سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
پیری و کهولت، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد/ از آبتنی در دریاچه زندگی لذت ببرید

کتاب «شما» قصد ندارد فقط فرق بین علف‌های هرز با گل‌های زیبا را به شما نشان دهد یا به شما کمک کند کمی بیشتر و بهتر زندگی کنید. بلکه هدف کتاب این است که بدن شما را بازسازی، تعمیر و مرمت کرده و آن‌را سالم و سرزنده نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دنیای امروز، خیلی از انسان‌ها با ورود به دهه 50 زندگی خود، بیماری‌های سنین پیری را تجربه می‌کنند، اما باید بدانیم که پیری همیشه مساوی با بیماری و ناتوانی نیست، به شرطی که یک زندگی سالم را در پیش بگیریم. شاید خیلی از انسان‌ها آرزو داشته باشند که برای مدت طولانی زندگی کنند و خیلی‌ها دوست دارند اگر عمر طولانی دارند، این مدت زمان را سالم و به اصطلاح روی پای خود باشند. برای خیلی از ما جالب است تا راز طول عمر افراد پیر، ولی سالم را بدانیم، به این دلیل که شاید تعداد کمی از انسان‌ها بتوانند 100 سال یا بیشتر زندگی کنند. به بیانی ساده، درصد زیادی از نسخه‌هایی که برای سلامتی، جوانی و طول عمر بیشتر وجود دارد، دست خود ما است، بستگی به آن دارد که چطور از آن‌ها استفاده کنیم.
 
یکی از آثاری که بر این موضوع تأکید دارد، کتاب «شما» نوشته مشترک دکتر مهمت آز و مایکل رویزن؛ دو پزشک و جراح معروف قلب آمریکایی است. هدف از تدوین این کتاب، بهره‌گیری همگان از جدیدترین و دقیق‌ترین تحقیقات و یافته‌های پزشکی برای ارتقای سلامت و سطح کیفی زندگی و پیشگیری از بیماری‌هاست.


مهمت (محمد) آز؛ پزشک جراح و متخصص قلبِ ترک‌تبار آمریکایی، معاون رئیس و استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و رئیس موسسه قلب و عروق نیویورک است است که شهرت‌اش بیشتر به‌خاطر برنامه تلویزیونیِ دکتر آز است که برنده سه جایزه اِمی برای تولیدات تلویزیونی شد. وی حامی تئوری پزشکی جایگزین بوده و به همین سبب از سوی بسیاری از متخصصان، مراجع دولتی و ناشران، ازجمله ماهنامه پاپیولار ساینس و هفته‌نامه نیویورکر، مورد نقد قرار گرفته ‌است. علایق تحقیقاتی او شامل جراحی پیوند قلب، جراحی قلبی با حداقل تهاجم و سیاست مراقبت سلامتی است.
 
برخی از پرفروش‌ترین کتاب‌های پزشکی، سلامت، لاغری و طول عمر و جوانی در آمریکا از نوشته‌های این پزشک سرشناس است که ازجمله آن‌ها می‌توان به «سلامتی و تناسب اندام با دکتر آز»، «اکسیر قلب»، «شفای قلب از راه دل» و «شما» اشاره کرد.


وفق دادن بدن با زمانه همواره در حال تغییر
نویسندگان کتاب «شما»، درباره هدفشان از تألیف این اثر نوشته‌اند: «اغلب ما فکر می‌کنیم که پیری و کهولت، یک‌دفعه و یک‌شبه اتفاق می‌افتد؛ به این معنی که فرد سرشار از احساس خوشحالی و خوشبختی مشغول زندگی خودش است که ناگهان یک روز یا یک شب، احساس بی‌حالی و بی‌رمقی می‌کند، از پا می‌افتد، نفسش قطع می‌شود، دنیا دور سرش می‌چرخد و همه‌چیز جلوی چشم‌های آب‌مروارید گرفته‌اش تیره و تار می‌شود. سرش گیج می‌رود و تالاپی به زمین می‌افتد! فردا صبح استخوان‌ها و مفاصلش قرچ و قروچ می‌کند، کمر درد می‌آورد، از رانندگی بیزار می‌شود، گوش‌هایش سنگین می‌شود و دیگر صدای کسی را نمی‌شنود، میل جنسی خود را از دست می‌‌دهد و به‌زودی احساس می‌کند که مثل بچه‌های شیرخوار، ساعت چهار عصر باید شام بخورد تا هرچه زودتر بخوابد. مدتی نمی‌گذرد که تنها هدف زندگی او به این تبدیل می‌شود که بتواند قبل از چرت زدن جلوی تلویزیون، به رختخواب برود یا بتواند دندان‌های مصنوعی خود را از دهانش خارج کند و در لیوان آب کنار تختش بگذارد تا مبادا نصف شب در گلویش گیر کند و خفه شود.
 
از نظر ما، این سبک زندگی به این معناست که نه‌تنها از آبتنی در دریاچه زندگی کمترین لذتی نمی‌برید، بلکه در آن غرق می‌شوید! هدف ما از تألیف این کتاب، تغییر این طرز تفکر درباره زندگی و آشکار کردن راز جوانی، شادابی و سلامتی برای شماست. به عبارتی می‌خواهیم اکسیر جوانی را به شما بخورانیم! پیری و کهولت ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد، اما سرعت آن لزوما اجتناب‌ناپذیر نیست... هدف ما در این کتاب این نیست که فقط فرق بین علف‌های هرز با گل‌های زیبا را به شما نشان دهیم یا به شما کمک کنیم خودتان را به کشتن ندهید یا کمی بیشتر و بهتر زندگی کنید.


هدف ما در این کتاب این است که بدن شما را در شمار ده شهر، از بهترین و زیباترین شهرهای تمام دنیا قرار دهیم؛ شهری که همه مردم دنیا بخواهند به آنجا مهاجرت کنند! هدف ما این است که بدن شما را بازسازی، تعمیر و مرمت کنیم و آن‌را سالم و سرزنده نگه داریم. بدنی با منابعی سرشار و غنی و مدیریتی لایق و دوراندیش به منظور بهره‌برداری از این منابع. مهم‌تر از همه، ما در این کتاب به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید بدن خود را با زمانه همواره در حال تغییر یا به عبارتی همان دنیای پرخطر و پراسترس امروز وفق دهید و سازگار کنید، به‌طوری‌که بتوانید آن‌را متحول و بازسازی و تعمیر کنید.»
 

تجهیز ارتش دفاعی بدن به سلاح‌های مختلف
«موضوع خوشحال‌کننده‌ای که در رابطه با پزشکی مدرن قرن بیست‌ویکم وجود دارد این است که ما زرادخانه عظیم حاوی انواع آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی و موثری در اختیار داریم که می‌توانیم نسل تمامی باکتری‌ها و میکروب‌های مهلک را در یک چشم‌ برهم‌زدن از روی زمین پاک کنیم؛ مثلا فلان قرص یا کپسول را بالا می‌اندازیم و فلان باکتری را نابود می‌کنیم. بسیار خب! اما وابستگی به آنتی‌بیوتیک‌‌ها برای درمان تمام بیماری‌های عفونی شاید هوشمندانه‌ترین روش ممکن نباشد؛ زیرا اولا تعداد و انواع این مهاجمان خارجی بسیار زیاد یا شاید عملا نامحدود است و از طرف دیگر انواع ژنتیکی جدیدتری نیز مرتب به آن‌ها افزوده می‌شود. برای بسیاری از آن‌ها داروهای شناخته‌شده‌ای در اختیار داریم و برای بسیاری دیگر هنوز نه. نمونه‌هایی نیز هستند که در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند و به‌خوبی به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند.

به همین دلیل است که ما به شما توصیه می‌کنیم سلاح‌های دیگر مانند تقویت عصب‌ها و ماهیچه‌ها، رساندن سلاح و مهمات و غذا به سربازان دفاعی، گنجاندن اسیدهای چرب امگا3 در برنامه غذایی، پیشگیری، افزایش مقاومت روده‌ها با مواد مغذی، افزایش جمعیت، استفاده از پری‌بیوتیک‌ها و‌ استفاده از طب سوزنی را نیز به ارتش دفاعی خود اضافه کنید.»
 
نخستین چاپ کتاب «شما» با ترجمه هادی ابراهیمی در 520 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 89900 تومان از سوی انتشارات نسل نواندیش راهی بازار نشر شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها