جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
حاجی‌بابایی: جامعه نياز به نقد هنرمندان دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر طنز کرونا مطالبات هنرمندان را با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان،آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر طنز کرونا با همت خانه شعر و ادب همدان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار شد. 

در این نشست علاوه بر مسئولین فرهنگی استان و اعضا خانه شعر و ادب استان و همچنین طنزپردازان، دو نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

حميدرضا حاجي‌بابايي، نماينده مردم همدان فامنين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شيوع بيماري كرونا در سراسر جهان، عنوان كرد: امروزه با پيشرفته‌تر شدن جوامع و افزايش پيچيدگي‌هاي آن، بلاياي مردمي نيز پيشرفته‌تر شده است. امروز كروناي اقتصادي، كروناي سياسي و ... مسائل مختلفي كه در جامعه ما وجود دارد نياز به نقد هنرمندان دارد.

وی افزود: همه ما بايد مورد نقد هنرمندان قرار بگيريم و  تا زماني كه نقد نباشد و بيان مطالب و حقايق نباشد گام‌هاي بلندي كه در آينده براي خود متصور هستيم محقق نخواهد شد.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي نقد منصفانه و سازنده، عنوان كرد: زماني كه نقد از دل پاك، سالم و خالص تراوش مي‌كند، زماني كه نقد براي اصلاح و خوشايند انسان‌ها مطرح مي شود و زماني كه نقد براي زندگي بهترانسان‌ها عنوان مي‌شود، دلپذير خواهد بود هر چند ظاهري ناخوشايند داشته باشد.

وي با بيان اهميت انصاف در نقدهايي كه شكل مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: هيچ‌يک از ما در گذشته، حال و آينده بدون نقد نخواهیم بود، يعني امكان نقد براي همه ما وجود دارد اما مهم آن است كه نقدهاي مطرح شده، مطابق با انصاف باشد. نقد بايد زائده‌هاي انساني و اجتماعي را هدف قرار دهد و سعي در اصلاح آن‌ها داشته باشد.

وي افزود: صحبت‌ها و شعرهايي كه دوستان هنرمند در اين  جشنواره عنوان كردند مطابق با انصاف بود و مي‌تواند همه موارد طرح شده را مشمول انصاف دانست. همه ما موظفيم در مسيري حركت كنيم كه با خداي خود و با مردم  صادق باشيم و نبايد نگاه ما در هر مسئوليت و سمتي كه قرار داريم همراه به خودبرتربيني باشد. هر جا كه انسان با انسانيتش كار كند مشكلي ايجاد نمي‌شود و در اين مسير نوع تفكر مي‌تواند سازنده باشد.

حاجی‌بابایی با اشاره به تبعات اقتصادي كرونا در كشورهاي مختلف دنيا، عنوان كرد: امروز رشد اقتصادي در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا با كاهش مواجه بوده است.

احمدحسین فلاحي، نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي گفت: حاكماني همچون شاهان قاجار با تمام بي‌عرضگي خود در مملكت‌داري، خدمات زيادي در بازسازي اماكن امام‌زاده‌ها داشتند.

فلاحي افزود: هنر مي‌تواند ساعت‌ها صحبت و مطلب را با يك اثر هنري بيان كند، همينطور مي‌تواند بسیاری از حرف‌هاي دل را بيان كند.

وي با اشاره به اينكه ائمه معصومين به اين‌ها بها مي‌دادند و گاهي وقت‌ها مي‌نشستند و اشعار اين‌ها را گوش مي‌كردند (منظور از اين‌ها در صحبت‌هاي فلاحي، شاعران و هنرمندان است) گفت: امام هادي (ع) در زمان حاكم ظالم دوره خود، كه بساط مشروب براي آزار امام فراهم كرده بود، توانست با ابياتي كه در آن مجلس به كار برد، در رفتار حاكم 180 درجه تغيير دهد.

وي با بيان اينكه هنرمندان مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف اقدامات تاثيرگذاري را انجام دهند، عنوان كرد: يكي از ابراز جنگ نرم در بعد مثبت و منفي همين موضوع است و در جنگ تحميلي نيز از اين موضوع براي اعزام نيروها و تهييج آن‌ها استفاده مي‌شد.

نماينده مردم همدان فامنين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه خانمي نزد معاويه براي دادخواهي عليه حاكم قبيله رفته بود ،گفت: معاويه اين خانم را شناخت و گفت شما همان كسي نيستيد كه در جنگ برابر علي نيروها را عليه من تحريك مي‌كرديد و زن پاسخ داد آري من همان هستم. معاويه گفت اكنون تو را مجازات خواهم كرد و زن گريه كرد و گفت از آنرو گريه مي‌كنم كه تو جايگزين علي(ع) شده‌اي و زماني كه من دادخواهي نزد ايشان بردم حاكم را عزل كرد.

فلاحي عنوان كرد: هنر مي‌تواند خيلي از اتفاقات را رقم بزند و برگزاري اين نوع از برنامه‌ها براي جامعه ما كه درگير مشكلات گراني مسكن و تورم و سایر موارد است مي‌تواند اثر خوبي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایبنا فلاحي تنها 10 دقيقه و براي ايراد سخنان خود در جلسه حضور پيدا كرد و بعد از ايراد سخنراني خود بلافاصله جلسه را ترك كرد که باعث ایجاد واکنش منفی در بین حاضران شد.

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با وجود اینکه در ابتدای این مراسم سخنرانی خود را ایراد کرد اما به درخواست اهالی فرهنگ و هنر استان همدان و به نمایندگی آنان مجدد به جایگاه رفت و مشکلات و دغدغه‌های اهالی فرهنگ را مطرح کرد.

احسانی بیان کرد: با توجه به حضور دکتر حاجی‌بابایی در این نشست و حضور ایشان در مجلس و همچنین ریاست بر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیاز است به بیان دغدغه‌ها و نگرانی اهالی فرهنگ بپردازیم.

وی افزود: همان‌گونه که شما در جلسه شورای برنامه‌ریزی فرمودید که حال اقتصادی مردم خوب نیست، باید بگوییم حال فرهنگ و هنر استان همدان خوب نیست. فشار مضاعفی بر گلوی فرهنگ و هنر استان هست. شبانه‌روز در حال تلاش هستیم اما آنچیزی که شایسته و بایسته است در حوزه فرهنگ و هنر  رخ نداده است.

احسانی ادامه داد: ظرفیت استان همدان نسبت به سایر استان‌ها قابل قیاس نیست و فاصله معناداری با بسیاری از استان‌ها داریم. ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اعم از مفاخر، هنرمندان، نویسندگان، علما در تمام رشته‌ها در حوزه شعر و ادب و موسیقی و سایر در استان مثال‌زدنی و بسیار مطلوب است اما در دو بخش نیاز به کمک داریم. در بخش سخت‌افزاری، پروژه‌های عمرانی را داریم؛ گرچه گره تالار بزرگ شهر پس از 11 سال با کمک شما در حال باز شدن است، موزه هنرهای معاصر پس از 7 سال پیشرفت 16 درصدی داشت که اکنون توانستیم پیشرفت آن را به 50 درصد برسانیم و امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبار امسال آن را افتتاح کنیم. 

وی افزود: مجتمع شهید مظاهری نیاز به کمک دارد تا امسال افتتاح شود. پروژه مجتمع فامنین حدود 8 سال متوقف بود که امسال امیدواریم بتوانیم فاز اداری آن را راه‌اندازی کنیم. مجتمع‌های عمرانی نیاز به کمک و همراهی دارد. گرچه استاندار دیدگاهی فرهنگی دارند و با ما همراه هستند، اما در پایین‌دست به صراحت و شفاف بگویم که اذیت می‌شویم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در بخش نرم‌افزاری در حال حاضر 4 جشنواره ملی را آغاز کرده‌ایم این در حالی است که اکثر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر استان‌ها تعطیل هستند. نمی‌توان فرهنگ و هنر را که حجم زیادی از فعالیت‌ها را در بردارد نمی‌شود در خانه محبوس کرد و نیاز است برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

احسانی خاطرنشان کرد: حمایت‌های ویژه و خاصی برای اصحاب فرهنگ و هنر باید شکل بگیرد، صنوف فرهنگی و انجمن‌های ما همانند سایر کسب و کارها، آسیب دیده‌اند که نیاز به حمایت دارند اما دست ما خالی است و شرمنده اصحاب فرهنگ و هنر و روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها هستیم که دستمان خالی است نیاز داریم که دستمان بازتر شود تا بتوانیم وظایفمان را به‌خوبی انجام دهیم. این مطالبه اصحاب فرهنگ و هنر است امیدواریم شما به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی برای حل این مطالبات راهکار مناسب ایجاد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها