جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
طنز عنصر جدایی‌ناپذیر و جوهر شعر و نثر فارسی است

آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر طنز کرونا در فضای باز مجتمع شهید آوینی همدان برگزار و از برندگان این جشنواره تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در حالی که شیوع کرونا ویروس انجمن‌های ادبی را به تعطیلی کشاند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان جشنواره ملی شعر کرونا را با حضور مدعوین برگزار کرد.

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در نشستی که به مناسبت اختتامیه این جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: در ایامی که کرونا ویروس شیوع پیدا کرده، فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر تعطیل شده است، پس از اسفندماه در جلسه شورای سیاستگذاری برنامه‌ها تصمیماتی گرفته شد و با این پیش‌بینی که ممکن است در اردیبهشت ماه شرایط عادی حاکم شود و بیماری تقریبا از بین برود، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف شد.

بیماری کرونا از دو زاویه جسم و ذهن مسائلی را پیش می‌آورد که در بخش جسم، مدافعان سلامت با بحث‌های تخصصی به آن می‌پردازند. در حوزه ذهن به فرهنگ و هنر ارتباط پیدا می‌کند و بخشی از آن را در بحث نشاط اجتماعی و روحیه دادن به جامعه بر عهده داریم. هرچند شاید در قانون تصریح نشده باشد اما واحدهای فرهنگی و هنری در این بخش دارای مسئولیت هستند. ما نیز بر اساس مسئولیت اجتماعی و همچنین از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، 4 جشنواره را طراحی و تعریف کردیم.
 

وی افزود: این 4 جشنواره ملی؛ جشنواره کاریکاتور که با رسیدن 500 اثر به پایان رسید و اختتامیه آن 10 روز پیش برگزار شد، جشنواره دوم جشنواره سراسری شعر طنز کرونا است که اختتامیه آن اکنون در حال برگزاری است، با همراهی، هم‌افزایی، تعامل و همکاری خانه شعر و ادب توانستیم جشنواره را برگزار کنیم. فراخوان این جشنواره در اردیبهشت ماه آماده شد و در سایت‌های مختلف فرهنگی و هنری به اطلاع هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر رسید.

احسانی افزود: 160 اثر به جشنواره رسید که پس از داوری 8 اثر به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت انتخاب شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ادامه داد: اختتامیه جشنواره استند آپ کمدی در هفته یا هفته‌های آینده برگزار خواهد شد. به زودی اختتامیه جشنواره قرآن و عترت نیز برگزار خواهد شد. 

وی بیان کرد: در بحث تولید محتوا و مسئولیت اجتماعی، کمیته فرهنگی مقابله با بیماری کرونا یا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کردیم. برای اولین‌بار در کشور، 1400 تولید محتوا در حوزه‌های مختلف شعر، گرافیک، طنز، موسیقی و سایر زمینه‌ها داشتیم و به عنوان یکی از کمیته‌های برتر در کشور شناخته شدیم. پیگیریم که برنامه‌های فرهنگی و هنری البته با توجه به پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا جایگاه خود را به دست بیاورد. 

وی خاطر نشان کرد: سلامت اهالی فرهنگ و هنر در اولویت کاری ما است و همزمان سعی بر این داریم که فعالیت‌ها تعطیل نشود به همین دلیل سعی داریم به شکل مجازی و نیمه‌‍حضوری برنامه‌ها ادامه پیدا کند. 
 

میرهاشم میری، شاعر و پژوهشگر همدانی در این آیین بیان کرد: در آثار گرانقدری که طی 1100 سال گذشته پدیدآمده است؛ هیچ اثر ادبی را پیدا نمی‌کنید که مایه‌هایی از طنز در آن نباشد. از این جالب‌تر در تاریخ سیستان برای آغاز شعر فارسی دو شعر آورده‌اند که در کوچه و بازار می‌خوانده‌اند که می‌گویند قدیمی‌ترین شعرها به زبان فارسی امروزی است، حال جالب آن‌جا است که هر دو طنزآمیز هستند که نشان می‌دهند؛ طنز عنصر جدایی‌ناپذیر و جوهر شعر و نثر فارسی است.

میری افزود: اصولا طنز همیشه با کم و زیاد شدن فساد اخلاقی یا فساد اجتماعی نسبت مستقیم دارد. در هر دوره ای از تاریخ که فساد اجتماعی بیشتری می‌بینید، فساد اخلاقی بیشتری نیز وجود دارد. هرکجا کژتابی اخلاقی بیشتری می‌بینید؛ آثار طنزآمیز ادبی در آن دوره بسیار فراوان‌تر است. 

در این برنامه از خانواده‌های شهدای هنرمند هشت سال دفاع مقدس شهید سیدامیرمعزالدین نبوی و محمدرضا مازوئی تجلیل شد.

در پایان از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد که اسامی آنان به این شرح است:

برگزیدگان جشنواره

-نفر اول: رسول سنایی از استان کهکیلویه و بویر احمد؛ اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 8 میلیون ریال
- نفر دوم: مهدی جهان‌دار از اصفهان؛ اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 6 میلیون ریال
- نفر سوم: حمیدرضا دالوند از استان فارس؛ اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 5 میلیون ریال.

برگزیدگان شایسته تقدیر

-محسن دانشگرنژاد از استان قزوین؛ اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 3میلیون و 500هزار ریال
-احمد آوازه از استان همدان؛  اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 3میلیون و 500هزار ریال
-مسلم محمدیاز استان همدان، شهرستان رزن؛  اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 3میلیون و 500هزار ریال
-خسرو قربانی از استان همدان، شهرستان بهار؛ اهداء لوح تقدیر و کارت هدیه به مبلغ 3میلیون و 500هزار ریال

همچنین هیئت داوران به‌منظور تشویق و ترغیب نسل نوجوان و جوان به فعالیت‌های ادبی، لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون ریال امیرصالح نظام‌لو از همدان اهدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها