سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
آنچه باید درباره اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بدانیم

تالیف و انتشار کتاب به‌عنوان یک شاخصه مهم در فعالیت فرهنگی و پژوهشی، در کارنامه هفت نفر از اعضای کمیسیون دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، انتظار‌ها برای معرفی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در‌حالی اواخر هفته گذشته و در آستانه یک‌ماهگی تشکیل مجلس با انتشار فهرست 19 نفره به سرآمد که سرنوشت 13کمیسیون‌ دیگر، پیش‌تر مشخص شده‌بود. اینکه چرا کمیسیون فرهنگی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی مانند دیگر کمیسیون‌ها از‌جمله امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و معادن، اقتصادی و یا انرژی چندان مورد استقبال وکلای ملت قرار نمی‌گیرد، جای تامل دارد.

در دوره یازدهم نیز کمیسیون فرهنگی با استقبال اندک منتخبان ملت مواجه شد، به‌طوری که در مرحله اعلام آمادگی اولیه، فقط 12 نفر برای عضویت در این کمیسیون ابراز تمایل کردند؛ هرچند با تشکیل کمیسیون‌های دیگر و پرشدن صندلی‌هاشان، هفت نماینده دیگر که پیوستن به کمیسیون فرهنگی، اولویت اول آن‌ها نبود نیز به این کمیسیون اضافه شدند.

فهرست 19 نفره نمایندگان کمیسیون فرهنگی نشان می‌دهد، به‌غیر از 6 نفر یعنی حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی،‌ حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، هاجر چنارانی،‌ سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و  بیژن نوباوه‌وطن، 13 نفر مابقی نخستین‌بار است که فعالیت نمایندگی ملت را تجربه می‌کنند. از بین 6 نماینده مذکور نیز فقط دو نفر؛ یعنی نوباوه‌وطن و مرتضی آقا‌تهرانی در دوره‌های قبلی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی عضویت داشتند؛ بنابراین 17 عضو از 19 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نخستین‌بار است که در این جایگاه قرار می‌گیرند.

مجید نصیرایی، در نخستین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود به‌عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی، اولویت‌های این کمیسیون را توجه به جمعیت و خانواده،‌ ساماندهی فضای مجازی، قانونمندی و نظارت بر سازمان صداوسیما، و بازتعریف مأموریت جدید برای دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کرده است. در این میان؛ اشاره مستقیمی به شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر؛ از جمله حوزه کتاب و نشر نشده است اما اشاره به این مساله نیز خالی از لطف نیست که تالیف و انتشار کتاب به‌عنوان یک شاخصه مهم در فعالیت فرهنگی و پژوهشی، در کارنامه هفت نفر از اعضای کمیسیون دیده می‌شود. 


-لیست اعضای کمیسیون فرهنگی در خانه ملت

مروری بر سوابق اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی؛
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی متولد سال 1336 اصفهان است. وی علاوه بر تحصیلات حوزوی، در رشته «مطالعات اسلامی» از دانشگاه مک‌گیل کانادا مدرک فوق‌لیسانس دارد؛ همچنین در رشته فلسفه از دانشگاه بینگهمتون ایالات متحده آمریکا موفق به اخذ مدرک پی‌اچ دی شد‌ه‌است.  
    
آقا‌تهرانی، که با سابقه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم به‌عنوان یک چهره سیاسی شناخته می‌شود در رشته‌های تخصصی خود دست به قلم نیز هست. وی بیش از 30 عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور منتشر کرد‌ه‌است.

امیرحسین بانکی پور‌فرد؛
امیر‌حسین بانکی‌پور، متولد سال 1349 اصفهان است. وی دانش‌آموخته دکتری فلسفه غرب از دانشگاه علامه طباطبائی و دارای مدرک سطح 2 حوزه است؛ همچنین ریاست دانشکده اهل‌بیت اصفهان را در کارنامه دارد. بانکی‌پور در حوزه تالیف کتاب نیز ورود کرده و بیش از 32 عنوان کتاب درباره مسائل خانواده، زنان، جهاد و تفسیر در کارنامه دارد. حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین تجربه نمایندگی بانکی‌پور محسوب می‌شود. وی در سال‌های اخیر به‌عنوان کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه در بین دانشگاهیان شناخته می‌شود.  
 
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی؛ 
حجت‌الاسلام سید‌رضا تقوی، متولد سال 1325 دامغان است. نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را در کارنامه دارد. تقوی در دوره‌های دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی حضور داشته، ‌علاوه‌براین عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دیگر تجارب سیاسی و فرهنگی تقوی است. تقوی علاوه‌بر فعالیت‌های سیاسی به عرصه تالیف کتاب نیز ورود کرده‌است. کتاب «نگرشی بر مدیریت اسلامی» و «نظام توزیع در فرهنگ اسلامی» از‌جمله آثار این عضو کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام حسین جلالی؛
حجت‌الاسلام حسین جلالی، دیگرعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که دوره یازدهم نخستین تجربه نمایندگی اوست. جلالی متولد سال 1341 استان کرمان است. مدرک معادل دکتری از حوزه علمیه در رشته روان‌شناسی تربیتی دارد. از بارزترین فعالیت‌های جلالی، مسئولیت دفتر ایت‌الله مصباح یزدی، مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و عضو مجلس خبرگان رهبری است.        
 
هاجر چنارانی؛
هاجر چنارانی، متولد سال 1357 نیشابور است. وی دانش‌‌آموخته مقطع  دکتری رشته جامعه‌شناسی و در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته است.  
 
احمد راستینه‌هفشجانی؛
احمد راستینه هفشجانی، متولد سال 1358 هفشجان، شهرکرد است. وی که رشته علوم سیاسی دارای مدرک دکتری است، پیش از پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان معاون بازرسی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری فعالیت داشت.  
     
سید‌مهدی فرشادان؛
سید‌مهدی فرشادان، متولد سال 1353 سنندج و دارای مدرک دکتری عمومی پزشکی است. وی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.  مديرکل بهزيستی کردستان از‌جمله سوابق این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.     
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی متولد سال 1350  است. وی  پیش‌تر نیز در دوره‌های هشتم، نهم و دهم پارلمان نیز حضور داشته و ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان از سوابق اوست. قاضی‌زاده هاشمی از اعضای وابسته فرهنگستان علوم پزشکی است سه کتاب تالیفی و چند مقاله دارد.    
 
محمد کعب‌عمیر؛
محمد کعب‌عمیر، متولد سال 55 یکی از روستا‌های استان خوزستان است. وی مشاور مدیر‌عامل سابق شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بود. کعب‌عمیر، تالیف کتاب «تکنیک‌های بینایی ماشین برای کنترل جوش در رباتیک» از تجربه‌های نویسندگی اوست.

زهره‌سادات لاجوردی؛
زهره‌سادات لاجوردی، متولد سال 1343 است. لاجوردی، در رشته علوم قرآنی و حدیث مدرک کارشناسی‌ارشد از دانشکده اصول‌الدین تهران دارد علاوه‌براین تا سطح دو حوزه نیز در حوزه علمیه جامعه‌الزهرا تحصیل کرده‌است. مديرکلی حوزه رياست مرکز امور زنان و خانواده از سوابق این عضو کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. لاجوردی، چندین مقاله در زمینه علوم قرآنی است. 

محمدرضا مبلغی؛
محمدرضا مبلغی، متولد سال 1344 لرستان است. وی مدرک معادل دکتری از حوزه علمیه دارد. از سوابق اجرایی این نماینده دوره یازدهم که نخستین‌بار است به ساختمان سبزِ بهارستان راه‌یافته می‌توان به مدیریت حوزه‌های علمیه استان لرستان اشاره کرد. مبلغی از‌‌جمله نویسندگان کتاب «النصوص الاقتصادیه من القرآن والسنه» است.
 
سید‌مجتبی محفوظی؛
مجتبی محفوظی، دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته زبان ادبیات عرب است. فعالیت در سپاه پاسداران از‌ سوابق این نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.   

جلیل مختار؛
جلیل مختار، متولد سال 1353 در خرمشهر دانش‌آموخته مقطع دکتری جامعه‌شناسی است. ریاست سازمان بهزیستی آبادان، عضویت دو دوره شورای شهر آبادان و مدرس دانشگاه از مهم‌ترین سوابق این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم است.  
 
 
غلامرضا منتظری؛
غلامرضا منتظری، عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی است. وی که تالیف سه‌ عنوان کتاب «حیات با عزت» (مبانی و مصادیق)»، «مدل مفهومی مدیریت جهادی» و «کار و سیمای کارآفرینان در فرهنگ اسلامی» در کارنامه علمی دارد. منتظری، پیش‌تر به‌عنوان مديرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گرگان مشغول فعالیت بود.
 
حجت‌الاسلام حسین میرزایی؛
حسین میرزایی‌، متولد سال 1353 اصفهان است. وی علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه دانش‌آموخته رشته مهندسی عمران است. میرزایی با پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین‌بار تکیه بر صندلی نمایندگی را تجربه می‌کند. این عضو کمیسیون فرهنگی پارلمان پیش‌تر به‌عنوان معاون نهاد دانشگاه صنعتی اصفهان مدير مدرسه علمیه فعالیت داشت.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی؛
 متولد سال ۱۳۶۱ در فلاورجان اصفهان و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد فقه و اصول (سطح سه حوزه) است. نصیری در حال حاضر دانشجوی دکتری رشته شیعه‌شناسی و در حال سپری کردن دوره تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی است. مدیریت نمایندگی آستان قدس رضوی در  خراسان جنوبی از‌جمله فعالیت‌های این نماینده است که یازدهمین دوره مجلس نخستین تجربه او در عرصه سیاسی محسوب می‌شود.

 بیژن نوباوه‌وطن؛
بیژن نوباوه‌وطن، متولد سال 1338 در تهران و دانش‌آموخته رشته فوق لیسانس تولید از دانشکده صدا و سیما است. سابقه حضور در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز از دیگر سوابق این خبرنگار سیاسی است. وی نشان افتخار جهادگرعرصه فرهنگ و هنر را دارد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین؛
جواد نیک‌بین که  حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین‌ تجربه وی به عنوان نماینده ملت است پیش‌تر، رئيس حوزه علميه حاج شيخ کاشمر،‌ مدرس حوزه و دانشگاه از خراسان رضوی بوده‌است.
     
 سید‌علی یزدی‌خواه؛
سید‌علی یزدی‌خواه، دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مدیریت فناوری است. وی که با پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نخستین‌بار حضور در پارلمان را تجربه می‌کند پیش‌تر مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران و سرپرست اداره کل فرهنگ عمومی و قضایی جامعه در معاونت فرهنگی قوه قضائیه بوده‌است.

انتظارات از کمیسیون فرهنگی
هرچند همه اعضای کمیسیون فرهنگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارای تحصیلات دانشگاهی و یا حوزوی هستند اما سابقه فعالیت‌های فرهنگی که می‌تواند شاخص اساسی برای میزان توانمندی آن‌ها در شناسایی و حل مسائل مختلف حوزه فرهنگ باشد، چندان پر‌رنگ نیست.

نمایندگی مردم در پارلمان، یعنی زبان، چشم و گوش مردم بودن؛ مطالبه جدی فعالان و دلسوزان این عرصه در نخستین گام شناخت مصائب و مسائل حوزه فرهنگ درهمه شاخه‌ها و البته مشکلات فرهنگی جامعه است. بنابراین گفت‌و‌گو و تعامل مستمر و منظم نمایندگان کمیسیون فرهنگی با اهالی فرهنگ در همین ابتدای تشکیل مجلس یازدهم در شناخت بهتر‌ و عمیق‌تر مسائل حوزه فرهنگ کمک خواهد کرد.

یکی از مظلوم‌ترین بخش‌های فرهنگ که طی ادوار مختلف مشمول کمترین توجه بوده‌ حوزه نشر و کتاب است. امید است اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با اولویت‌بندی مشکلات، عزم خود را برای رفع‌ بی‌توجهی‌ها جزم کنند. به‌عنوان مثال؛ به‌نظر می‌رسد رسیدگی به لایحه جامع حقوق مالكيت فكری پديدآوردندگان آثار ادبی و هنری، توجه به وضعیت کتابداران و همچنین توجه به راه‌های تقویت کتاب‌خوانی در کشور از‌جمله مهم‌ترین مطالبات مهم فعالان حوزه فرهنگ از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است.

در اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس به موضوع بازتعریف مأموریت جدید برای دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی شده‌است. تاکید می‌شود برای تحقق این اولویت با فعالان این عرصه به‌ویژه در حوزه نشر و کتاب به گفت‌و‌گو بنشینند چراکه وضعیت این بخش از چند سال اخیر رو‌به وخامت گذاشته‌‌است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    انتخاب اين افراد به عنوان كميسيون فرهنگي گوياي وضعيت فجيع فرهنگ كشور است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها