولات مبتنی بر نانوتکنولوژی» معتقد است، یافته‌های فاینمن و سخنرانیش در حوزه نانو پایه‌های علمی نانوتکنولوژی را طرح‌ریزی کرد که منجر به توسعه سریع این فناوری در طی 55 سال گذشته شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تصور کنید روزی بشر بتواند برای ترمیم سلول آسیب‌دیده از یک ماشین بیولوژیکی استفاده کند و آن را جایگیزین بخش آسیب‌دیده کار بگذارد؛ یا به واسطه ماشین‌ها بسیار ریز و هم اندازه مولکول بسازد که بتواند دارو را در همان محل بیماری برساند. این‌ها بخشی از خدمات فناوری نانو تکنولوژی است که دانشمندان در تلاشند بتوانند کاربرد آن را درابعاد وسیع‌تر زندگی انسان عملی کنند.
 
امروزه  فناوری نانو به تمام فناوری‌های پیشرفته با اعمال در مقیاس ریز معمولا نانو اطلاق می‌شود. این فناوری در علوم مختلف توانسته به عنوان تکنولوژی برتر، تحولات شگرف را رقم بزند. در این میان علوم پزشکی نیز از این تحولات مستثنا نبوده و این فناوری توانسته انقلابی را در عرصه پزشکی ایجاد کند. همچنین بسیاری از دانشمندان معتقدند این دانش به صورت بالقوه این ظرفیت را دارد که علم پزشکی را به طور کامل دگرگون کند.
 
گفتنی است، نانو در بحث دارورسانی، درمان داروهای نامحلول در آب، امکان استشناقی یا خوراکی شدن داروهای تزریقی، حذف اثرات جانبی داروها، تشخیص زود هنگام بیماری‌ها و درمان بیمارهای لاعلاج ازقبیل ایدز، هپاتیت و سرطان تحولی بزرگ ایجاد کرده است.
 
در این میان کتاب «محصولات مبتنی بر نانوپزشکی» نوشته مارتین برداک در راستای آشنایی خوانندگان با طراحی، تحویل و شناسایی نانوذرات مبتنی بر نانوپزشکی بوده است و در مورد برخی ملاحظات مرتبط با طراحی نانوحامل‌های دارویی و ژنتیکی، بحث شده است. این کتاب از سوی اعظم جعفری نجف‌آبادی، نسیم شهسواری باهر ترجمه و ویراستاری علمی آن را مسعود فرشباف آقاجانی بر عهده داشته است.
 
 
 
دانشنامه‌پزشکی در تعریفی از نانوپزشکی آورده است؛ «درمان و پیشگیری بیماری‌ها از قابلیت‌های خوب فناوری نانو به شمار می‌رود. این فناوری با استفاده از نانوابزارها و نانوساختارهای مهندسی‌شده، اعمال ساخت، کنترل، دیدن و ترمیم سیستم‌ زیستی انسان در مقیاس مولکولی را انجام می‌دهد. ابزارهای بسیار ابتدایی نانوپزشکی می‌توانند برای شناسایی بیماری‌ و توزیع دارو و همچنین توزیع هورمون در بیماری‌های مزمن و نقص‌های سیستم بدن به کار روند.»
 
از سویی دیگر مسلم بهادری در مقاله‌ای باعنوان «نانوپزشکی» آورده است؛ «از سال 1959 كه برای نخستين بار مفهومی به نام نانوتكنولوژی و شاخه‌های بالقوه آن توسط برنده جايزه نوبل درفيزيک، ريچارد فاينمن مطرح شد، نه تنها از جهات مختلف جالب نظر بوده، بلكه زمينه‌ای برای تلاش‌های علمی گسترده نيز شده است. در واقع يكی از حساس‌ترين كاربردهای نانوتكنولوژی در حوزه پزشكی است. به علت ويژگی منحصر به فرد ذرات نانو كه ابعاد فوق‌العاده كوچک آن‌‌ها است درهای جديدی بر روش‌های نوين درمانی و تشخيصی گشوده شده است. اين شاخه كاربردی از نانوتكنولوژی حل مسائل پزشكی را نانوپزشکی (NIH) ناميده‌اند
 
برداک، (نویسنده) هم در این اثر معتقد است، یکی از عوامل پیشرفت نانوتکنولوژی سخنرانی معروف ریچارد فاینمن فیزیک‌دان معروف در سال 1959 تحت عنوان «فضاهای زیادی در پایین وجود دارد» بود. به اعتقاد براداک یافته‌های فاینمن و سخنرانیش در این‌باره آنچنان پایه‌های علمی نانوتکنولوژی را طرح‌ریزی کرد که منجر به توسعه سریع این فناوری در طی 55 سال گذشته شد.
 
در این‌باره وی در کتاب این‌گونه نوشته است؛ «در زمینه طراحی، تحویل و شناسایی محصولات مبتنی بر نانوپزشکی بخصوص در حوزه سرطان ما شاهد رشد فزاینده بوده‌ایم، که دلیل آن لزوم محدود کردن عوارض جانبی ناخواسته دارای درمان سرطان است که باهدف‌گیری مکان تومور و به حداقل رساندن مواجهه دارو با بافت‌ها سالم، میسر می‌شود.»
 
گفتنی است آخرین بخش این کتاب درمورد رویکردهای نظارتی و چالش‌های پیش‌ روی این فناوری است و همینطور مسیر توسعه و تجارب آموخته‌شده از آن است. با نگاه بیشتر به آینده، با پیشرفت در علم و تکمیل کارآزمایی‌های بالینی  پتانسیل واقعی نانوپزشکی به میزان بیشتری قابل درک خواهد بود. در کل هدف نهایی این کتاب انتقال مفاهیم علمی و کاربردی این حوزه به خوانندگان است.
 
کتاب «محصولات مبتنی بر نانوپزشکی» در 307 صفحه، در یکصد جلد و به قیمت 35 هزار تومان از سوی نشر انتخاب روانه بازر نشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها