پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کتابخانه‌های عمومی استان مشکلات مالی دارند/ درآمدهای کتابخانه با هزینه‌ها همخوانی ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به مشکل درآمدهای کتابخانه‌های استان از محل حق عضویت اعضا، گفت: اگرچه کتابخانه‌های عمومی استان قزوین مشکلات مالی دارند اما هیچ وقت نگاه ما به حق عضویت و حضور افراد در کتابخانه مالی نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قزوین، فاطمه محمد بیگی صبح امروز در جلسه هماهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین که با حضور عباس افلاطونی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، منیره قوامی و سیده مهدیه قافله‌باشی، اعضای شورای شهر قزوین و جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد، بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان قزوین امروز با مشکلات اعتباری مواجه هستند؛ اما هیچ وقت نگاه ما به کتابخانه نگاه درآمدزایی نبوده است و خود را موظف به تامین نیاز کتابخوانان استان قزوین می‌دانیم.

وی بیان کرد: بر همین اساس دریافت حق عضویت از کتابخوانان در قزوین بیشتر نوعی ارزش‌گذاری و ایجاد مسئولیت در افراد در قبال امانت کتاب است و به هیچ عنوان حق عضویت سالیانه در کتابخانه‌ها با هزینه‌های آن برابری ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین امروز جزو ادارات فعال در کشور است و با وجود مشکلات اعتباری فراوان تلاش کرده‌ایم تا اجازه ندهیم مشکلات بر روند خدمت‌رسانی بر جامعه هدف ما تاثیر بگذارد.

حق عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزایش می‌یابد
محمد بیگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعرفه‌ای که برای افزایش حق عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین پیشنهاد شده است بسیار ناچیز است و تلاش شده تا بر اقشار مختلف مردم فشار مالی وارد نکند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: رقم پیشنهادی ما برای حق عضویت یکساله در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین 14 هزار تومان، کتابخانه‌های شهری 9 هزار تومان و کتابخانه‌های روستایی 5 هزار تومان است که به تناسب سال قبل افزایش قابل توجهی نداشته است.

وی تصریح کرد: حتی با وجود افزایش میزان حق عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین باز هم این میزان درآمد کمتر از 5 درصد از هزینه‌های کتابخانه را تامین می‌کند؛ چرا که ما امروز حتی در زمینه پرداخت هزینه‌های انرژی در کتابخانه‌ها دچار مشکل هستیم.

کتابخوانی در ایام کرونا تعطیل نبوده است
محمد بیگی افزود: شاید به نظر برسد که چند ماهی از تعطیلی کتابخانه‌های عمومی گذشته است در حالی که ما در این زمان و حتی در اوج شیوع بیماری کرونا از حرکت متوقف نبودیم و در این مدت برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی متعددی برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت نشست‌های کتابخوانی به صورت مجازی در قزوین برگزار شده است و بیش از 133 کلیپ معرفی کتاب و کتابخوانی از سوی کتابداران استان قزوین تهیه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: همچنین با ایجاد پویش «‌در خانه بمانیم» موجی  در بین گروه‌های سنی مختلف استان قزوین در بخش‌های فرهنگی و هنری ایجاد شد که کتابخوانی، قصه‌گویی، نقاشی و داستان‌نویسی از بخش‌های این مسابقه بزرگ بوده است.

حل معضلات نیازمند همراهی دستگاه‌های متولی در قزوین است
محمد بیگی گفت: امروز یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی ما در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین رسیدگی به وضعیت کتابخانه شهدا است، کتابخانه‌ای که طی چند سال گذشته با ایجاد بخش ویژه نابینایان توانسته است خدمات حوزه کتاب و کتابخوانی را به این گروه ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ با وجود این که این کتابخانه دو بخش ویژه نابینایان و کودکان را برای خدمت‌رسانی به مخاطبین خود دارد اما واقع شدن آن در پارک شهدای قزوین که بنا به دلایلی در روزهایی خاص تبدیل به محل تجمع معتادین شده است قدری فرآیند خدمت رسانی به مردم را دشوار کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: تامین امنیت و روشنایی از مهم‌ترین نیازهای خدمت‌رسانی به جامعه هدف ما در این کتابخانه است که امیدواریم با همراهی دستگاه‌های متولی بتوانیم برای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

در ادامه در مورد پارک شهدا و کتابخانه شهدا و معضلات این کتابخانه که ویژه نابینایان است نیز صحبت شد تا اقداماتی برای امنیت و روشنایی آن انجام شود.

مسئولین باید با دلسوزی برای رفع مشکلات حوزه کتاب اقدام کنند
افلاطونی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین  نیز در این جلسه اظهار کرد: طبیعتا دانش و آگاهی مبدا سعادت هر ملتی است و هر اندازه که یک کشور به بحث آموزش و توسعه علم بیشتر بپردازد مردم آن کشور سعادتمندتر خواهند بود و زندگی مرفه‌تری نیز خواهند داشت.

وی ادامه داد: این که امروز برخی از مدیران نگاه همگانی و فراگیر دارند بسیار با ارزش است و امروز خوشحالیم که اعضای شورای شهر قزوین نظارت و دقت بر مسائل و مشکلات شهرستانها و شهرهای اطراف قزوین هم دارند و این نشان می‌دهد خدمت به مردم به شکل واقعی مد نظر این افراد است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: این که مسئولین گاهی حتی پا را فراتر از محدوده می‌گذارند نشان از دغدغه‌مندی و دلسوزی این افراد است.

افلاطونی خاطرنشان کرد: هفته مبارزه با مواد مخدر در پیش است و چه خوب بود اگر می‌توانستیم به بررسی زندگی شهدای مبارزه با مواد مخدر بپردازیم و در مجموعه‌ای با هماهنگی بنیاد شهید زندگی این شهدا ر‌ا در قالب کتابی تدوین و برای مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: در خصوص مشکلات محیطی کتابخانه شهدا مواردی مطرح شد که کاملا صحیح است و به علت شیوع بیماری کرونا برای مدتی دستگیری و جمع‌آوری معتادین متجاهر نیز متوقف شد که با آغاز طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر تا حدودی مشکلات حوالی این کتابخانه رفع می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: قطعا این که انتظار داشته باشیم نیروی انتظامی با احداث کانکس جدید در این پارک برای تامین امنیت‌ اقدام کند شاید غیر اجرایی باشد اما می‌توانیم درخواست تقویت تعداد نیروها و تشدید نظارت‌ها را در این پارک داشته باشیم.

افلاطونی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و فعالیت زورخانه دایر در این پارک هم می‌تواند ‌از رکود و خلوتی این پارک جلوگیری کرده و به طور طبیعی می‌تواند حضور معتادین متجاهر را کمرنگ کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین افزود: یکی از مواردی که در دنیای امروز می‌تواند به عنوان یک حامی بزرگ برای فعالیت‌های فرهنگی مطرح باشد مسئله کمک‌های مردمی است که در دین مبین اسلام و کشور ما نیز با عنوان زیبای وقف و نذر شناخته می‌شود.

افلاطونی گفت: در طی چند سال گذشته مسئله وقف و نذر در حوزه فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما در استان قزوین به خوبی نتوانسته‌ایم به این ظرفیت بپردازیم.

وی عنوان کرد: ائمه جماعات ما باید در خصوص‌ اهمیت نذر کتاب در جامعه صحبت کنند تا بتوانیم مسیر رشد فرهنگی جامعه را مهیا کنیم و باید از این مطلب استفاده کنیم و به عنوان یک صدقه جاریه در جامعه ماندگار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین افزود: فرهنگ ما امروز نیازمند حضور خیرین است و هر اندازه که بتوانیم سطح دانش و آگاهی و طبع آن مطالعه را بالا ببریم آسیب‌های اجتماعی کاهش جدی می‌یابد.

مظلومیت فرهنگ در کتابخانه‌های عمومی  جدی‌تر است
 مهدیه قافله باشی عضو شورای شهر قزوین‌ نیز در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: امروز تعرفه خدمات فرهنگی‌ در کشور بسیار ارزان‌ است؛ چراکه عضویت در کتابخانه برای یکسال در نهایت قیمت 14 هزار تومان است، در حالی که برای عضویت در یک باشگاه ورزشی برای هر فرد ماهیانه بین 50 تا 100 هزار تومان حق عضویت دریافت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مظلومیت حوزه فرهنگ در کتابخانه‌های عمومی جدیتر است و باید نگاه ما مسولین به این حوزه با دقت بیشتری همراه باشد.

عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: زندگی در دوران کرونا نشان داده زندگی ما در بستر اینترنت هم قابل اجراست و ما نیز در این مدت تجربه خوبی داشتیم و توانستیم با فضای مجازی به زندگی روزمره خود بپردازیم.

قافله‌باشی ادامه داد: در همین دوران تجربه برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف را داشتیم و شرکت‌کننده نیز از شهرهای مختلف کشور داشتیم که نشان داد فضای مجازی محدود به محدوده فیزیکی نیست.

وی تصریح کرد: فضای فرهنگی شهر نیازمند این است که خلاقیت را به برنامه‌های خود اضافه کنیم و قالب‌شکنی کنیم؛ چراکه به نظر بنده امروز روش‌های دیگری برای معرفی کتاب وجود دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین تصریح کرد: امروز اتفاقات خوبی در حوزه کتاب در کشور در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم اتفاقاتی خوب برای استان قزوین رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها