سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کتابخانه‌ای برای تمام فصول

کتابخانه خیّرساز «سیدافضل موسوی» در زنجان 4 سال پس از آغاز به فعالیتش امروز به بزرگترین مجموعه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و حضور علاقه‌‌مندان به کتاب در این شهر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، زنجان شهر غواصان دریادل به‌خاطر حضور خیرین در آن و مشارکتی که در امور خیریّه دارند، به دیار کریمان مشهور شده است.

خیّرین زنجانی که تا چند سال پیش در عرصه کمک به نیازمندان و امر مدرسه‌سازی فعالیت داشتند، حالا پا را فراتر گذاشته و در عرصه کتابخانه‌سازی هم مشغول شده‌اند.

در این بین اما یکی از خیّرین زنجانی با همت والای خود و با استفاده از نیروی انسانی متخصص اقدام به ساخت بزرگترین کتابخانه خیّرساز در یکی از شهرک‌های جدیدالاحداث زنجان کرده است؛ محلی که امروز فقط یک کتابخانه نیست و مکانی برای برگزاری همایش‌ها و همچنین نشست‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

کتابخانه «سیدافضل موسوی» با مصلی‌نژاد گلشهر کاظمیه، بزرگترین کتابخانه خیّر‌ساز کشور بوده و در شهرک گلشهر زنجان واقع شده است.
 

كتابخانه عمومی و خیرساز «سید افضل موسوی» که مردادماه سال 1392 در زمینی به مساحت 6500 مترمربع و زیربنای 2700 مترمربع کلنگ‌زنی شد، در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

این کتابخانه عمومی با ۲۹ هزار نسخه کتاب و ۱۰۲ عنوان نشریه دارای بخش‌هایی همچون سالن کنفرانس، مرجع و پژوهش، نشریات، اینترنت، دفاع مقدس، زنجان‌شناسی، کلاس آموزشی، نگارخانه،‌ بخش ویژه کودک و نوجوان و سالن‌های مطالعه برادران و خواهران به صورت مجزا است.

این کتابخانه دارای بخش مخزن، پنج سالن مجزا و بزرگ مطالعه ویژه خواهران، برادران و پژوهشگران بوده و مجهز به بخش آرشیو و بخش ویژه پژوهش است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زنجان با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی بزرگترین کتابخانه خیّرساز کشور است، گفت: این کتابخانه در یک شهرک پُرجمعیت ساخته شده است و متقاضیان بسیاری دارد.

امیرعلی نیک‌بخش با بیان اینکه پذیرش عضو در این کتابخانه از نقاط مختلف انجام می‌شود، تصریح کرد: اما به لحاظ اینکه «گلشهر» و «پونک» دو شهرک بزرگ زنجان هستند، این کتابخانه به‌خوبی توانسته است نیازهای آنها را رفع کنند.

وی با اشاره به وجود سالن‌های مختلف مطالعه در این کتابخانه و فضای مفرّحی که در آن ایجاد شده است، تصریح کرد: خوشبختانه تجهیزات این کتابخانه به لحاظ منابع کتابخانه‌ای و سایر لوازم بسیار خوب بوده و امروز پس از گذشت 4 سال پس از افتتاح آن، تعداد اعضای آن به چندین برابر رسیده است.


مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ضمن تقدیر از خیّرین برای مشارکت در امر کتابخانه‌سازی، گفت: خوشبختانه خیّرین فعالیت خوبی در زنجان در بحث کتابخانه‌سازی دارند و بر همین اساس چند کتابخانه نیز در سایر شهرستان‌ها در حال ساخت است.

مسئول کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی نیز درباره فعالیت 4 ساله این کتابخانه، گفت: با توجه به اینکه شهرک‌های پونک و گلشهر دارای جمعیت بسیاری بوده و از نظر تازه تاسیس بودن دارای امکانات فرهنگی بسیاری کمی است، از همین رو ساخت این کتابخانه کمک شایانی به دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان منطقه به منابع مورد نیازشان کرده است.

فاطمه دنیوی از عضویت قریب به 4500 نفر در کتابخانه خیرساز سید افضل موسوی خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 600 نفر کودک، 400 نفر نوجوان و مابقی بزرگسال هستند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه سیدافضل موسوی طی چند ماه گذشته به‌علت شیوع کرونا تعطیل بود اما قبل از آن میزبان برنامه‌های متعدد فرهنگی بود، بیان کرد: قصه‌گویی همراه با نمایش خلاق و نقاشی، جمع خوانی، کلاس‌های پرورش خلاقیت و کاردستی،‌ کلاس‌های آموزش نقاشی، طراحی و چرتکه و کلاس آموزش لگو از جمله برنامه‌هایی است که به‌صورت مستمر در این کتابخانه اجرایی می‌شود.

دنیوی یکی از ویژگی‌های خاص کتابخانه سیدافضل موسوی را وجود بخش کودک در آن عنوان کرد و گفت: در این کتابخانه بخش مادر و کودک نیز داریم که همزمان با حضور کودکان در کلاس‎های آموزشی مادران هم در کلاس‌های ویژه خودشان شرکت می‌کنند.
 

وی از برگزاری نشست‌های کتابخوان، کلاس‌های داستان‌نویسی و شاهنامه‌خوانی، جمع‌خوانی کتاب، کلاس‌های نقد کتاب، کلاس‌های آموزشی رباتیک از طریق تعامل با موسسات آموزشی، کلاس‌های نقاشی، طراحی و اُریگامی نیز در این کتابخانه خبر داد و گفت: این برنامه‌ها ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان در روزهای خاصی از هفته برگزار می‌شود.

دنیوی گفت: برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده برای سنین بزرگسال نیز شامل نشست‌های تخصصی کتابخوان، کلاس‌های مشاوره از طریق رایزنی با اداره بهزیستی و با استفاده از مربیان این سازمان، کلاس‌های مشاوره از جمله مشاوره قبل و بعد از ازدواج است.

مسئول کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی با اشاره به تعطیلی چهار ماهه کتابخانه سیدافضل موسوی گفت: از اول تیرماه این کتابخانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور اعضا فعالیت خود را آغاز کرده است اما هنوز هم برنامه‌های جمعی در آن برگزار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: پس از بازگشت شرایط عادی و شکست کرونا برنامه‌های فرهنگی در این کتابخانه طبق روال گذشته اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها