شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
نویسندگان و اهالی قلم دیباج تجلیل شدند

به مناسبت 14 تیرماه و روز قلم با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر دیباج و خانه تسنیم دامغان از نویسندگان و اهالی قلم شهر دیباج از توابع دامغان تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت‌الاسلام و المسلمین، حسین قریب بلوک امام جمعه دیباج گفت: در صفحات تقویم چهاردهم تیرماه با عنوان روز قلم به خود جلوه‌ای دیگر بخشیده‌ است.

وی ضمن بیان اینکه نام‌گذاری این روز به نام قلم بی‌ارتباط با تاریخ کهن، متمدن و فرهنگ‌ساز این سرزمین نیست، اضافه کرد: ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم به آن بسنده‌ کنیم.

حسین قریب بلوک گفت: معیار تقسیم تاریخ بشریت، خط و قلم بوده‌ است که بر این اساس به قبل از خط و قلم و بعد از خط و قلم تقسیم می‌شود.


وی به برتری و ماندگاری قلم بر صوت اشاره‌ کرد و گفت: هر چند امروزه با پیشرفت تکنولوژی، صوت را ماندگار می‌کنند اما قلم ذاتا و اساسا ماندگار است و از این جهت از صوت برتر است.

امام جمعه دیباج تصریح‌ کرد: نماد روز قلم برای تجلیل، پیشرفت نویسندگان و نوشته‌ها، فقط یک تلنگر است؛ در این روز با گرامیداشت یاد و خاطره اهالی قلم و تجلیل از آثار ایشان، شاید بتوانیم گوشه‌ای از زحمات طاقت فرسای آنان را قدردان باشیم.

حسین قریب بلوک ضمن اشاره به اینکه سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است، گفت: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند» در جایی که خداوند و صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن براند؟
 

امام جمعه دیباج بیان‌ کرد: در قرآن و آیات الهی چندین بار از طبیعت، درختان و احترام به امانت الهی نام برده شده‌ است و اقدام سازمان مردم نهاد خانه تسنیم در پاکسازی طبیعت که این مرحله را به شهر دیباج و پاکسازی رودخانه سرچشمه اختتصاص دادند، ستودنی است.

مولف کتاب «ستارگان پر فروغ دیباج» اضافه‌ کرد: در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا (ص) با مبدأ هستی در غار حرا سخن از قلم به میان می‌آید، تا جایی که خداوند خود را این‌گونه معرفی می‌کند «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت».

وی افزود: فلسفه وجودی قلم و نگاشتن، برقرای ارتباط میان مکتب‌ها، آموختن تجربه‌ها و تعالی اندیشه‌هاست؛ تأثیر قلم، ماندگارتر، تأثیرگذارتر و عمیق‌تر از هر ابزار دیگری برای پیام‌بری و پیام‌آوری است چه بسیار آثار ارباب قلمی که حتی پس از مرگشان به فرهنگ‌ها یاتمدن‌های ماندگار تبدیل شده است.


بر اساس همین گزارش از نویسندگان و اصحاب قلم اهل دیباج، حسین قریب بلوک مولف «ستارگان پرفروغ دیباج»، صمد گرزالدین مولف «سیمای دیباج» و سید نورالله شنایی مولف کتاب «منظومه قصص قرآنی» تجلیل شد.

همچنین شعرخوانی اصحاب قلم دیباج به گویش محلی (دیباجی) و اجرای موسیقی محلی با اشعار سنتی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها