یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
ساخت کتابخانه‌های عمومی در محلات محروم زنجان در دستور کار

امسال سه «کتابخانه محله» در مناطق «نجف آباد» و «اسلام‌آباد» زنجان و یکی از مناطق محروم این شهر ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کتابخانه‌های عمومی از مراکز فرهنگی هستند که دسترسی عموم مردم به آن سهل بوده و به همین خاطر در افزایش سرمایه اجتماعی و مولفه‌های لازم برای ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی نقش بسزایی دارند.

در وضعیت اقتصادی موجود که تهیه کتاب برای بسیاری از خانواده‌ها سخت شده است، کتابخانه‌های عمومی کشور به‌ عنوان منابع تأمین‌کننده کتاب‌های ارزان و عاریه‌ای می‌توانند جای خالی این کالای فرهنگی را در سبد خرید خانوار پُر کنند، به همین دلیل توسعه این مراکز فرهنگی از سنوات گذشته مورد توجه بوده است.

زنجان؛ هر 100 هزار نفر یک کتابخانه عمومی
استان زنجان نیز با داشتن بیش از یک میلیون نفر جمعیت، 100 باب کتابخانه عمومی روستایی و شهری دارد و این یعنی اینکه به ازاء هر 100 هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

اما آنچه در این بین مورد غفلت واقع شده، ساخت کتابخانه در مناطق محروم بوده است؛ هرچند که در دهه‌های گذشته کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف ساخته شده است، اما هنوز هم دو منطقه قدیمی شهر زنجان یعنی «نجف‌آباد» و « اسلام‌آباد» از داشتن کتابخانه محروم هستند.

ساکنین این دو نقطه شهری که اتفاقا دارای جمعیت بالایی هم هستند، برای تهیه منابع کتابخانه‌ای مورد نیاز خود مجبور به مراجعه به کتابخانه‌های موجود در شهرک‌های دیگر شهر زنجان هستند.

به‌رغم جمعیت زیاد «اسلام‌آباد»، این شهرک فاقد کتابخانه عمومی است
یکی از شهروندان ساکن منطقه اسلام‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اینکه شهرک اسلام‌آباد از مناطق آسیب‌پذیر محسوب می‌شود و دارای جمعیت زیادی است، باید مراکز فرهنگی در آن گسترش پیدا کند.

«فاطمه احمدی» با اشاره به اینکه در حال حاضر ساکنین اسلام‌آباد برای تهیه کتاب‌های مورد نیاز خود مجبور به مراجعه به کتابخانه‌های عمومی واقع در شهرک‌های اطراف از جمله کوی فرهنگ و شهید رجایی هستند، افزود: با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی این منطقه نیاز است که یک کتابخانه در آن احداث شود.

این شهروند با بیان اینکه برخی از ساکنین اسلام‌آباد به‌علت فشار اقتصادی قادر به حضور در کتابخانه‌های عمومی واقع در شهرک‌های اطراف نیستند، افزود: باید با توزیع عادلانه امکانات زمینه پیشرفت کودکان و نوجوانان این منطقه نیز فراهم شود.

ساخت کتابخانه‌های عمومی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تاثیرگذار است
فرماندار زنجان نیز با اشاره به وجود ۹ سکونتگاه غیررسمی در استان زنجان، عنوان کرد: در این سکونتگاه‌ها بیش از ۶۵ هزار نفر (معادل ۲۱ درصد جمعیت شهرستان زنجان) زندگی می‌کنند که اسلام‌آباد و بیسیم نیز جزو این مناطق هستند.

«رضا عسگری» با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر فرهنگی در این مناطق گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی زنجان باید برای بافت فرسوده برنامه داشته باشند و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی در این مناطق توسط مدیران به جد مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه همه‌جانبه در این مناطق می‌شود، گفت: قطعا یکی از راهکارهای ساماندهی این مناطق ایجاد مراکز فرهنگی بر حسب نیازهای روز جامعه و به تناسب جمعیت این مناطق است.

بهره‌برداری از 3 کتابخانه عمومی در استان زنجان تا پایان سال
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در همین باره به خبرنگار ایبنا گفت: امسال افتتاح 3 کتابخانه عمومی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

امیرعلی نیک‌بخش بیان کرد: طرح «کتابخانه محله» گامی مهم و ارزشمند در راستای افزایش سطح فرهنگی محسوب می‌شود، لذا توسعه کتابخانه‌های محله از اولویت‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی با اشاره به اینکه در فاز نخست دو کتابخانه محله در منطقه «نجف‌آباد» و «اسلام‌آباد» زنجان ساخته می‌شود، اضافه کرد: البته علاوه بر این در یکی از مناطق محروم شهرستان ابهر نیز کتابخانه محله ساخته می‌شود؛ در کنار این 3 باب کتابخانه، پیگیر ساخت یک کتابخانه محله دیگر در هیدج هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای استان زنجان، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کتابخانه‌های استان زنجان تا افق ۱۴۰۰ به تعداد ۱۰۳ باب افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی رشد 10 درصدی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی زنجان
نیک‌بخش افزود: همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و تلاش شده تا امانت‌گیری کتاب‌ها در کتابخانه‌های عمومی هم ۲۰ درصد افرایش پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است، بستر موجود در استان زنجان را برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مناسب عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و از این راه رشد علمی جوانان و جامعه را بالا ببریم؛ چراکه احداث کتابخانه‌ها، گام موثری در راستای تحقق بخشیدن به این امر مهم محسوب می‌شود، اضافه کرد: ما باید فضاهای فرهنگی را در سطح استان علی‌الخصوص در مناطق محروم توسعه دهیم تا عموم مردم استان از این کتابخانه‌ها و فضاهای فرهنگی استفاده کنند.

وی ادامه داد: ساخت کتابخانه در مناطق محروم گامی در راستای توزیع عدالت فرهنگی است که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به آن توجه جدی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها