پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
راه‌کارهای افزایش طول زمان باروری دام‌ها در یک کتاب

کتاب «انجماد اسپرم به زبان ساده» به بررسی روش‌های صحیح انجماد اسپرم به ویژه در دام‌ها پرداخته است. در واقع این اثر به تشریح روش‌هایی می‌پردازد که موجب طولانی‌تر شدن عمر اسپرم می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ناباروری و مسائل مربوط به آن یکی از رویکردهای مطالعاتی مهم برای کنترل جمعیت کشورهاست که اغلب کارشناسان علوم اجتماعی و پزشکان توجه ویژه‌ای برای یافتن راه‌حل آن دارند. جنبه دیگر این موضوع مربوط به دام‌ها است و درجه اهمیت آن به این دلیل است که تاثیر مستقیمی بر تولیدات و محصولات کشاورزی و دام‌پروری می‌گذارد.
 
در واقع سلول‌های زایای جنس نر در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، ضربه، تأثیر عوامل محیطی همانند آلودگی‌های شغلی و همچنين داروها به ویژه شیمی درمانی و اشعه درمانی بسیار حساس است. به گونه‌ای که این عوامل می‌توانند منجر به تخریب اسپرم‌سازی شده و اگر تا مرحله متوقف شدن کامل روند تولید اسپرم، پیش روند و باعث ناباروری شود.
 
کتاب «انجماد اسپرم به زبان ساده» به قلم مولفان؛ ابوذر نجفی، مهدیه مهدی‌پور، محسن شمس‌اللهی و حسین دقیق‌کیا به بررسی روش‌های صحیح انجماد اسپرم به ویژه در دام‌ها پرداخته است. در واقع این اثر به تشریح روش‌هایی می‌پردازد که موجب طولانی‌تر شدن عمر اسپرم می‌شود.
 

 
در پژوهشی به قلم بهاره ترکی بلداجی و همکارانش، به اصول فیریز کردن اسپرم پرداخته شده است، در این مقاله آمده؛ «فریز موثرترین روش نگه‫داری طولانی مدت اسپرم است. روش‫های متعددی برای فریز – ذوب مایع منی وجود دارد که ممکن است هر کدام آسیب‫هایی را به عملکرد اسپرم، حیات اسپرم و در نهایت کیفیت و توانایی باروری وارد نماید.  برای به حداقل رساندن آسیب، ما باید بینش خود را در رابطه با روش‌های مختلف فریز، مکمل‫‌های آنتی اکسیدان و حفظ فریز، افزایش دهیم تا بتوان غشای اسپرم را در طی فریز حفظ نمود و از طریق این درک، کارایی این روش‌‫ها را بهبود بخشید.»

در کتاب «انجماد اسپرم به زبان ساده» با اشاره به مزایای منجمد کردن اسپرم آمده است؛ «از مزایای منجمد کردن اسپرم می‌توان به بارور نمودن همزمان تعداد زیادی دام ماده با استفاده از اسپرم با نژاد برتر، انتقال آسان آن از مراکز تولید و جمع‌آوری به دورترین دامداری‌ها، ذخیره ژن‌ها برای استفاده آینده  و تضمین در مقابل از دست دادن نرهای منحصر به فرد اشاره کرد.»
 
با توجه به آنچه که در این اثر آمده گفتنی است؛ در طــول ســال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری درباره بهبود حفظ انجمادی اسپرم  قوچ برای گســترش تلقیح مصنوعی صورت گرفته است. بقا ذوب تحت تاثیــر فاکتورهای متعددی از تحرک اســپرم پــس از انجماد کیفیت آن، نوع و غلظت اجزای موجود در محیط انجماد از قبیــل غلظت گلیســرول و یا ســایر مواد محافظت‌کننده مانند منابع پروتئینی قرار می‌گیرد

از طرفی دانشمندان معتقدند تلقيح مصنوعی مهمترین فنی است كه برای به نژادی حيوانات ارائه شده است. با به كارگيری این فناوری، تنها با چند رأس حيوان نر انتخابی، می‌توان اسپرم مورد نياز براي تلقيح هزاران ماده را تأمين كرد. از برتری‌های منجمد كردن اسپرم می‌توان به بارور كردن همزمان شمار زیادی دام ماده با استفاده از اسپرم دام‌های نر با نژاد برتر، حذف هزینه‌های مربوط به نگهداری حيوانات نر، جا به جایی آسان آن از مراكز توليد و گردآوری به دورترین مکان‌ها، از بين رفتن اثر فصل در جفت‌گيری، همچنين ذخيره ژن‌ها برای استفاده آینده و تضمين در مقابل از دست دادن نرهای منحصر به فرد و جلوگيری از انقراض نسل نژادهای خاص اشاره كرد.
 

 
با توجه به مباحث درج شده در کتاب مذکور؛ امروزه تلاش‌های قابل توجهی روی تکوین تکنیک‌های لقاح مصنوعی با استفاده از اسپرم منجمد شده در حال انجام است. انجماد و ذخیره اسپرم شامل قرار دادن آن در ازت مایع  و در نتیجه توقف واکنش‌های متابولیکی اسپرم است. به این وسیله می‌توان طول زمان باروری اسپرم را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها