یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
فعالیت‌های حوزه هنری کل ایران را پوشش داده است

صالحی در مراسم تودیع و معارفه روئسای قبلی و جدید حوزه هنری؛ به عملکرد مثبت این نهاد از ابتدای انقلاب اشاره کرد؛ نهادی که فعالیت‌هایش مخصوص تهران نبود و کل ایران را پوشش داده و می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تودیع محسن مومنی شریف، رئیس پیشین حوزه هنری و معارفه محمدمهدی دادمان، رئیس جدید این نهاد با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار کرد: وقتی به چهل سال سابقه حوزه هنری برمی‌گردیم، این حوزه را در تصویرهای مختلف می‌توان روایت کرد. اگر به‌صورت گزاره‌ای به چند تصویر اشاره کنیم، تصویر نخست نقشی است که حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس داشته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت سال دفاع مقدس را گنج ایرانی خواند که با هیچ برهه زمانی از تاریخ ایران برابری ندارد و افزود: دفاع مقدس معدنی است که هم هنوز مواد خام غیرمکتشف زیاد دارد و هم نیازمند فرآوری‌های بسیار است. حوزه هنری یکی از نهادهای جدی است که در پاسداشت دفاع مقدس از اوان تاسیس تاکنون، مستمرا کوشیده است.
 
صالحی در ادامه به نقش حوزه هنری(انتشارت سوره مهر) در ادبیات دفاع مقدس اشاره کرده و گفت: در این حوزه حدود 400 اثر تدوین و بیش از 150 اثر ترجمه شده است. شعر دفاع مقدس هم از حوزه هنری و با اساتید بزرگواری مثل حمید سبزواری، مشفق کاشانی، اوستا، قیصر امین‌پور و دیگران پا گرفت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ارکان سینمایی دفاع مقدس را نیز حوزه هنری دانست که از دهه 60 وارد این حوزه شده و فعالیتش ادامه یافته است. در هنرهای تجسمی نیز از همان دهه 60 شاهد فعالیت‌ها، رویش‌ها و حرکت‌های این دوستان بوده‌ایم.
 
صالحی در ادامه به بحث تربیت نیروی انسانی در حوزه هنری اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از کارکرد حوزه هنری از دهه 60 تاکنون تربیت نیروی انسانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده است. نشریات حوزه هنری از «بچه‌های مسجد» تا نشریات «سوره» و... گواهی است که تنها مخصوص تهران نبود و کل ایران را پوشش داده و می‌دهد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به تقدیر از مدیران حوزه هنری در این چهل سال فعالیت پرداخت و گفت: در این چهل سال مجموعه وسیعی این کارنامه را ساختند که سهم‌شان معلوم و محفوظ است. مدیرانی هم که در این چهل سال به حوزه آمدند خدمت شایانی به بخش فرهنگ داشته‌اند.
 
صالحی در ادامه به پاسداشت مومنی شریف پرداخت و گفت: مومنی شریف ترکیبی از خلوص، همدلی، همراهی و همگامی است که کارنامه این 10 سال حوزه هنری گواه کار ایشان است. به مومنی شریف خسته نباشید می‌گویم و به محمدمهدی دادمان که به امروز به ریاست حوزه هنری می‌رسد تبریک می‌گویم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به محمدمهدی دادمان، رئیس جدید حوزه هنری گفت: ایشان دو مسئولیت را به دوش دارند و از یک طرف پاسداری از کارنامه چندساله حوزه هنری است و از طرف دیگر در گام دوم انقلاب اسلامی که طبق فرمایش رهبر نقطه عطف انقلابی و اسلامی ما است؛ وظیفه پیشبرد این بخش از فرهنگ را برعهده دارد.
 
وی در پایان گفت: همچنان که دهه 60 نقطه عطفی برای حوزه هنری بود امیدواریم دهه آتی در نقطه شروع گام دوم انقلاب هم بتواند همچنان بدرخشد و پیش برود.
 
حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، دیگر سخنران این مراسم بود. او ضمن بیان اینکه حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است گفت: در دی‌ماه 57 که احتمال پیروزی انقلاب قوت گرفته بود، هرکسی به این فکر بود که پس از پیروزی انقلاب چه باید کرد. همان روزها مقام معظم رهبری و چند نفر دیگری مانند طاهره صفارزاده، میرحسین فردی و چند نفر دیگر اندیشه تشکیل حوزه هنری را مطرح کردند که مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.
 
حداد عادل در ادامه گفت‌: در این 41 سال فعالیت حوزه هنری انبوهی از آثار هنری در زمینه‌های مختلف تولید شده و افراد زیادی تربیت کرده است و جایگاه خودش را تثبیت و حفظ کرده است. طی این مدت رویش‌ها و ریزش‌هایی هم داشته است که رویش‌های آن فراوان و ریزش‌های آن اندک است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به نکاتی درباره هنر در جمهوری اسلامی اشاره کرد و مخصوصا توجه مدیر جدید حوزه هنری به آنان را گوشزد کرد.
 
حداد عادل در بیان اولین گزاره هنر در جمهوری اسلامی گفت: هنر از ذات و سرشت بشر جدا نیست زیرا بشر خدایی است و خداوند هم جمیل و جلیل است. خود خدا هم کارهایش را هنری انجام داده است و برای تبلیغ حقیقت خود هنر را بهترین ابزار و روش دانسته است. در واقع حقیقت بر بال هنر پرواز می‌گیرد.
 
وی در ادامه بیان کرد: انسان هم چه به صورت فردی و چه اجتماعی بدون هنر نمی‌تواند زندگی کند. کمتر آدمی را می‌بینید که در 24 ساعت برای خودش یک حال هنری نداشته باشد. جامعه هم همین‌طور است و آثار بازمانده از اجتماعات 10هزار سال پیش نشان هنر آن جامعه است. هر جامعه‌ای همان‌طور که به آب، غذا و انرژی و ... نیازمند است به هنر نیز نیاز دارد. این مطلب مخصوصا برای مدیران جامعه لازم است که علاوه بر اقتصاد هنر هم برای جامعه ضرورت دارد.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تاکید بر اینکه هنر لازمه زندگی است و مردم در هر امری به آن احتیاج دارند اضافه کرد: هنر چیزی در کنار باقی چیزها نیست بلکه همواره جاری و ساری در آن‌هاست. رابطه هنر با بقیه امور مانند رابطه صورت با ماده است.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در هر حکومتی چه دینی و چه غیردینی در هر جای دنیا باید هنر منطبق بر ضوابط و اصول آن کشور و حکومت باشد اضافه کرد: حوزه هنری موظف به تولید آثار هنری است. زیرا اگر ما این تولید را نداشته باشیم جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران خواهد رفت.
 
حداد عادل در ادامه گفت: ما به دلایل تاریخی از دوران مشروطه به این طرف در عرصه هنر ضعیف بوده‌ایم. ما را ضعیف خواسته‌اند، خودمان هم ضعیف عمل کرده‌ایم و این ضعف همچنان ما را اذیت می‌کند. ما در حوزه هنر آسیب دیده‌ایم و آسیب هم می‌بینیم. لذا لازم است همان‌طور که مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید اعلام کردند در هنر هم جهش تولید داشته باشیم.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه خطاب به مسئولین فرهنگی و هنری به ویژه مسئول جدید حوزه هنری عنوان کرد: ما باید قبول کنیم که همه افراد جامعه مانند ما فکر نمی‌کنند ما باید برای همه آثار هنری تولید کنیم. مسئول امر هنری باید بداند که لازم است برای همه جامعه آثار هنری تولید کنند و خود را مسئول و مربوط به بخش و دیدگاه خاصی نداند.
 
حداد عادل در ادامه گفت: لازم است حوزه‌های علمیه به کمک حوزه هنری بیایند تا ابهامات و بلاتکلیفی‌ها در برخی بخش‌ها حل شود. همچنین حوزه هنری باید عهده‌دار تولید نمونه‌های فاخر هنری باشد و برای سراسر کشور الگوسازی کند. در برخی موارد شاهد هستیم که مسئولان به جای حل مسأله صورت آن را پاک می‌کنند حوزه هنری برای این تأسیس شده است که مسأله را حل کند نه آن را پاک کند.
 
وی در پایان ضمن تاکید بر اینکه وظیفه حوزه هنری تولید هنر و آثار هنری برای همه اقشار جامعه است اضافه کرد: هنر برای حفظ انقلاب این جامعه و فرد فرد انسان‌ها امری ضروری و لازم است اگر ما در برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی و تولید نداشته باشیم دیگران این مسئولیت را به شیوه دیگری انجام می‌دهند و انقلاب اسلامی در معرض ضربه قرار می‌گیرد.
 
حوزه هنری؛ سرمایه‌ای هنگفت 
مرتضی سرهنگی، مسئول دفتر ادبیات مقاوت نیز در ادامه این آئین، ضمن تشکر از زحمات مومنی شریف، گفت: به او که از دوستان قدیمی من است، بعد از 12 سال خسته نباشید می‌گویم. به آقای دادمان که از فردا در اتاق مومنی می‌نشیند و حوزه را اداره می‌کند هم خوشامد می‌گویم و برای او آروزی موفقیت دارم.
 
وی ادامه داد: اعتماد مردم به آثار حوزه هنری، ثروت هنگفتی است که اگر بتوانیم به همین منوال ادامه دهیم، ثروت ابدی است.

سرهنگی افزود: برای فردای این سرزمین باید قدر این ثروت را بدانیم. ما اجازه نداریم از این ثروت کم کرده و به کشور ضربه بزنیم. به همین دلیل هر کسی درباره اسلام و هنر انقلاب کار می‌کند ما برادر او هستیم.

حوزه هنری برخاسته از انقلاب است
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس هیات امنای سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم گفت: حوزه هنری، حوزه‌ای برخاسته از انقلاب اسلامی است و عمر آن وابسته تام به زمان تاریخ انقلاب اسلامی است. نگاه رهبران ما یک نگاه چشمه تولید ارزش هنری است؛ برهمین اساس بنده در زمان انجام وظیفه در حوزه هنری هّم و غم به تولید آثار در حوزه ادبیات، سینمایی و ... داشتم.
 
خاموشی در ادامه به کارکردهای حوزه هنری در بخش فرهنگ اشاره کرد و ادامه داد:‌ در سالیان اخیر در حوزه مستند، کارکردهای قابل‌توجهی داشته‌است. در حوزه ادبیات داستانی نیز سابقه‌ای دیرینه و قابل دفاعی داریم که بسیار پرقدرت ظاهر شده و ادامه راه می‌دهند. در حوزه هنر تجسمی، حوزه هنری دارای یک تابلوی کامل از انقلاب اسلامی است.
 
رئیس هیات امنای سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن تقدیر از خدمات 10 ساله محسن مومنی‌شریف به آشنایی محمدمهدی دادمان به حوزه هنری و مسائل مربوط به آن اشاره کرد و گفت: دادمان حدود یک‌سال است که مشغول فهم مسئولیت‌های حوزه هنری است. با مومنی‌شریف جلسات و گفت‌وگوهای متعددی داشته‌ و از راهنمایی ایشان برخوردار است.
 
وی در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به مدیر جدید حوزه هنری پرداخت و بیان کرد: خاستگاه ما این است که برای انقلاب، دفاع‌مقدس و مدافعان حرم کار شود؛ همچنین امروزه باید توجه ویژه به رسانه با فناوری‌های ویژه آن داشته باشید و برای تقویت رسانه و مدیا حوزه هنری تلاش کنید.
 
خاموشی در ادامه گفت: توصیه مقام معظم رهبری به مسئولین حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، پرورش هنرمند، حفظ و بهره‌گیری از هنر اوست که توصیه می‌کنم مسئول جدید حوزه هنری این توصیه را جدی بگیرد.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت محسن مومنی‌شریف، مدیر پیشین حوزه هنری در حوزه داستان‌نویسی ابراز امیدواری کرد که همچنان در این حوزه آثار بیشتری از او را شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها