دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
اصفهانی‌ها کتاب‌های روانشناسی و ادبیات داستانی را بیشتر پسندیدند

مسئول فروش بخش کتاب شهرکتاب اصفهان گفت: با وجود رکودِ ناشی از شیوع بیماری کرونا، کتابفروشی شهرکتاب اصفهان همچنان در دو بخش ادبی و روانشناسی پرفروش بوده است.

شیرین گوهری، مسئول فروش بخش کتاب شهرکتاب اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، با بیان اینکه در زمینه روانشناسی همچنان چند کتاب هستند که با وحود رکود در کتابفروشی‌ها در شهر کتاب اصقهان با فروش بالا تکرار می‌شوند، تعدادی از این کتاب‌ها را به شرح زیر معرفی کرد:

«تکه‌هایی از یک کل منسجم»: کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» اثری جذاب از پونه مقیمی است که توسط نشر بینش نو روانه بازار شده است. این کتاب به‌قدری نظر مخاطبین را به خود جلب کرد که در کمتر از یک ماه به چاپ پنجم رسید. مضمون اصلی این کتاب مسائل روانشناختی و روابط بین افراد است؛ اینکه چطور می‌توانیم معنای جدیدی را در خودمان جست و جو کنیم و اینکه گاهی اوقات نیاز داریم که با درونمان تنها شویم تا بتوانیم نگاهی بهتر به رابطه خودمان با درونمان داشته باشیم.

«اثر مرکب»: کتاب «اثر مرکب» و مضمون و هدف گذاری آن به نحوی است که مدیر، کارمند، مرد، زن، پیر، جوان و هر مخاطبی در هر قشر و سن و شغل و حرفه ای بتواند به فراخور نیازش از آن بهره‌مند شود و برای موفقیت و تداوم موفقیت به آن نیازمند باشد. تا آنجاکه نویسنده در مقدمه کتاب ادعایی بزرگ می‌کند و می‌گوید: مهم نیست چه چیزی یاد می‌گیرید یا از چه استراتژی و تاکتیکی استفاده می‌کنید، موفقیت در نتیجه اثر مرکب به دست می‌آید.

«چهار میثاق»: «دون میگوئل روئیز» در کتاب چهار میثاق می‌گوید: «هر کاری که ما در این دنیا انجام می‌دهیم، در واقع بر اساس قرارداد یا عهدی است که با یکدیگر، خدا، زندگی و خودمان بسته‌ایم.» او در این کتاب به خواننده نشان می‌دهد که با ایجاد کمی تغییر، می‌توانیم در زندگی تجربه‌های جدیدی داشته باشیم، تجربه‌هایی که زندگی ما را پر از رهایی، شادی و عشق حقیقی کنند. «چهار میثاق» اثر ارزنده‌ای که دون میگوئل روئیز در صد و بیست صفحه‌ی کتابش می‌گوید، عبارتند از: «باورهای محدود کننده‌تان را دور بریزید» زیرا این ذهن و افکار شما هستند که محدودتان کرده‌اند. «بر روی انتخاب کلام خود حساس باشید.» کلام شما بسیار قدرتمند است، تا حدی که قادر است چیزی را تنها یک‌بار به زبان آورده‌اید، را جذب کند. پس همواره کلامتان را مثبت نگه دارید.

«وقتی نیچه گریست»: این کتاب داستان خیالی از روابط بین فریدریش نیچه فیلسوف و یوزف بروئر یکی از بنیان‌گذاران علم روانشناسی است. نیچه و بروئر در دوره یکدیگر زندگی و کار می‌کردند، اگرچه هیچ شواهدی از ملاقات آن‌ها وجود ندارد، ولی اروین یالوم از این دو شخصیت برجسته کتابی منحصر به فرد نوشته است. در کتاب، نیچه و بروئر نه‌تنها یکدیگر را ملاقات می‌کنند، بلکه جلسات شدید ذهنی نیز بین آن‌ها شکل می‌گیرد. این جلسات را بروئر ترتیب می‌دهد تا از این طریق با استفاده روش «گفتگو درمانی» که به تازگی کشف کرده است به درمان سردردهای شدید میگرنی نیچه بپردازد. در ابتدا بروئر نیچه جوان را نمی‌شناخت، ولی او توسط زنی به نام «لوسالومه» که عشق فاجعه آمیزی با نیچه داشت، با فیلسوف آلمانی آشنا می‌شود. سالومه برای ترس از خودکشی نیچه به بروئر التماس می‌کند تا او را درمان کند. بروئر موافقت می‌کند، زیرا او به خوبی درباره ترس عشق و تنش‌های بعد از آن آگاهی دارد.

«تختخوابت را مرتب کن»: کتاب «تختخوابت را مرتب کن» دارای 10 فصل است و هر فصل به یکی از اصول رفتاری و تربیتی یگان ویژه نیروی دریایی ایالات‌ متحده آمریکا می‌پردازد. این رویکردهای رفتاری، ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند زندگی روزمره افراد و اجتماع را بهبود بخشد و به پیش ببرد. دریاسالار مک‌ریون چکیده این کتاب را در قالب سخنرانی جشن دانش‌آموختگی دانشگاه تگزاس انجام داده است.

ادبیات داستانی در بخش ویژه پرفروش‌ها
شیرین گوهری، مسئول فروش شهرکتاب اصفهان همچنین گفت: در زمینه ادبیات داستانی همچنان «جزء از کل»، «سه‌شنبه‌ها با موری» و «هیچ دوستی بجز کوهستان» در رده‌های نخست قرار دارند.

«جزء از کل»: اولین رمان استیو تولتز است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و به عنوان یکی از بزرگ ترین رمان‌های تاریخ استرالیا، در سطح جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. دومین اثر نویسنده، یعنی کتاب ریگ روان در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.پیمان خاکسار به زیبایی هرچه تمام تر کار ترجمه را انجام داده است.

«سه‌شنبه‌ها با موری»: «سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته‌ نویسنده‌ آمریکایی، میچ آلبوم است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و یکی از کتاب‌های پر فروش بوده‌ است. داستان کتاب واقعی است و دربارهٔ ارتباط موری شوارتز با شاگردش میچ آلبوم است. قهرمان اصلی داستان بیمار است، بیماری او بتدریج اعضای بدن را از کارمی اندازد و باعث مرگ سلولی بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن می‌گردد، موری مرگ را پذیرفته؛ او خواهد مرد اما در واپسین روزهای زندگی می‌خواهد به کمال برسد.

«هیچ دوستی بجز کوهستان»: بهروز‌ بوچانی با جایزه‌ ملی زندگینامه‌ استرالیا در سال ۲۰۱۹ تیتر یک اخبار شد. او که یک پناهجوی ایرانی بود مدت شش سال در جزیره‌ی مانوس زندانی بود. کتاب او هیچ دوستی به‌جز کوهستان شرح روزهایی است که او در این پناهگاه سپری کرده، بنابراین این یک شرح‌حال خودنوشت یا اتوبیوگرافی است و نه رمان.
 
بوچانی، فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس، روزنامه‌نگار کرد ایرانی است که در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت ایران را ترک کند و از راه دریا راهی استرالیا شود. درباره‌ی علل جلای وطن او در کتاب حاضر مطلبی عنوان نشده است. او نخست به اندونزی سفر کرد و پس از مدتی با قایق راه استرالیا را در پیش گرفت. در تلاش نخست قایق سوراخ شد و خطر غرق شدن تهدیدش کرد. اما او نجات یافت و برای بار دوم همان راه را برای رسیدن به استرالیا پیمود. این بار نیروی دریایی استرالیا او و همراهانش را بازداشت و راهی پناهگاه پناهجویان مانوس کرد. او کتاب را به صورت فایل‌ از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ برای دوستش، امید توفیقیان در استرالیا ارسال کرد. توفیقیان متن را به انگلیسی ترجمه و منتشر کرد.

«مغازه خودکشی»: کتاب «مغازه خودکشی» یک فانتزی سیاهِ تکان‌دهنده است. این رمان اثری از ژان تولی، نویسنده، طراح و کارگردان فرانسوی است که در سال ۱۹۵۳ به دنیا آمد. این رمان معروف‌ترین اثر ژان تولی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و تاکنون به بیش از 20 زبان ترجمه شده است. رمان«مغازه خودکشی» از درخشان‌ترین آثار فانتزی سیاهی است که در دو دهه گذشته در جهان نوشته شده است. در سراسر کتاب حضور متراکم مرگ وجود دارد و در مقابل تلاش برای ساختن امید به زندگی، نبردی نمادین و مملو از شوخی‌های ظریف را به وجود آورده است که در نهایت قرار است خواننده را میخ‌کوب کند.

«چشمهایش»: «چشمهایش» نام رمانی از بزرگ علوی است که برای نخستین بار در سال 1331 خورشیدی منتشر شد. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به کار برده، بدین‌گونه که قطعات پراکندهٔ یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که برحدس و گمان تکیه دارد این شیوه بیشتر در ادبیات پلیسی معمول است. برخی معتقدند این رمان و شخصیت استاد ماکان، با الهام از زندگانی کمال‌الملک نوشته شده‌ است و گروهی دیگر آن را شرح حالی از زندگی تقی ارانی می‌دانند.

«عقاید یک دلقک»: این کتاب نوشتهٔ‌ هاینریش بل نویسندهٔ آلمانی است که در ۱۹۶۳ نوشته شده‌ است. «عقاید یک دلقک» این کتاب توسط شریف لنکرانی و محمد اسماعیل‌زاده به زبان فارسی ترجمه شده‌است.‌ هاینریش بل با نوشتن این کتاب موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۲ شد. همچنین در سال ۱۹۷۶ وویکش یاسنی کارگردان اهل جمهوری چک فیلمی از این رمان ساخته است.

این کتاب دربارهٔ دلقکی به نام‌هانس شنیر است که معشوقه‌اش، ماری، او را بابت دلایل مذهبی ترک کرده و وارد رابطه با مردی کاتولیک به نام هربرت تسوپفنر شده‌است که دارای نفوذ مذهبی و سیاسی قابل توجهی است.‌هانس به همین دلیل دچار افسردگی شده و مرض‌های همیشگی‌اش، مالیخولیا و سردرد تشدید یافته. از این رو برای تسکین آلام خود به مشروب رو آورده‌ است. به قول خودش «دلقکی که به مشروب روی بیاورد، زودتر از یک شیروانی ساز مست سقوط می‌کند». فقط دو چیز این دردها را تسکین می‌دهند: مشروب و ماری. مشروب یک تسکین موقتیست ولی ماری نه؛ ولی او رفته. سراسر داستان روایت چند ساعتی است که‌هانس شنیر از بوخوم به زادگاهش بن باز می‌گردد و بعد از ناامیدی عاطفی و حس تنهایی و فقری که به او دست می‌دهد برای اجرا با گیتار به ایستگاه راه‌آهن بن می‌رود. در خلال این مدت او به صورت نامنظم و غیرخطی خاطراتی را تعریف می‌کند که برای خواننده روشن می‌کند که چطور وضعیت او به این‌جا کشیده است.

«آدم خواران»: داستان «آدم‌خواران» بر اساس واقعه‌ای هولناک نوشته شده که در 1870 در سال‌های جنگ فرانسه با همسایه شرقی‌اش؛ پروس در دهکده‌ای در جنوب غربی فرانسه رخ داده و نویسنده علاوه بر مطالعه‌ی تاریخی، در خود دهکده نیز واقعه را از زبان نسل‌های بعد شنیده و تصویر ناب و تکان‌دهنده‌ی آن واقعه را به داستان کشیده است. این کتاب دومین اثری است که از ژان تولی به فارسی ترجمه می‌شود. «مغازه‌ خودکشی» پیش‌تر به قلم همین مترجم از سوی نشرچشمه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها