دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
مشکل معیشت مردم حل شود، حوزه فرهنگ هم اصلاح می‌شود

ورود نمایندگان تازه نفس به مجلس یازدهم، فرصتی است تا دغدغه‌های قدیمی و شاید تکراری، از نو و با نگرشی جدید ارزیابی شوند. بحث کتاب و کتابخوانی، یکی از همین مسائل است که علیرغم اهمیت فراوان، گاه کمرنگ می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، اینکه نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس یازدهم تا چه حد در حوزه فرهنگ و کتاب ورود کرده‌اند و چقدر با مسائل و معضلات این حوزه آشنایی دارند، بهانه‌ای شد برای تماس با تعدادی از آنها. مع‌الاسف هیچ یک از نمایندگان استان، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیستند و به‌ناچار با دو تن از نمایندگان آذربایجان شرقی که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند، در این باب به گفت‌وگو نشستیم.
 
«روح‌الله متفکر آزاد» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی در جامعه امروزی ایران را کاهش احساس نیاز به مطالعه بین مردم عنوان کرد و با تاکید بر اینکه ایران از لحاظ تمدنی جایگاه رفیعی دارد، گفت: پرداختن به حوزه فرهنگی و به‌خصوص کتاب در شرایط فعلی ضرورت دارد؛ اما قبل از هر چیز باید مشکلات معیشتی بخش بزرگی از جامعه برطرف شود؛ چون تا زمانی که مردم دغدغه نان دارند، نمی‌توانند به فکر تغذیه روح خود باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند سوم اصل 43 قانون اساسی و اینکه تنظیم برنامه اقتصادی كشور به‌صورتی كه شكل و محتوا و ساعات كار چنان باشد كه هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان كافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شركت فعال در رهبری كشور و افزایش مهارت و ابتكار داشته باشد، افزود: تحقق این بند نیازمند کاهش دغدغه‌های عمومی مردم است.


وی با تاکید بر اینکه متاسفانه چاپ کتاب نسبت به قبل در ایران کاهش یافته است، گرانی کاغذ از یک سو باعث کاهش چاپ کتاب شده است و از سوی دیگر ما شبکه‌های مجازی را داریم که ذائقه مردم را از کتابخوانی به کوتاه‌خوانی، پیام‌خوانی و جمله‌خوانی تغییر داده است. حتی در بعضی موارد، مخاطب حوصله‌ی خواندن متن اصلی را هم ندارد، و تنها به دیدن عکس‌نوشته‌ها اکتفا می‌کند.

متفکر آزاد ادامه داد: محتواها و پیام‌های علمی، آموزشی و... در شبکه‌های مجازی، «ساندویچی» شده‌اند، عمق یادگیری‌ها کم و گستره آن افزایش یافته است. به همین دلیل شاید بهتر است نویسندگان نیز با توجه به جریانات ایجاد شده، کتاب‌هایی در ابعاد کوچک‌تر چاپ کنند. البته به نظر من کتابخوانی کم نشده است، بلکه گزیده‌خوانی بیشتر شده است.

متفکر آزاد در خصوص برنامه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات در راستای ارتقای سطح کتابخوانی گفت: با توجه به اینکه کمیسیون فعالیت خود را تازه آغاز کرده است، فعلا برنامه‌ای در این خصوص ارائه نداده‌ایم اما حتما پیگیر افزایش بودجه فرهنگی و تخصیص اعتبارات به استان‌ها خواهیم بود.
 
اهتمام کمیسیون آموزش به دانش‌افزایی
«مهدی اسماعیلی» نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با بیان اینکه کمیسیون‌های مجلس تازه شروع به کار کرده‌اند، گفت: بنده و سایر نمایندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مبحث علم‌آموزی و دانش‌افزایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: کمیسیون آموزش به‌تازگی آغاز به فعالیت کرده است و به همین دلیل فعلا برنامه مدونی در حوزه فرهنگ و کتاب نداریم، اما من به شخصه مجلس یازدهم را مجلسی مصمم می‌دانم و یقین دارم در آینده نزدیک خبرهای خوبی در حوزه کتاب و آموزش خواهیم داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اهمیت آموزش گفت: تا زمانی که مقوله آموزش و پرورش جدی گرفته نشود، نمی‌توانیم انتظار پیشرفت کشور را داشته باشیم.


اسماعیلی با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه بیان کرد: اهمیت کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه علمی، اقتصادی، فرهنگی و... جوامع به میزان کتابخوانی و مطالعه افراد بستگی دارد. متاسفانه سرانه مطالعه در ایران کم است و فضای مجازی یکی از عوامل دخیل در این امر است.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: اکنون شاهد گسترش فرهنگ و مطالب علمی در فضای مجازی هستیم؛ به طوری‌که مطالب کوتاه در شبکه‌های مجازی جای کتاب را گرفته‌اند، اما باید اعتراف کنیم، اطمینان خاطر از صحت و سُقم کتاب در این فضا وجود ندارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت سرانه مطالعه در ایران دو ساعت است، یادآور شد: نرخ مطالعه کتاب و مطالب علمی در شأن ایران با پشتوانه تاریخی و علمی غنی نیست، با این حال باید دید مشکل از کجاست و ما در کمیسیون سعی خواهیم کرد، با شناسایی عوامل تاثیرگذار، سرانه مطالعه را افزایش دهیم، تا به تبع آن سرمایه‌های علمی و اجتماعی کشور را نیز بالا ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها