یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
تعطیلی 5 کتابفروشی در زنجان در 3 ماهه اول/ پیش‌بینی وخامت اوضاع در 3 ماهه دوم سال

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان از تعطیلی 5 کتاب‌فروشی در زنجان طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: قطعا با ادامه شرایط موجود و رکود اقتصادی و کاسبی کساد، تعداد تعطیلی‌ها بیشتر هم خواهد شد و این یعنی آمار بیکاران هم اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی‌های ناشی از آن که از اسفندماه سال گذشته رخ داد، بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر قرار گرفت و همین امر موجب ضربه اقتصادی مهلکی به صنوف مختلف شد؛ ازجمله این اصناف کتابفروشان بودند که شاید بتوان گفت متحمل بیشترین ضربه اقتصادی شدند؛ چرا که بازار کسادشان، با کرونا کسادتر هم شد.

سه ماه تعطیلی مطلق کتابفروشی‌ها منجر شد که برخی از فعالان این عرصه فکر دیگری برای امرار معاش بکنند و گاه دست به تعطیلی واحدهای خود و تغییر کاربری آنها هم بزنند.

اما کرونا همه‌ی داستان تعطیلی ادامه‌دار کتاب‌فروشی‌های زنجان نبود و گرفتن امتیاز توزیع کتب درسی، ضربه مهلک دیگری به اقتصاد این صنف وارد آورد. با این شرایط، میزان خرید و فروش کتاب در برخی از واحدهای فعال این حوزه تقریبا به صفر رسیده است.

داستان تلخ تعطیلی کتابفروشی‌های زنجان، ماه‌هاست که تکرار می‌شود، گویی پایانی بر این داستان تلخ نیست، زیرا حذف کتاب از سبد خرید خانوار از یک طرف و وجود نوسان نرخ محصولات گوناگون از مسکن گرفته تا کاغذ از طرف دیگر، موجب کاهش توانایی بخش خصوصی در حفظ کتابفروشی‌ها شده است.

یکی از فعالان حوزه کتاب و نوشت‌افزار در زنجان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: اگر بخواهم مقایسه‌ای از میزان فروش نوشت‌افزار و کتاب را در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال قبل داشته باشم، می‌توانم بگویم، فروش تقریبا 70 درصد کاهش یافته است.


«محمد مرادی» مدیر فروشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه کتاب‌فروشان جزو اقشار آسیب‌پذیر در شرایط اقتصادی هستند، تصریح کرد: فرهنگ جامعه ما این است که در شرایط عادی مردم پولی برای خرید کتاب کنار نمی‌گذارند؛ پس وقتی درگیر کرونا هستیم، انتظاری بیشتر از آنچه می‌بینیم، نباید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط اقتصادی خانواده‌ها بیشتر به دنبال تأمین مایحتاج اصلی خود هستند تا اینکه خرید کتاب را انجام دهند، بیان کرد: با این شرایط کتابفروشی‌ها چاره‌ای جز تعطیلی ندارند، چراکه هر روز فعالیت بیشتر آنها ضررده خواهد بود.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان نیز با انتقاد از عدم حمایت از فعالان این صنف، به خبرنگار ایبنا گفت: کاسبی این صنف کاملا کساد است و در سال جاری وضعیت اصلا راضی‌کننده نبوده است.

فریدون رستمخانی تطعیلی مدارس را یکی از علل مهم نبود مشتری برای اعضای این اتحادیه عنوان کرد و گفت: در 3 ماهه نخست امسال وضعیت بغرنج بوده است؛ اما مطمئنم در 3 ماهه دوم شرایط بدتر هم خواهد شد، چون فعلا معلوم نیست که مدارس از مهرماه بازگشایی شود یا نه.

وی با اشاره به اینکه امروز آموزش‌ها بیشتر به سمت فضای مجازی و ارائه جزوه از سوی مدارس رفته است، تصریح کرد: امروز تقریبا خرید و فروش به صفر رسیده است، یعنی نه کسی می‌خرد و نه کسی می‌فروشد.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان با اشاره به افزایش قیمت نوشت‌افزار و کاغذ با نوسانات قیمت ارز اضافه کرد: از طرفی کارخانجات و شرکت‎های توزیع‌کننده تهران نیز اجناس خود را به‌صورت نقد عرضه می‌کنند، به همین خاطر واحدهای نوشت‌افزار برای تأمین منابع مالی خرید جنس نقد، دچار مشکل شده‌اند.

رستمخانی با بیان اینکه لحظه‌ای شدن قیمت اجناس نیز از دیگر مشکلات پیش روی کتاب و نوشت‌افزارفروشان است، گفت: کاغذی که 30 هزار تومان به فروش می‌رفت، به 40 هزار تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود به 50 هزار تومان هم برسد؛ قیمتی که هیچ واحدی توان تهیه آن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه موجودی اجناس در واحدهای فعال کتاب و نوشت‌افزار فروشی تقریبا به نصف و یا حتی کمتر از آن رسیده است، تصریح کرد: همین امر موجب دلسردی فعالان این صنف شده است.

وی آمار فعالان حوزه کتاب، نوشت‌افزار فروشی، لوازم مهندسی و لوازم نقاشی در زنجان را 140 واحد اعلام کرد و گفت: 70 درصد فعالان این صنف اجاره‌نشین هستند و همین امر بار مضاعف مالی به آنها تحمیل می‌کند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان از تعطیلی 5 کتاب‌فروشی در زنجان طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: قطعا با ادامه شرایط موجود و رکود اقتصادی و کاسبی کساد، تعداد تعطیلی‌ها بیشتر هم خواهد شد و این یعنی آمار بیکاران هم اضافه خواهد شد.


«سعید محمدی» یکی از کتاب‌فروشی‌هایی که به تازگی اقدام به تعطیلی واحد خود کرده است، نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: در زنجان اغلب کتاب‌فروشی‌ها و نوشت‌افزار فروشی‌ها اجاره‌نشین هستند و همین امر بار مالی زیادی به آنها تحمیل می‌کند.

این فعال حوزه کتاب با اشاره به اینکه کرونا و وضعیت اقتصادی موجود، بازار کساد کتاب‌فروشان را کسادتر کرده است، اضافه کرد: ادامه فعالیت در چنین شرایطی نیازمند پشتوانه مالی بسیار است تا صاحب واحد دچار ورشکستگی نشود.

وی با اشاره به اینکه دولت برخلاف وعده‌های داده شده هیچ حمایتی از این صنف انجام نداده است، افزود: تاکنون ریالی تسهیلات به فعالان این صنف پرداخت نشده است و همه وعده‌ها در حد حرف باقی مانده است.

محمدی با اشاره به اینکه تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها علاوه بر اقتصاد به بدنه فرهنگی جامعه نیز ضربه می‌زند، تصریح کرد: متاسفانه هیچ توجهی به مشکلات فرهنگی و آسیب ناشی از آن وجود ندارد و حتی بسیاری از دولتمردان کتاب را کالای غیرضرور و تزئینی تصور می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها