شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کافه‌کتابی در گناباد وقف اهل قلم این شهرستان شد

کافه کتاب «تجلی دانش» که متعلق به مرحوم «حسین تجلی» بود، توسط خانواده وی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، وقف انجمن اهل قلم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در مراسم افتتاح کافه کتاب «تجلی دانش» که با افتتاح کافه مطبوعات «سارا بانو» نیز همراه بود، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناباد در سخنانی گفت: این مکان فرهنگی با همکاری خیران خانواده مرحوم سیدحسین تجلی و محرابی برای هم افزایی بیشتر بین مردم و مطالعه کتاب و نشریات و افزایش سهم آنها در سبد خانوار دایر شده است.

حمیدرضا مهدوی مقدم افزود: خانواده مرحوم تجلی تجهیز کافه کتاب «تجلی دانش» و آقای محرابی از گنابادی‌های مقیم هلند تجهیز کافه مطبوعات «سارا بانو» را بر عهده گرفته‌اند.

وی ادامه داد: امید است با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی گناباد در زمینه‌های مختلف از جمله تالیف کتاب، مطبوعات و رسانه، راه‌اندازی کافه مطبوعات و کافه کتاب به نقطه عطفی در همگرایی بیشتر بین اصحاب فرهنگ و هنر این شهرستان تبدیل شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد گفت: در این کافه کتاب و مطبوعات که در یکی از سفره خانه‌های سنتی گناباد به بهره برداری رسیده است به مراجعه‌کنندگان در کنار پذیرایی، کتاب و سایر محصولات فرهنگی از جمله مطبوعات محلی و سراسری عرضه می‌شود و مکانی هم بدین منظور در نظر گرفته شده است.

مهدوی مقدم افزود: مشکلات و چالش‌های فرهنگی ریشه در کم دانشی جامعه دارد و هر اندازه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بیشتر بین مردم گسترش یابد، تنگناها کاهش پیدا می‌کند.

وی در انتها بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای گسترش فرهگ مطالعه و کتابخوانی در گناباد تاکید کرد.

مجتبی تجلی، برادر مرحوم حسین تجلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: حسین تجلی، برادرم، که موسس اولین کافه کتاب در گناباد بود، مهرماه سال گذشته به علت عارضه قلبی در‌گذشت. علاقه وافرش به وجود یک پاتوق فرهنگی، ادبی، که به دور‌هم جمع کردن اهالی این حوزه کمک می‌کرد، باعث شد که پس از آسمانی شدنش، تصمیم گرفتیم کافه کتاب دائر بماند.
 

وی افزود: وسایل و کتاب‌های آن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد و انجمن ادبی اهل قلم شهرستان واگذار شد و پس از مدتی وقفه به علت بحران کرونا با تصمیم خانواده سارا بانو که پیگیر بنا‌گذاری کافه مطبوعات بودند، آیین افتتاح همزمان و در یک مکان انجام شد.

تجلی اضافه کرد: همانطور که آقای مهدوی‌مقدم ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد در جلسه عنوان کرد، امید دارم که این کار به همگرایی بیشتر اهالی فرهنگ و هنر بیانجامد. 

وی با بیان این نکته که شهرستان گناباد از زیر‌ساخت فرهنگی مناسب و ارزشمندی برخوردار است، گفت: وجود و فعالیت چندین انجمن ادبی فعال، شاعران، نویسندگان، مولفان و هنرمندان صاحب ذوق در این شهر آن را به کانونی فرهنگی بدل کرده که حال با افتتاح این محفل امید دارم که به رونق سزاوار‌تری دست پیدا کند. 

وی افزود: از فرهنگ دوستان در سراسر میهن خواستارم با حمایت، اطلاع‌رسانی و ارسال تالیفات خود برای آرشیو این محفل ادبی به پایایی آن کمک کنند. کافه‌کتاب تجلی دانش و کافه مطبوعات سارا‌ بانو با کمک دوستداران ادب و هنر می‌تواند به بستری برای ارتباط بیشتر آنان در هر جایی از کشور تبدیل شود و نباید صرفا نگاهی منطقه‌ای به آن داشت. 

علاقه‌مندان برای ارتباط با انجمن اهل قلم گناباد، می‌توانند آثار ادبی خود را در قالب کتاب و یا نشریه به آدرس گناباد کتابخانه شهید مطهری، انجمن ادبی اهل قلم ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها