یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
پیگیری ماجرای اقدام آموزش و پرورش در توزیع کتب درسی نزد رئیس مجلس

توزیع کتب درسی که سال‌ها توسط کتابفروشان انجام می‌شد، یک سالی می‌شود که به آموزش و پرورش سپرده شده است؛ اقدامی که اعتراض کتابفروشان را برانگیخته و برخی از این واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در حالی که از دو سال پیش به این سو، وزارت آموزش و پرورش، اقدام به فروش کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم کرده بود، این وزارتخانه امسال با حذف کلی گزینه توزیع کتاب‌های درسی از طریق کتاب‌فروشی‌ها، راه‌اندازی سامانه فروش کتاب در اینترنت و با ثبت‌نام دانش‌آموزان را از فروردین‌ماه 99 آغاز کرده است.

بسیاری از فعالان صنفی حوزه کتاب و نشر، این اقدام را انحصاری دانسته‌اند؛ چرا که تا پیش از این، توزیع کتب درسی از طریق کتابفروش‌های معتبر انجام می‌شد؛ به‌طوری که به‌گفته مدیر تعاونی کتاب و نوشت‌افزار مشهد، یکی از عوامل رونق این شغل، آشنایی دانش‌آموزان با فضای یک فروشگاه کتاب و معرفی این کسب و کار به خانواده‌ها بوده است.

به گفته «اسدالله قبادی»، بیش از 30 سال بود که کتب درسی دانش آموزان، توسط کتابفروشان، بدون هیچ مشکل و با کمترین چشم‌داشت مادی توزیع می‌شد؛ حالا آموزش و پرورش برخلاف رسالت خود و نصّ صریح اصل 44 قانون اساسی ، به تصدی‌گری پرداخته و در این شرایط سخت اقتصادی، منجر به تعطیل شدن جمعی از کتاب‌فروشان که با کمترین سود، گذران زندگی می‌کردند، شده است.
 

وی همچنین از دیگر مشکلات اجرای این طرح در سال گذشته را فقدان توزیع به‌موقع کتب درسی خواند و افزود: در بعضی شهرستان‌ها حتی ماه‌ها پس از آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان بدون کتاب بودند؛ ارسال کتاب از طرف شرکت چاپ و نشر کتب درسی ایران تا آذرماه، گواه این مدعاست.

ایجاد بازار سیاه و فروش نسخه‌های کپی کتب درسی به چندین برابر قیمت از دیگر نارسایی‌ها در توزیع کتاب توسط آموزش و پرورش بود که مدیر تعاونی کتاب و نوشت‌افزار مشهد به آن اشاره کرد.

قبادی، همچنین عدم فراگیری زیرساخت مناسب جهت ثبت‌نام و خرید اینترنتی مناطق کم‌برخوردار به‌عنوان آسیب‌پذیر‌ترین گروه در اجرای طرح، ایجاد زمینه‌های فساد و رانت و عدم شفافیت و پاسخگویی در تولید، توزیع و نظارت بر حُسن اجرای طرح در یک وزارتخانه را از دیگر معایب آن برشمرد و ادامه داد: در سالی که فراگیری ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس و واحد‌های آموزشی، کتابفروشان را متحمل زیان‌های فراوانی کرده است، توزیع کتب درسی توسط آموزش و پرورش ضربه مهلکی به اقتصاد نحیف اما، آبرومند نزدیک به 12 هزار واحد توزیع کتب درسی و کتابفروشی در سراسر کشور وارد کرده است.

بر پایه همین گزارش، شرکت تعاونی فروشندگان کتاب و نوشت‌افزار مشهد از چندی پیش عزم خود را جزم کرده و پیگیر احقاق حق فروش کتب درسی در بخش خصوصی شده است؛ آن‌ها مکاتباتی با سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مردم مشهد و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی انجام داده‌اند که در همین راستا وی نیز مراتب اعتراض کتابفروشان را طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش منعکس کرده است.
 

علاوه بر این، شرکت تعاونی ناشران ملاقاتی هم با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز انجام داده است و طی آن اعضای هیئت مدیره این شرکت، درخصوص ورود آموزش و پرورش به حوزه تهیه و توزیع کتاب درسی صحبت و به مشکلات به وجود آمده برای کتابفروشان اشاره کرده‌اند.

به گفته احمد یزدانجو، مدیر روابط عمومی شرکت تعاونی کتاب و نوشت‌افزار مشهد، در این دیدار که در حرم مطهر امام رضا (ع) صورت گرفته است، قالیباف ضمن تشکر از پیگیری‌های صورت گرفته، گفته است: «کتابفروشان سرمایه ملی کشور، آموزش و فرهنگ جامعه هستند و همدوش با آموزش و پرورش سال‌ها در خدمت مردم بوده و باید حمایت شوند».

این مقام مسئول در تعاونی کتاب و نوشت‌افزار مشهد، همچنین از گلایه رئیس مجلس از این اقدام آموزش و پرورش و ضرورت جلوگیری از اجرایی شدن کامل آن خبر داده و به نقل از قالیباف، عنوان کرد: «در هفته آینده وزیر آموزش و پرورش مهمان مجلس هستند و در این خصوص با وزیر صحبت خواهم کرد».

حال باید منتظر بود و دید در جلسه حضور وزیر آموزش و پرورش در مجلس و دیدارش با محمد باقر قالیباف، این پیگیری‌ها به چه سرانجامی خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    توزیع کتاب درسی حق کتابفروشی هاست تشکر از آقای مسئول در تعاونی کتاب مشهد
  • ایران ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    خاک بر سرشون که باعث بیکاری و خسارت به کتابفروشان شدند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها